Trikemopo

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Trikemopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

kuparinen kirjoitti:

Tuohon vehkeeseen sopii hyvin virolaisen lehden ecotrippiläisten kinnereistä käyttämä termi "itsekulkeva sivuvaunu". Sopivasta kulmasta silmä oikein hakee sitä "itse pyörää" jota ei olekaan... :)

Pertana kun menitkin sohaisemaan melkein jo hiipunutta hiillosta :D Nojapyörän rakentelu alkoi siitä, kun haaveilin kolmipyöräisestä moottoripyörästä, mutta epäilin voinko ajaa yksikätisenä millään ohjaustangollisella pelillä. Sitten nojapyöräily vei mukanaan ja moottoripyörähaave jäi taka-alalle.
Tuosta sivuvaunuvertauksesta innostuneena aloin taas lukea mopojuttuja ja tämä tuli vastaan. https://www.mmaf.info/?x170738=171485
Eli omavalmistemoottoripyörät saa nykyään rekisteröityä!

Viimeksi muokannut Vilijami, 06 Joulu 2017, 18:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Trikemopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

https://m.youtube.com/watch?v=OOXXiQhbOB0
Tuo dr.pepper trike oli lapsena hienointa mitä on olemassa. Mulla oli tuo julisteenakin. Sieltä asti innostus kolmipyöräisiin moottoripyöriin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trikemopo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

1000W sähkömoottorilla ilman polkimia menis melko isokin laite katulaillista 25km/h. Ei tarvi vakuuttaa kuten polkupyörää ja voisi tehdä hyvinkin lähelle esikuvansa mukaisen

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Trikemopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Olen tuollaista jo aloitellut takanapojen verran. Ei pinnavanteet, vaan auton vanteille sopivat laipalliset navat laakeripesineen ovat olleet tallin hyllyssä jo muutaman vuoden.
Leveys on rajoitettu 80 senttiin ilman polkimia.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Trikemopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kovasti polttelis alkaa rakentaan trikeä. Yhtään järkiperustetta projektille ei löydy, mutta pitäshän se ajoneuvoasentaja/-insinöörillä olla omavalmiste ajoneuvo rekisteröitynä, kun se on nyt mahdollista :mrgreen:

Trike pitäis olla automaattivaihteinen ja peruutusvaihteellinen. Hyvin harvoin moottoripyöristä löytyy näitä ominaisuuksia, joten takavetoisen auton moottori, vaihteisto ja taka-akseli olisi hyvä lähestymistapa?
Tähän tyyliin.

Liitteet
9qac1e.jpg
9qac1e.jpg (17.72 KiB) Katsottu 3679 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Trikemopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pitäisköhän istuin olla kuppipenkki? Vai pysynkö kyydissä moottoripyöräjakkarassa yksikätisenä ja puolitoistajalkaisena?

Liitteet
hqdefault.jpg
hqdefault.jpg (57.78 KiB) Katsottu 3676 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Trikemopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

https://m.iltalehti.fi/autouutiset/2017 ... 1_oa.shtml
Tämmöinen hirmumoottoripyörä on jo tehty :shock:

Itse en tavoittele tuollaista V8 tappokonetta. Rivinelonen ruisku-katalysaattorimoottori ois fiksumpi ja mahtuu paremmin jalkojen väliin. Mutta toisaalta polttoaineenkulutuksella ja pakokaasupäästöillä ei ole tällaisessa hupivehkeessä mitään väliä, jos kilometrejä tulee alle 1000 vuodessa :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trikemopo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pari ideaa joissa voi hyödyntää automaattivaihteisen etuvetoauton tekniikan:

Kuva

Kuva

Jälkimmäiseen voisi jättää kaikki auton mukavuudet, kuten katon ja lämmityslaitteen

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Trikemopo

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuli mieleen nuista kuvista, voiko olla "moottoripyöräauto" kun kerran mopoauto? :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Trikemopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Tuli mieleen nuista kuvista, voiko olla "moottoripyöräauto" kun kerran mopoauto? :mrgreen:

Mopoauto ei ole virallinen termi, vaan lain mukaan L6e tai kevyt nelipyörä.
Symmetrinen kolmipyörä yli 50cm3 moottorilla on L5.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Trikemopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nämä reverse trike mallit on kyllä kiinnostavia, mutta miten mahtaa käydä prosenttien kanssa? Omavalmisteessa ei saa olla yhdestä ajoneuvosta kuin 49%. Ja toisaalta henkilöautosta (M1 luokka) ei voi muutoskatsastaa L luokan ajoneuvoa.

Liitteet
01-31-06-01-PeugeotTrike.jpg
01-31-06-01-PeugeotTrike.jpg (171.7 KiB) Katsottu 3546 kertaa
Mini trike1.JPG
Mini trike1.JPG (58.32 KiB) Katsottu 3546 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trikemopo

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Omavalmisteessa ei saa olla yhdestä ajoneuvosta kuin 49%.

Tekee kahdesta Nissan Micrasta? Toisaalta, onko moottoripyöräksi rekisteröity kolmipyöräinen Nissan Micra sitten jossakin suhteessa parempi kuin nelipyöräinen vakio Micra :roll: Ei tarvi katsastaa eikä ole vuosittaisia ajoneuvoveroja?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Trikemopo

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Onkohan kukaan tehnyt 2T3 rakenteella mopoa tai moottoripyörää? Mulla olisi käyttökohde mielessä sellaiselle mopolle:
http://kujansuumc.fi/kujansuu-mcn-mopokisat-xiv/ :wink:
Mopokisojen trike- luokassa on sallittu omavalmisteet. Pääosin ovat kuitenkin perustuneet perinteiseen Erkkola-invamopomalliin, taikka mönkijän keula/mopon perä- yhdistelmään. Painopiste on näissä korkealla joten kurvit otettava varovasti. 2T3 olisi paras tapa sijoitella pyörät kun optimoidaan sekä kaarrevakaus että vetopyörän pito. Pito on tärkeä, koska kisassa vaihdetaan kuskia useasti ja kiihtyvyys pitää olla hyvä. Kisan ajaksihan järjestävä taho tilannut talvikelin. :mrgreen:
Hupaisana anekdoottina viime kisoista jäi mieleen selostajan heitto: Trike- luokassa osallistujan ei tarvitse olla invalidi, sillä vaikka ei olisi sellainen ennen kisaa, kilpailun jälkeen on! :lol: Oikeasti, en muista loukkaantumisia (fyysisiä) sattuneen.
Tuossa videossa on alussa trikejä. Mitä vauhdin hurmaa! https://www.youtube.com/watch?v=vdw0qUlpJVs
Edit: Tuolla 2-raiteisen räntiksen ketjussa oli keksitty termi "itsekulkeva sivuvaunu". Mikähän olisi hyvä nimi tälläiselle moottori-sivuvaunulle?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Trikemopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Tekee kahdesta Nissan Micrasta? Toisaalta, onko moottoripyöräksi rekisteröity kolmipyöräinen Nissan Micra sitten jossakin suhteessa parempi kuin nelipyöräinen vakio Micra :roll: Ei tarvi katsastaa eikä ole vuosittaisia ajoneuvoveroja?

Ei onnistu. Laissa on erikseen mainittu, että kahdesta samanlaisesta ajoneuvosta osia keskenään vaihtamalla ei tule omavalmistetta. Rakentajan kädenjälki tulee näkyä. Eikä Nissan Micra ole ehkä se seksikkäin ajoneuvo, josta viittis tehdä :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Trikemopo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jarcco kirjoitti:

2T3 olisi paras tapa sijoitella pyörät kun optimoidaan sekä kaarrevakaus että vetopyörän pito. Pito on tärkeä, koska kisassa vaihdetaan kuskia useasti ja kiihtyvyys pitää olla hyvä. Kisan ajaksihan järjestävä taho tilannut talvikelin. :mrgreen:

Edit: Tuolla 2-raiteisen räntiksen ketjussa oli keksitty termi "itsekulkeva sivuvaunu". Mikähän olisi hyvä nimi tälläiselle moottori-sivuvaunulle?

Ei muuta kuin rakentamaan! 2T3 on jo hyvä nimi?

Vastaa Viestiin