Etujarru vaan käytössä, kun etukiekko pysähtyy, takapää ja kuski siinä päällä pyrkii jatkamaan matkaa - heikoin kohta, tuo kulma antoi periksi - eikö niin?
Minun mielestäni sen lommahtaneen kulman ois tuon mukaan pitänyt aueta, eikä taittua vielä jyrkempään? Kuskihan pyrkii jarrutuksessa pyörähtämään eturenkaan ympäri, eikä suinkaan alas päin maata kohti.
No johtusko pitkästä perästä - se ei nousekaan ja siksi lommahti? En mie tiijä, laskekaa insinöörit
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jou, keräilin itsetunnon rippeeni ja menin pihalle tarkastelemaan vaurioita tarkemmin, hitsaussauma on ihan kunnossa
Laitoin kiekot palkkien väliin ja tunkilla nostin runkoa ylöspäin - aika nätisti oikeni, eikä näytä menneen vinoon.
Sitten pellin taivutukseen
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Minun teoria on, että ajajan oma paino aiheutti hetkellisesti ylisuuren kuormituksen tuohon vinkkelimutkaan jarrutuksen loppuvaiheessa. Kuskihan kyllä pyrkii pyörähtämään etupyörän ympäri, mutta kun liike-energia ei riitä siihen, rytkähtää takaisin penkille.
Saattaa myös pakoputken lujuus olla huonekaluputkea heikompi.
Minun teoria on, että ajajan oma paino aiheutti hetkellisesti ylisuuren kuormituksen tuohon vinkkelimutkaan jarrutuksen loppuvaiheessa. Kuskihan kyllä pyrkii pyörähtämään etupyörän ympäri, mutta kun liike-energia ei riitä siihen, rytkähtää takaisin penkille.
Saattaa myös pakoputken lujuus olla huonekaluputkea heikompi.
Juu, jarrutus täytyi olla kevyt ja vauhti lähes olematon. Samalla tietys nostin itseni noja-asennosta, ni kaikki paino on tuossa mutkassa. Läski mikä läski
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Voimista toisiin, ajaessa oon ollu huomaavinani, lievää pompotusta polkemisen tahtiin. Johtunee mbb pyörän ketjulinjasta ja -voimista. Takavetosessa ei ehkä huomaa tommosta jos ei oo jousitusta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pitkässä rungossa etupyörälle kertyy suurempi osuus painovoimasta. Kun jarrutetaan, tuo voima vielä kasvaa. Jarrumomentti tosiaan nostaa Petriä ylöspäin ja jännittää runkoa ylös. Kun Petri sitten päästi jarrun iso kuorma etupyörällä ja rungon vastakkaisen jännityksen aiheuttama sysäys kiihdytti Petrin painoa alas ja rikkoi rungon. Tuossa liitoksessa vaikuttaa siis jarrutuksessa ja ajossa vastakkaissuuntaiset voimat, jotka väsyttävät liitoksen helposti, jos se on hilkulle mitoitettu.
Laita siihen tuki, niin kyllä se kestää. 2WR-tandemissahan on 60 mm neliöputki, joka on paitsi hieman painavampi, seinämästä riippuen taivutusvastukseltaan noin kaksinkertainen tuohon nykyiseen 50,8 x 1,5 putkeen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pitkässä rungossa etupyörälle kertyy suurempi osuus painovoimasta. Kun jarrutetaan, tuo voima vielä kasvaa. Jarrumomentti tosiaan nostaa Petriä ylöspäin ja jännittää runkoa ylös. Kun Petri sitten päästi jarrun iso kuorma etupyörällä ja rungon vastakkaisen jännityksen aiheuttama sysäys kiihdytti Petrin painoa alas ja rikkoi rungon. Tuossa liitoksessa vaikuttaa siis jarrutuksessa ja ajossa vastakkaissuuntaiset voimat, jotka väsyttävät liitoksen helposti, jos se on hilkulle mitoitettu.
Laita siihen tuki, niin kyllä se kestää. 2WR-tandemissahan on 60 mm neliöputki, joka on paitsi hieman painavampi, seinämästä riippuen taivutusvastukseltaan noin kaksinkertainen tuohon nykyiseen 50,8 x 1,5 putkeen.
Jep kuullostaa ymmärrettävältä.
2WR:ssä on runko 50501.5 putkea - erona tähän, tuo kohta on taivutettu mutkalle.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pitkässä rungossa etupyörälle kertyy suurempi osuus painovoimasta. Kun jarrutetaan, tuo voima vielä kasvaa. Jarrumomentti tosiaan nostaa Petriä ylöspäin ja jännittää runkoa ylös. Kun Petri sitten päästi jarrun iso kuorma etupyörällä ja rungon vastakkaisen jännityksen aiheuttama sysäys kiihdytti Petrin painoa alas ja rikkoi rungon. Tuossa liitoksessa vaikuttaa siis jarrutuksessa ja ajossa vastakkaissuuntaiset voimat, jotka väsyttävät liitoksen helposti, jos se on hilkulle mitoitettu.
Laita siihen tuki, niin kyllä se kestää. 2WR-tandemissahan on 60 mm neliöputki, joka on paitsi hieman painavampi, seinämästä riippuen taivutusvastukseltaan noin kaksinkertainen tuohon nykyiseen 50,8 x 1,5 putkeen.
Jep kuullostaa ymmärrettävältä.
2WR:ssä on runko 50501.5 putkea - erona tähän, tuo kohta on taivutettu mutkalle.
Jarcco kirjoitti:
Jos verrataan liki samanpainoista neliöputkea 40x40x1,5 (1,81 kg/m) ja pyöreää 50,8 x1,5 (1,82 kg/m) niin:
Taivutusvastus on hiukan parempi neliöputkessa, 2858/2781 kun taas vääntövastus pyöreässä 1,4x parempi 4002/5563.
50x50x1.5 neliöputki kestää tuplakuorman 40-milliseen nähden. Kun tuo neliömäisyys Jarccon laskelman mukaan lisää lujuutta taivutuksen suhteen vielä 20%, on vanha tandemi tuosssa suhteessa kaksijapuolikertainen. Puhumattakaan mutkan puuttumisesta.
Jos on 50x1.5 pitkella pehmeämmän tuntuinen, on sille syynsä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tekis mieli syyttää penkin etutukea osasyylliseksi Se muodostaa aika pitkän vipuvarren vääntämään lommahtanutta kohtaa.
Luulen, ett käännän penkin tuen tuohon vaakaputkeen jos sen sais samoihin klemmareihin ku keskiö
Se kulman tuki on tärkeämpi. Mutta jos rakenne yksinkertaistuu ja saadaan penkkiin etäisyyden säätö, niin mikä ettei.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hieman kun pyöräytät kulmapalaa myötäpäivään, niin saat kappaleesta kaiken hyödyn irti. Siis pyri saamaan palan ja rungon välinen kulma samaksi palan molemmissa päissä.