Kaikkea sitä. Ei lataamiseen tarvita kuin tavallinen pistorasia ja niitä on hankala valvoa. Yhtenä päivänä pohdin työpaikan parkkihallissa, että paljonkohan tuo vie sähköä, jos joka päivä joku lataa autonsa siellä.
Kaikkea sitä. Ei lataamiseen tarvita kuin tavallinen pistorasia ja niitä on hankala valvoa. Yhtenä päivänä pohdin työpaikan parkkihallissa, että paljonkohan tuo vie sähköä, jos joka päivä joku lataa autonsa siellä.
Ihan vain nyrkkikaavana:
10 km töistä kotiin kuluttaa n. 2 kWh sähköä, eli aiheuttaa pistorasian omistajalle noin 0,2€ kustannuksen. Tuo on sama määrä sähköä kuin 3 tuntia lohkolämmittämistä vie.
Bensaa tuolla rahalla saa enintään 3 km ajoa varten.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tämä lisättänee sähköpyöräilyn haittoihin. Kirjoitus on kopio Facebookin Sähköpyörät -ryhmästä. Pohdittiin keinoja näiden estämiseksi (tai oikeastaan näiden aiheuttamien tulipalojen ja savuvahinkojen estämiseksi, koska näitä satunnaisia ongelmia ei varsinaisesti voi estää). Järeä keino olisi vanha kranaattilaatikko, jonka vuoraisi sisältä lokeroihin kipsilevyllä (video). Periaatteessa myös pelkästä kipsilevystä tehty laatikko, joka olisi tiivistetty palokatkomassalla. Olisi tarpeeksi pieni esim. työpaikalle.
Myrkkykaasut toki silloinkin luultavasti jonkinlainen ongelma (video). Elektroniikkaa voisi olla niin, että laatikossa oleva palovaroitin hälyttäessään katkaisisi lataukselta sähköt. Sitä ennen jo mahdollinen lämpötilan valvonta. Tosin tässä tapauksessa akku EI OLLUT edes latauksessa.
Ilkka Kortelainen jakoi ensimmäisen julkaisunsa.
Uusi jäsen · 2 t
Kiitos ryhmään pääsystä!
Olen vannoutunut e-fillaristi, joten on kurja aloittaa ikävällä postauksella, mutta nyt on pakko. Viime yönä, eli jouluyönä, perhe heräsi siihen, kun palohälytin alkoi huutaa viiden aikaan aamulla. Talo oli niin täynnä kitkerää savua, ettei edes vaatteita ehtinyt kiskoa ylleen ennen ulos pakenemista. Palokunta savusukeltajineen hoiti kyllä tilanteen tehokkaasti. Ellei palohälytin olisi toiminut, niin tuskin tätä kirjoittaisin.
Syy: kuistin lattialla ollut fillarin akku, joka oli kuumentunut ja jo osittain sulanut, mutta ei vielä sytyttänyt puulattiaa palamaan. Ei ollut latauksessa.. Akku oli Batavus Cresendo BP-L24100ICW. Olkaa varovaisia ja tarkistakaa, että palohälyttimet ja sammuttimet ovat toimintakuntoisia! En ajatellut tästä hirveästi revitellä somessa tai muuallakaan, on se sen verran huonoa mainosta sähköpyörille. Viranomaisille tietysti ilmoitan. Mutta akku voi ihan oikeasti syttää tulipalon! Ehkä tämä synnyttää runsaasti kommentointia. Yritän itse keskittyä joulunpyhien viettoon ilman somea.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Juu. Juuri tämä sama lentoturvallisuuteen liittyvä juttu vaikeuttaa litium(ioni)akkujen tilaamista halvalla Kiinan kansantasavallan verkkokaupoista. Perhana! Meillä Suomessa kun ei ole niiden tuotantoa, niin rahastamaan pääsevät firmat, jotka tilaavat niitä kontillisen merirahtina ja myyvät ne kalliilla täällä meille.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Juu. Juuri tämä sama lentoturvallisuuteen liittyvä juttu vaikeuttaa litium(ioni)akkujen tilaamista halvalla Kiinan kansantasavallan verkkokaupoista. Perhana! Meillä Suomessa kun ei ole niiden tuotantoa, niin rahastamaan pääsevät firmat, jotka tilaavat niitä kontillisen merirahtina ja myyvät ne kalliilla täällä meille.
Oletko koskaan punninnut painoa tai mitannut kapasiteettia kiinanlioneista? Kapasiteettimittari olisi kiva.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Mää tilasin itelleni Opus BT-C1000 laturin, mitä sähkömoottoripyöräntekijä Saukkion Teemu suositteli.
Siinä on kennon sisäisen resistanssin mittaus myös.
maksoi n. 30€
Mää tilasin itelleni Opus BT-C1000 laturin, mitä sähkömoottoripyöräntekijä Saukkion Teemu suositteli.
Siinä on kennon sisäisen resistanssin mittaus myös.
maksoi n. 30€
Mulla on laturin Nitecoren D4 ( Olis kiva, jos olisi joku loggeri, että voisi vaan katsoa, että "aha, kapasiteetti on 3000 mAh".
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Anteeksi, tuli muistihärö.
OPUS bt-c3100 v2.2
mun kappale tältä myyjältä.
Kattoo vaan että on eu-mallin muuntajalla.
Eka minkä tilasin oli 8€, mutta myyjä katosi ebaysta 3 päivää kauppojen jälkeen.
Sain rahat paypalista takas.Liian halpa on liian hyvä ollakseen totta, taas kerran
Voisko joku mode erottaa tämän ketjun lopun ajarmalan viestistä alkaen omaksi ketjukseen otsikolle: "Akut ja laturit". Ei sekaannu sähköpyöräketjuun. Sähkö, kun on tullut jäädäkseen.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Vuosi ja 2100km sähköpyöräilyä takana. Vaatetuksesta:
Talvi: t-paita ja toppatakki -5 - -20 asteen pakkaseen käy hyvin. Housuina bokserit ja raksahousut riittävät. -15 asteen pakkaselle pitkät kalsarit.
Jos pyörällä ajaa pienimmällä avustuksella niin kyllä siinä tulee lämmin. Pyörällä ajo kuitenkin kohottaa kuntoa ja ennemmin tai myöhemmin ajetaan joka tapauksessa rajoitinta (25km/h) vasten jolloin moottori ei avusta koko aikaa vaan ylläpitää keskinopeutta 25:ssä.
Luin vuosi pari sitten artikkelin jossa joku oli mittaillut sähköpyöräilyn raskautta. Hänen mittailujensa mukaan kaloreita paloi noin 2/3 siitä mitä normifillarilla palaa.
Luin vuosi pari sitten artikkelin jossa joku oli mittaillut sähköpyöräilyn raskautta. Hänen mittailujensa mukaan kaloreita paloi noin 2/3 siitä mitä normifillarilla palaa.
Paljonko kaloreita palaa autolla ajaessa tai istuessa? Perusaineenvaihdunnassa käytetään kai arvoa paino*1kcal/tunti. Vähintään se pitää ensin vähentää pyöräilyn ja sähköpyöräilyn kaloreista ja verrata lukuja vasta sitten. Veikkaan että ruuhkaliikenteessä autoa ajaessa kulutus on suurempi kuin 200kcal/tunti, eli kevyesti pyöräily nostaa kulutusta vain tuplaksi. Itse oon päässyt nojapyörällä pienimmillään n.250kcal/tunti kulutuksiin, ilman sähköä
Itse oon päässyt nojapyörällä pienimmillään n.250kcal/tunti kulutuksiin, ilman sähköä
Milläs tuo on mitattu?
Polarin sykemittarilla, johon syötetään ajajan paino, ikä ja sukupuoli. No, sen verran korjausta että en ajanut tuntia putkeen vaan oman 8km työmatkan ees taas ja siinä kului 200kcal. Aikaa tuolla teholla menee kesällä sen 25min. http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 12#p114444 Pyöristelin tunnin kulutukseksi 250kcal.
Perusaineenvaihduntaa voidaan yrittää arvioida laskureilla. Toki mittauksiin perustuvat ovat luultavasti luotettavampia. Esim. tämä. https://www.bodybuilding.com/fun/bmr_calculator.htm
Omilla tiedoilla sain 2234 CALORIES/DAY.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org