Premnaksen Pläskipäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2295
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Premnas » 07 Helmi 2018, 12:54

Just kun pääsin sanomasta etten oo kaatunut vielä kertaakaan läskillä niin tänään se sitten kävi. Olin ajamassa ylämäkeen ja vauhti oli jo hyytymässä, olin vaihtamassa vaihdetta vissiin liian hätäiseen kun se jäi jumiin, vauhti pysähtyi siihen, en ehtinyt painaa jarrua ja laskea jalkaa maahan kun pyörä lähti jo valumaan alamäkeen ja muksahdin siitä sitten vasemmalle, suoraan olkapään päälle. Olkapää otti suurimman tärskyn, jalat ja takamus säästyivät täysin. Sattui ihan "kivasti" ja vihlomisen takia oli pakko lähteä ensiapuun tarkistuttamaan. Ei löytynyt murtumia, mutta jotenkin tuntuu et joku juttu tuolla käsivarressa muljuaa ja särkee edelleen vaikka sain jo särkylääkkeitä.

Eniten kyllä vituttaa se että ohjaus vääntyi samalla ja just siitä nivelöidystä kohdasta, eli tulikohan siitä ohjainvarresta nyt sitten entinen.

Tästä alkaa jo tulla jokavuotinen perinne, ensin pystyläskillä nurin ja sitten nojaläskillä. Onks tää joku vihje jostain että älä aja talvella josset osaa :roll: .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

wwhv
Viestit: 95
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja wwhv » 07 Helmi 2018, 14:09

näin talvella on vaan pakko uskoa että pitää vaihtaa pienemmälle
vaihteelle hyvissä ajoin eli aikaisemmin kuin kesäkelillä. ja ehkä jopa
pienemmälle välityksellekin kuin millä kesäkelillä on päässyt mäen
ylös.

nimim. pystyläskillä ihan sama juttu.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3716
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja mhelander » 07 Helmi 2018, 15:36

Mulla ainakin vaihtelee päivän "vireystaso", joskus ei aamulla tule poluilla ajamisesta mitään, joskus sitten töiden jälkeen.

Itse kun olen penskana harrastanut judoa, niin tulee "lyötyä" maata kohden jos sattuu kaatumaan... siksi ei päät tai olkapäät juurikaan saa isoa osumaa saati edes lonkan sivu. Mutta kyynärpää on kokenut kovia varsinkin talvella monta kertaa.

Itselle ainakin on talvisin polkujen ajaminen parantanut ajotaitoja ja refleksejä niin paljon että tälle talvelle olen ajoradalla vain kerran kaatunut, muuten ne kaatumiset on vauhdin pysähtymisen jälkeisiä tuolla poluilla, varsinkin jos ei tukijalan alle löydy kantavaa pintaa.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2295
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Premnas » 08 Helmi 2018, 15:01

Jep, liian myöhään tuli reagoitua. Voi olla ettei reaktiokyky ollut muutenkaan siihen aikaan aamusta vielä parhaimmillaan. Ei mulla vauhtia ollut mutta tuli todettua että kyllä tolla korkeammalla nojapyörällä sattuu enempi kuin matalalla kaatuessa. Osumakohtakin vaikuttaa niissä olevan eri. Siinä missä cheetahilla saa suurimmat osumat takaliston seudulle niin tolla osuu olkapää.

Tänään aamulla huomasin että taisi osua kyllä muuallekin kun tuntui siltä kuin olisi tappelussa ollut. Ei mitään kauheita särkyjä mutta kuitenkin. Käsi ei oo lakannut särkemästä lääkkeiden syönnistä huolimatta. No eihän siitä kaatumisesta ole kuin vähän yli vuorokausi aikaa vielä. Täytyy varmaan odottaa jonkun aikaa että osuman saaneet lihakset tokeentuu ja jos se vielä vaivaa niin pyytää tutkimaan tuo olkapää vielä. Vähän meinaan mietityttää kun käsittääkseni kuvasivat kyynärpään seudun kun siihen sattui sillä hetkellä, mutta eilen illalla kipu tuntui siirtyvän ennemmin jonnekin lapaluun seudulle ja siihen ympärille, ei niinkään kyynärpäähän. Jotenkin olisi voinut kuvitella että kuvaavat myös olkapään koska se oli ensisijainen osumakohta. Kyllähän lääkäri sen tunnusteli ja piti nostaa kättä ja vääntää pariin eri asentoon, mutta vihlaiseva kipu ilmenee eri liikkeissä kuin mitä pyydettiin tekemään. Ja mä mietin että kehtaanko vaivata koko asialla enää vaikka toisaalta tajuan että olisi parempi tutkia kunnolla ettei jää mitään pysyviä vahinkoja, jotka sitten vaivaavat jatkossa.

Jos saan sen vanhan varren korjattua niin saatan harkita ohjaustangon vaihtamista kapeampaan. Siis semmoseen että kaatuessa ei pääsisi vääntymään. Sehän ei pelasta kehoa millään tavalla mutta jos ei nyt tulisi jatkossa enää lisähuolia pyörän rikkoontumisesta.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2295
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Premnas » 17 Helmi 2018, 21:40

Vanha varsi onnistuneesti korjattu takas muotoonsa ja asennettu takaisin. Tai mies väänsi ja mä asensin. Istahdin hetkeksi kyytiin katsomaan et kaikki osat suorassa. Miten se pyörä nyt tuntuikin yhtäkkiä matalalta. Kauhea ajohaikeus iski, onhan siitä nyt jo yli viikko aikaa kun ajoin läskillä. Eilen ajoin sentään scorpparilla, tuntui tosi oudolta hetken. Kovasti odotan että pääsee taas kunnolla ajamaan. Lihassärky on helpottanut lähes kokonaan mutta joku tuolla kyynärvarressa vihloo rasituksessa. Taisin sittenkin kolauttaa pahemmin kuin ajattelin, vaikkei tutkimusten mukaan mitään pitäiskään olla rikki. Jännää nähdä miten töissä jaksaa nostella ja kannatella tavaroita.

Ohjaustankoasia on vielä mietinnän alla, samoin sitä kannattelevan varren tarpeellinen pituus. Ehkä kaipaisin etteivät kädet olisi niin lähellä. Vartta voisi toki lyhentää mutta sitten samalla sitä pitäisi nostaa ylös ettei ota polviin kiinni. Onkohan missään mitään taulukoita siitä miten paljon varren pituus vaikuttaa ohjaustuntumaan? Tai lähinnä vertailua erilaisista ohjainten pituuksista?
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3729
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja jooseha » 17 Helmi 2018, 22:57

Ohjaustuntuma on kovin subjektiivinen näkemys eli paha sitä on taulukoida. Ei se paha ole nytkään, mutta lyhyempänä olisi tietysti parempi.
Premnas kirjoitti:Ohjaustankoasia on vielä mietinnän alla

Mäkin olen pohtinut mokomasta luopumista(taas) :roll:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2295
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Premnas » 17 Maalis 2018, 10:31

Maanantain sohjossa vielä ajelin läskillä töihin ja takas kotiin, mutta sitten kun ketään ei kiinnostanut aurata sulanutta sohjoa niin sepä meni jäätymään jopa 5cm uriksi ellei enempi. Loppuviikon olen ajanut trikellä, vaikkei sekään mitään herkkua ole kun täristää joka suuntaan. Väylät ovat ihan karseassa kunnossa. Anteeksi ruma sana mutta on se nyt perkele kun ennaltaehkäisystä on tullut suorastaan kirosana nykypäivänä :evil: . Mieluummin jätetään hoitamatta ja korjataan sitten seurauksia valtavan laskun kera. Sehän ei mitään maksa, ei.

No kuitenkin huomasin semmosen jutun että eihän tuolla triken takapäällä ole jäisissä ylämäissä kauheesti pitoa edes nastan kera. Enpä muistanutkaan että sillä on noin huono pito. Läskin nasta puri huomattavasti paremmin enkä ole kuin ehkä 2 kertaa saanut sen takarenkaan sutasemaan hetkellisesti, mutta trikellä joudun "sudittelemaan" mäet ylös ja tarpeeks jyrkkä mäki kun on niin menee taluttamiseksi. Joten sikäli mulla on kyllä tällä hetkellä kova ikävä läskiä ja sen pitoa, mut en uskalla noin uraisilla väylillä ajaa.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14405
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja PW » 17 Maalis 2018, 11:10

Eikös se läski mene niiden urien päällä, uppoamatta vingertelemättä?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9719
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja jori » 17 Maalis 2018, 11:39

PW kirjoitti:Eikös se läski mene niiden urien päällä, uppoamatta vingertelemättä?

Joo, ilmaa renkaista vähemmäksi ja kovaa ajoa vaan läskillä. Sanoisin, että noin 25 mm painumalla sadan millin läski toimii hyvin jäätyneessä sohjossa. :) Eihän pikkupyöräisellä kannata jääroheloon mennä ajelemaan. Kiroiluttaa vain. :(

Tuo 25% painuma tarkoittaa sinun pyörässäsi takana noin 0,3 ja edessä noin 0,2 bar paineita
Tästä voi hifistellä lisää. viewtopic.php?f=2&t=5510&p=118518
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2295
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Premnas » 17 Maalis 2018, 11:51

No kapeammissa urissa toi menee nätisti päällä mutta täällä on joku muu suditellut ja luirunnut pyörällä niin että tuolla on jo läskirenkaan levyisiä uria tarjolla. Saatan kyllä ensi viikolla kokeilla läskiä tuolla sulaneemmalla reitillä, siinä on jo aika pitkälti reitti asvaltilla eikä jäästä tietoakaan.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2978
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Wacky » 17 Maalis 2018, 13:00

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:Eikös se läski mene niiden urien päällä, uppoamatta vingertelemättä?

Joo, ilmaa renkaista vähemmäksi ja kovaa ajoa vaan läskillä. Sanoisin, että noin 25 mm painumalla sadan millin läski toimii hyvin jäätyneessä sohjossa. :) Eihän pikkupyöräisellä kannata jääroheloon mennä ajelemaan. Kiroiluttaa vain. :(

Omasta kokemuksesta voin sanoa ettei tuo jorin sanoma pidä täysin paikkaansa. Läski vetelee kyllä jäisissä urissa ja ne pyrkii ohjaamaan renkaita jonkin verran paineesta riippumatta, mutta taipumus vähenee todella paljon suhteessa kapeampiin renkaisiin.
Ja jos pudottaa paineet alle 0,4 bar niin alkaa rengas helposti muljuamaan vanteella joten sekään ei ole vaihtoehto.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9719
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja jori » 17 Maalis 2018, 15:39

Wacky kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:Eikös se läski mene niiden urien päällä, uppoamatta vingertelemättä?

Joo, ilmaa renkaista vähemmäksi ja kovaa ajoa vaan läskillä. Sanoisin, että noin 25 mm painumalla sadan millin läski toimii hyvin jäätyneessä sohjossa. :) Eihän pikkupyöräisellä kannata jääroheloon mennä ajelemaan. Kiroiluttaa vain. :(

Omasta kokemuksesta voin sanoa ettei tuo jorin sanoma pidä täysin paikkaansa. Läski vetelee kyllä jäisissä urissa ja ne pyrkii ohjaamaan renkaita jonkin verran paineesta riippumatta, mutta taipumus vähenee todella paljon suhteessa kapeampiin renkaisiin.
Ja jos pudottaa paineet alle 0,4 bar niin alkaa rengas helposti muljuamaan vanteella joten sekään ei ole vaihtoehto.

Eihän ne leveät ja pehmeätkään renkaat roheloa poista, mutta helpottavat sen yli ajoa kapearenkaiseen kovapaiseen nähden.
Puhutaan mieluummin painumista kuin paineista. Absoluuttisten painemäärien antaminen on harhaanjohtavaa. Kevyellä kuormalla riittää samaan painumaan pienempi paine, siksi painuma on painetta paremmin renkaan toimintaa kuvaava ominaisuus. 0,4 bar sinun pyörässäsi painuu varmasti enemmän kuin 0,3 Premnasin käytössä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2978
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Wacky » 18 Maalis 2018, 14:19

jori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:Eikös se läski mene niiden urien päällä, uppoamatta vingertelemättä?

Joo, ilmaa renkaista vähemmäksi ja kovaa ajoa vaan läskillä. Sanoisin, että noin 25 mm painumalla sadan millin läski toimii hyvin jäätyneessä sohjossa. :) Eihän pikkupyöräisellä kannata jääroheloon mennä ajelemaan. Kiroiluttaa vain. :(

Omasta kokemuksesta voin sanoa ettei tuo jorin sanoma pidä täysin paikkaansa. Läski vetelee kyllä jäisissä urissa ja ne pyrkii ohjaamaan renkaita jonkin verran paineesta riippumatta, mutta taipumus vähenee todella paljon suhteessa kapeampiin renkaisiin.
Ja jos pudottaa paineet alle 0,4 bar niin alkaa rengas helposti muljuamaan vanteella joten sekään ei ole vaihtoehto.

Eihän ne leveät ja pehmeätkään renkaat roheloa poista, mutta helpottavat sen yli ajoa kapearenkaiseen kovapaiseen nähden.
Puhutaan mieluummin painumista kuin paineista. Absoluuttisten painemäärien antaminen on harhaanjohtavaa. Kevyellä kuormalla riittää samaan painumaan pienempi paine, siksi painuma on painetta paremmin renkaan toimintaa kuvaava ominaisuus. 0,4 bar sinun pyörässäsi painuu varmasti enemmän kuin 0,3 Premnasin käytössä.

Oman kokemuksen perusteella voin sanoa että n. 50 mm leveä rengas joka on täynnä nastoja pärjää paremmin röpelöysellä ja uraisella jäällä kuin läskirengas, tosin ero ei ole kovinkaan suuri nastojen eduksi, mutta nastarenkaat kovemmilla paineilla rullaa paremmin ja on kevyempi ajaa.
Yksi asia joka lakkaa toimimasta kun kasvatat painumaa liikaa on nastat, koska pyörässä niiden toiminta perusteen enimmäkseen siihen että niiden takana on tarpeeksi suuri paine kun pyöimisnopeus on suhteellisen pieni.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 536
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja Nojailija » 18 Maalis 2018, 22:55

Osanottoni, ja muutama vinkki. Jos ne nyt hepottavat oloa, en tiedä.

Olen taiteillut, kiroillut ja nojaillut samoilla baanoilla Turun seuduilla kuin Premnaskin. MHn proto MB on toiminut jokseenkin hyvin(paitsi takaiskari laukesi) Mulla on 27,5" 3 tuuman Suomi Tyresin nasta takana, edessä 26" n. 55mm Ice Spiker. Molemmissa hurjasti nastoja, takana noin 1 Bar ja edessä 2 Bar. Tietty tolla pyörällä noin 2/3 painosta on takana ja siinä on joustoa hirveästi. Pitoa riittää, silti se hakee urassa reittiä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11771
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Premnaksen Pläskipäiväkirja

ViestiKirjoittaja jviirret » 19 Maalis 2018, 00:14

Wacky kirjoitti:Yksi asia joka lakkaa toimimasta kun kasvatat painumaa liikaa on nastat, koska pyörässä niiden toiminta perusteen enimmäkseen siihen että niiden takana on tarpeeksi suuri paine kun pyöimisnopeus on suhteellisen pieni.


Nii-in, sama asia joka auttaa rengasta "kellumaan" lumessa, pieni pintapaine, heikentää nastojen pitoa. Kun paino jakaantuu isommalle alueelle niin sitä on nastojen kohdallakin vähemmän. Jos taas renkaat pumppaa niin kovaksi että painaumaa on yhtä vähän kuin 2" kumissa niin nastoja on auttamattoman harvassa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija