Triken täysjousto

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
MikSam
Viestit: 42
Liittynyt: 15 Heinä 2009, 06:30
Paikkakunta: Kouvola

Triken täysjousto

Viesti Kirjoittaja MikSam »

Kysymys kuuluukin että onko kukaan DIY-toteuttanut, mielestäni Tricen ajatus on yksinkertaisena varsin toimivan oloinen:
Kuva
Jousena/iskunvaimentimena toimii ilmeisesti joku erkoiskumipala, aivan kuten takajousenakin.
Kuva
Tuossahan raidetanko tulee kiinni joustamattomaan tukivarteen jolloin ei jousituksen aiheuttamaa ohjausta juurikaan pitäisi tapahtuman.
Kuva
Tässä vielä video toiminnasta.

Kuvalähde on ICE:n Flickr - photostream: http://www.flickr.com/photos/icetrikes/

Kehonsiirtoväline: Corratec Xtreme, pysty-MTB. Autokin on.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Triken täysjousto

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Äkkiseltään tuo Icen versio tarvitsee jollain tasolla koneistettuja osia joita ei ihan joka tallissa tehdä.
Mutta varmasti onnistuisi tekijä ihmiseltä...

Itseä mietityttää nuiden kumien elastisuus pakkasella.(toki tällä ei väliä jos ei meinaa kylmällä ajaa)

tuossa on esim ilmajousitus.
Kuva
->Lähde http://autospeed.com/cms/A_109615/article.html

ja tuossa kinnerissä myöskin.
Nuo on kai firestonen tekemät pussit, muistaakseni 3" liikkellä...
->Kuva
Lähde/ kuvat http://www.flickr.com/photos/b52_bent/

Foorumin vanhemmilla konkareilla on varmasti enemmän tietoa.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
MikSam
Viestit: 42
Liittynyt: 15 Heinä 2009, 06:30
Paikkakunta: Kouvola

Re: Triken täysjousto

Viesti Kirjoittaja MikSam »

Ah, mielenkiintoista. Ilmapussi (tai typpi?) varmaankin on todennäköisesti toimivampi meikäläisissä olosuhteissa.

Mustasudenkorento kirjoitti:

Äkkiseltään tuo Icen versio tarvitsee jollain tasolla koneistettuja osia joita ei ihan joka tallissa tehdä.
Mutta varmasti onnistuisi tekijä ihmiseltä...

Aivan, jos haluaa päästä yhtä näyttävään lopputulokseen kuin ICE.
Luulen kuitenkin että vastaavan rakenteen voisi rakentaa ulkonäöllisesti yksinkertaisempana versiona. Tokihan nuo kaksi (yhteensä 4) vipuvartta pitäisi saada identtisiksi, mutta voisiko nämä palikat joissa yhdensuuntaiset reijät tarvitaan, heftata tai muutoin liimata yhteen poraamisen (ja koneistamisen) ajaksi? Kenties tällä tavoin häviää painossa jonkin verran mutta toiminnan luulisi pysyvän samana?

Mutta kuten alunperin kysyinkin niin onkohan joku toteuttanut vastaavaa jollain tavoin itse?

Kehonsiirtoväline: Corratec Xtreme, pysty-MTB. Autokin on.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Triken täysjousto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Takaisin offtopickiksi. Tästäki(kin) toteutuksesta puuttuu kallistuksen vakautus :roll: Ei siis voi olla kovin pehmeä ja herkästi reagoiva tai kallistelee kurveissa liikaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
MikSam
Viestit: 42
Liittynyt: 15 Heinä 2009, 06:30
Paikkakunta: Kouvola

Re: Triken täysjousto

Viesti Kirjoittaja MikSam »

Joo, aika jäykkä on tuon jousituksen oltava ettei kallistele liikaa.
Kuinka tärkeä se jousitus yleensä on, tai siis sellaiset joilla jousitus pyörässään on niin voisitteko ajatella pyörää ilman jousitusta?

Kehonsiirtoväline: Corratec Xtreme, pysty-MTB. Autokin on.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Triken täysjousto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

MikSam kirjoitti:

Kuinka tärkeä se jousitus yleensä on, tai siis sellaiset joilla jousitus pyörässään on niin voisitteko ajatella pyörää ilman jousitusta?

Nyt kun on itsensä jousitukseen totuttanut, niin kyllä sellainen pitää olla. Ensimmäiset 4-5vuotta ajelin jäykillä, eikä sitä silloin kaivainnut. Toki ajo-alusta sanelee tarpeellisuuden. Esim. viime lowridessä oli sellaiset reitit että jäykälläkin pärjäsi. Työmatkallani taas pinnat huononee vuosi vuodelta, routii reikiä yms., että siinä jo jousitusta kaippaa.
Varsin yleinen uskomus on, että tadpolessa ei etujousitusta tarvi, kun yhden eturenkaan monttuun ajaessa kuljettajan tuntema ylös-alas liikke "puolittuu". delta-mallisessa Python trikessä ainakin olisi etu-jousitus ollut tarpeelisempi kuin taka.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin