Joo V1 painaa noin 15 kg ja V2 tavoitepaino oli 13 kg. Se painaa 12.8 kg. Nuijapäitä (tadpole) molemmat. Molemmissa massoissa kaikki palikat: polkimet, penkin pehmuste, viiri ja peilit. Lokareita ei kummassakaan ole eikä tavaratelinettä eikä jousitusta. Tadpoleksi erityisesti V2 on sangen kevyt, mutta vaatii asfalttibaanan. Tuolla rengastuksella soralle ei ole asiaa. Massan pudotus syntyi mm. kiekoissa kevyillä navoilla, pinnoilla ja vanteilla sekä renkailla. Kaytetyillä hiilikuitu kammilla jne. Molemmat ovat pääosin alumiinia, pultit ja mutterit terästä ja pinnat.
Taulukon motiivi oli pikaisesti kartoittaa kevyemmän pään tarjokkaita. Nuijapäistä on samallainen taulukko jossain täällä.
Tässä ketjussa Nojailija kertoo raaserinsa painoksi 8.2 kg. Olikohan tämä se Oulun nojakki?
Kevyt, sporttinen ja retkeilyyn soveltuva nojakki. Pari kiloa kevyempi fillari (V2 vs V1) tuntui nousevan ylämäkeen hieman kelvemmin. Osa siitä saattaa olla voimansiirron kevyempien komponenttien vaikutusta. Tasaisella ja alamäkeen eroa eri juurikaan ollut. Kokonaismassan muutos on pieni ja vaikutus lähes mitätön, kuten täällä on moneen kertaan todettu. Jos mä rupeisin hankkimaan nojapyörää, niin lähtökohta olisi seuraava: sen tulee olla MBB. Jolloin ykkösvaihtoehto lienee Vendetta. Netti sivuilta löytyy kuskin mittojen mukainen mitoitus ohje. Lisävaruste listalla on kaikenlaista tilpehööriä mm. laukkuja etc. Ainoa huonopuoli on hinta. Joten itse tehty "Vendetta kopio" olisi realistisempi vaihtoehto. Tässä tapauksessa teetetty Vendetta kopio (ainakin geometria). Mhelanderilla taitaa olla tämän mukainen pyörä. Yksittäiskappale tullee kalliksi, mutta jos löytyisi vaikka 5 halukasta, joista osa olisi rakentelukokemusta omaavia, niin runkosetti voisi syntyä halvemmalla. Muut osat jokainen hommaisi / määrittelisi itse ,,, saattaa olla kuolleena syntynyt ajatus?
Yksittäiskappale tullee kalliksi, mutta jos löytyisi vaikka 5 halukasta, joista osa olisi rakentelukokemusta omaavia, niin runkosetti voisi syntyä halvemmalla. Muut osat jokainen hommaisi / määrittelisi itse ,,, saattaa olla kuolleena syntynyt ajatus?
Minä lähden Pohjois-Karjalaan /
... Jos Velokraft ei passaakaan...
Eli takuulla kiinnostais tuollainen MBB-konsepti, tosin oma kontribuutioni olis kai lähinnä aktiivisen asiakkaan rooli. Katotaan mis ollaan kesään mennessä.
Ei mikään EVVK2 tuo Nojailijan hiilari! Saatiin järkättyä koeajo Tuusulaan - sehän oli jo tammikuun puolella. Tosiaan yllättävän kepeä ja tasainen ajettava, mitä nyt ekayrittämällä kipakassa pakkasessa ehti tuntumaa saada. Pieni puute on kuten monissa jo kokeilemissani - mulle liian pitkä runko. Mut se ei kuulemma tässä diilissä olis ongelma.
Mittoja tutkitaan uudestaan kevään aikana... joten seuraava keikka taitaa olla Pohjois-Kaarinaan.
Hiphei! Ihmettelyn aika on ohi, ja musta tuli parin sovituskerran jälkeen nojakilpurin ylpeä (osa)omistaja. (Ks. kuva.)
Kurvailen kevään kokoontumisajoihin loppupätkällä. Kuva seuraa kunhan konepelti on kiillotettu… ja apurattaat irrotettu
Olen tosi kiitollinen kaikille vinkeistä, koeajoista ja ylipäänsä mielenkiinnosta pyöräprojektiani kohtaan. Jos voin joskus jeesata teitä - elkää epäröikö kysyä.