Specbike Technics Comfort

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Ei tahdo mahtua järkeen, että mikä voima tuon on taittanut ja noin paljon? :shock:

Ei minunkaan järkeen, eihän tuo ainakaan jarrutuksessa tuohon suuntaan kuormitu. Ettei olisi ollut jo uutena tuollainen, kasausvaiheessa tjsp. huomaamatta väännetty?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Ei tahdo mahtua järkeen, että mikä voima tuon on taittanut ja noin paljon? :shock:
Ja tarkennuksena vielä, oliko vain etummainen korva vääntynyt? Kuinka paksua ainetta tuo on?
Tuntuisi, että taaempi tukivarren putki ottaisi jarrutusvoimaa kovemmin vastaan?

Kuva on otettu vähän kummallisesta suunnasta, mutta kyse on varsin lähekkäin olevista alatukivarsien nivelistä, jotka tietenkin ottavat vastaan ajosuuntaisen jarruvoiman vieläpä ala-ylätukivarsi-rengas / ylätuki-alatukivarsi -suhteella kerrottuna.
Kuva

Lisäksi nuo ulokeruuvilla kiinnitetyt pallonivelet eivät paljon pidä.
Kuva

En ymmärrä, miksi tuossa on henkseli myös tuolla rungon latan puolella, mutta helppo korjaus tuo henkseli joka tapauksessa on, ja varmasti hyvin toimiva. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eiku nii joo. Jarrutusvoima vetää tukivartta ulospäin, se taivuttaa pulttia ja sitä kautta mullinsilmää joka vääntää runkokorvakkoa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Eiku nii joo. Jarrutusvoima vetää tukivartta ulospäin, se taivuttaa pulttia ja sitä kautta mullinsilmää joka vääntää runkokorvakkoa.

Mekaniikkasuunnittelijat joutuvat usein ajattelemaan pitkiä ja haarautuviakin vuorovaikutusketjuja läpi. Töissä usein huomaan, kun selitän, miksi joku pitää tehdä näin, koska se aiheuttaa jotain, joka aiheuttaa muutoksen johonkin kolmanteen... ...ja viimein aiheuttaa jonkun tavoitellun ilmiön. Ilmeistä näkee, kuinka manageri-tyyppiset, rahoista ja aikatauluista päättävät listaihmiset, putoavat kyydistä jo alussa. Heille tapahtumilla on vain yksi syy. Eivät ymmärrä vuorovaikutusten verkkoa ja niiden dynamiikkaa vahvistavine ja vaimentavine vuorovaikutuksineen. Vain riittävän laaja ymmärtämättömyys luo varmuuden, jolla voi tehdä päätöksiä rahoista ja aikatauluista. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Eiku nii joo. Jarrutusvoima vetää tukivartta ulospäin, se taivuttaa pulttia ja sitä kautta mullinsilmää joka vääntää runkokorvakkoa.

Jukka

Aivan. Ulokepultillinen mullinsilmä vääntää voimat yllättävään suuntaan. Traktorin takalanan kiinnityksessä vetovarsiin on juuri tuota heikkoa mallia ja sitten paremmissa reijällinen latta molemmin puolin mullinsilmää, jolloin taivutus muuttuu paremmin siedetyksi leikkaukseksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Eiku nii joo. Jarrutusvoima vetää tukivartta ulospäin, se taivuttaa pulttia ja sitä kautta mullinsilmää joka vääntää runkokorvakkoa.

Jukka

Aivan. Ulokepultillinen mullinsilmä vääntää voimat yllättävään suuntaan. Traktorin takalanan kiinnityksessä vetovarsiin on juuri tuota heikkoa mallia ja sitten paremmissa reijällinen latta molemmin puolin mullinsilmää, jolloin taivutus muuttuu paremmin siedetyksi leikkaukseksi.

Traktorin nostolaitteessa ei voi tuota korjaustapaa käyttää, mutta tähän tarkoitukseen tuo on nerokkaan yksinkertainen korjauspala. Irtopala riittää, eikä kiinnitystä runkoon tarvita. Jarrutusvoimat vetävät mullinsilmiä vastakkaisiin suuntiin ja kompensoivat toistensa voimat. Jos kuitenkin jarruttaisi vain toisella etupyörällä, tukisi tuo pala molemmista korvista ja pulteista jarruttavan puolen pulttia, eli lisää kestävyyttä myöstässä tapauksessa yli kaksinkertaiseksi. Oikein iloiseksi tulen tällaisista yksinkertaisista ja edullisista tavoista tehdä vaikea toiminto. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Vilijami kirjoitti:

Ei tahdo mahtua järkeen, että mikä voima tuon on taittanut ja noin paljon? :shock:
Ja tarkennuksena vielä, oliko vain etummainen korva vääntynyt? Kuinka paksua ainetta tuo on?
Tuntuisi, että taaempi tukivarren putki ottaisi jarrutusvoimaa kovemmin vastaan?

Joo, vain etummaiset alakorvakot on venyneet.

Valmistajan mukaan vastaavaa ei ole tapahtunut muilla asiakkailla. Jossain ekoista pyöristä oli pienemmät (kiinalaiset) nivelpäät alatukivarressa ja nistä lähti kierteet mutta ne on jo korvattu noilla isommilla ja prempilaatuisilla kaikissa tuotantopyörissä.

Ehkä muuta ajelevat rauhallisemmin tai ovat kevyempiä, tosin kyllä noille mainosvideoiden ja käyttäjien omienkin perusteella ihan runtua annetaan. En tiedä onko painonjakaumallakin jotain tekemistä asian kanssa, mullahan on penkki niin edessä kuin sen saa ja pyörä nostaa takarengasta kovissa jarrutuksissa.

Oisko toi laippa 4mm terästä, pitäis mitata.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Ei tahdo mahtua järkeen, että mikä voima tuon on taittanut ja noin paljon? :shock:
Ja tarkennuksena vielä, oliko vain etummainen korva vääntynyt? Kuinka paksua ainetta tuo on?
Tuntuisi, että taaempi tukivarren putki ottaisi jarrutusvoimaa kovemmin vastaan?

Joo, vain etummaiset alakorvakot on venyneet.

Valmistajan mukaan vastaavaa ei ole tapahtunut muilla asiakkailla. Jossain ekoista pyöristä oli pienemmät (kiinalaiset) nivelpäät alatukivarressa ja nistä lähti kierteet mutta ne on jo korvattu noilla isommilla ja prempilaatuisilla kaikissa tuotantopyörissä.

Ehkä muuta ajelevat rauhallisemmin tai ovat kevyempiä, tosin kyllä noille mainosvideoiden ja käyttäjien omienkin perusteella ihan runtua annetaan. En tiedä onko painonjakaumallakin jotain tekemistä asian kanssa, mullahan on penkki niin edessä kuin sen saa ja pyörä nostaa takarengasta kovissa jarrutuksissa.

Oisko toi laippa 4mm terästä, pitäis mitata.

Juu, tuossa syynä on korkeampi kuskin paino ja rajumpi jarrutus. Ei nuo paikat kärsi muusta kuin kovista jarrutuksista ja mahdollisesti asfaltin reunaan yli noususta, jossa molemmat etupyörät joutuvat nopeasti hidastamaan ja nousemaan ylemmäs rotvallin tai asfaltin reunan päälle.
Tuo korjaukseksi lähetetty metallihenkseli nivelpäiden ja ruuvin kantojen alla lopettaa ongelman, joka johtuu nivelpäiden kiinnittämisestä ulokeruuviin. On selvää, ettei M6 ruuvi voi kestää tuumaisena ulokkeena moninkertaiseksi vipusuhteissa kertautuvaa yli sadan kilogramman jarruttamisen voimaa. Henkseli muuttaa tuon ulokeruuvin kaksitukiseksi palkiksi, jolloin taivutusmomentti putoaa neljännekseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Sen verran tarkennusta että noi nivelpäät alatukivaressa on M8 tai M10. Ja pultit siis ei ole vääntyneet, vaan kiinnityskorvakkeet johon ne on pultattu. Pultit ovat täysin suorat edelleen.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

Sen verran tarkennusta että noi nivelpäät alatukivaressa on M8 tai M10. Ja pultit siis ei ole vääntyneet, vaan kiinnityskorvakkeet johon ne on pultattu. Pultit ovat täysin suorat edelleen.

Kuvissa pultti on korvakkolevyn paksuuteen nähden samaa luokkaa, ei kaksinkertainen eikä ainakaan yli kaksinkertainen.
Pultti kestää, mutta taipuu ulokeppalkkina korvakkeesta, mutta kestää varmasti kaksitukisena apuhenkselillä tuettuna.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ratareisipyöräpolitiikka on vielä täysin levällään :D

Specbiken ajoasento on nykysetupissaan ihan liian pysty, takapuoli puutuu, se tuli viikonlopun 68 kilsan lenkillä todettua. Ottamalla tarakan pois penkkiä saa makaavammaksi ja luultavasti ajankin niin Ratareidessä.

Tuo ratkaisu vaan ei toimi Lowride-reissussa, jossa tarvitaan tarakkaa. Toinen vaihtoehto on laskea jousitusta, mutta sitten taas alkaa ketju ottaa kiinni taittoniveleen isoimmilla takarattailla :roll:

Luulen keksineeni ratkaisun: Vaihdan taakse Tetriksestä tutun Alfine-11 napavaihteen. Sen lisäksi että sen pitäisi takaratas kääntämällä mahdollistaa riittävän leveä ketjulinja, joka ei muutu kun vaihteita vaihtaa, mä myös tykkään ko. navasta enemmän kuin ketjuvaihteista.

Takavanne tuli jo irrotettua Tetriksestä ja napa vanteesta, samalla sain kätevästi tehtyä navalle öljyn vaihdon.

Nyt on ongelmana vaan että mistä 559 36-reikäinen vannekehä ja sopivat pinnat tällä varoitusajalla Juhannuksen alla :D Paikallinen pyöräkorjaamo myi jo eioota. Wacky lupasi selvitellä huomiseksi jos FillariWelholta löytyisi varastosta. Jos ei welhokaan auta niin tilausta sjscycles.co.uk ja sormet kyynärpäitä myöten ristiin että Itella ei sössi pakettia.

Jos ei muu auta niin lähden reissuun Ibexillä...

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Itse en uskaltaisi tuolla aikataululla tilata netistä. Kyse on kuitenkin sellaisista perusosista joita löytyy pyöräliikkeistä/korjaamoista. Jos huono tuuri käy(tai on jo käynyt) ei ensimmäisestä löydä, muttaa monta ei varmasti joudu kiertämään tai soittamaan läpi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Netistä löytyy pinnausohjeita joilla normaalin 32 reikäisen vanteen saa pinnattua 36 reikäiseen napaan....

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Päivitystä vikalistaan, testiajo jatkuu :) Pyörän mittarissa on nyt 1490 km.

Sain kuin sainkin tehtyä uuden takakiekon Alfine 11 navalla ennen Kainuuseen lähtöä. Koska uusi vanne on leveämi kuin vanha, takalokari ei enää mahtunut hankaamatta. Koska aikataulu kiekon osien hommaamiseen olo mikä oli, piti tehdä kiekko vähän eksoottisella 4 ristiin pinnauksella, hyvä siitä kuitenkin tuli.

Myöskin latvialaiset toivat minulle toisenlaisen (näkyy valmistajan www-sivuilla) tarakan juhannukseksi Ratareiteen ja noita vertailtuani päätin käyttää sitä reissussa.

Edes Alfinen takarissan kääntämällä ketjulinjaa ei saanut niin ulos, että se ei ottaisi jousituksen ala-asennossa sisäänjoustoissa taittoniveleen. Valmistaja on nyt tietoinen asiasta kun demonstroin sen juhannuksena ja ottivat kuvia & miettinevät jonkun ratkaisun asiaan. Itse tein ketjurissaan 12mm välikappaleen ja laitoin vastaavasti pidemmän pultin. Muutaman sadan kilometrin ja kymmenien pienimmällä vaihtella punnerrettujen ylämäkien jälkeen tuo pultti on kestänyt ketjuvoimat vääntymättä, joten korjauksen voinee tuomita onnistuneeksi,

IMAG0560.jpg
IMAG0560.jpg (478.68 KiB) Katsottu 11277 kertaa

Reissuun siis päästiin. Uusi tarakka toimi muuten hyvin (ei ylenmääräistä heiluntaa), mutta koska se on mallia yksi keskiputki takarenkaan yläpuolella, lastin kanssa joutuu käytännössä ajamaan takajousitus lukittuna jotta putki ei ota renkaaseen joustoissa. Jos olisin ottanut reissuun mukaan mittarillisen iskaripumppuni olisin voinut hakea paineet joilla iskari joustaisi vain isoimmissa kuopissa, mutta nyt tuo lukitus jäi ainoaksi mahdollisuudeksi. Loppuviimein tämä ei ollut iso ongelma edes röykkyisillä teillä, iso takarengas syö töyssyjä hyvin ja lukittukin ilmajousi pehmentää vähän.

Reissussa Nurmeksen seudun soratiet koettelivat pyörää rankalla kädellä. Sorateitä ajettiin satakunta kilometriä yhteensä ja lopulta tärinän löysyttämä etuvaihtaja jumittui huonosti liitettyyn ketjun lenkkiin ja vääntyi lukiten ketjun -> ketju poikki ja vaihtaja mutkalle. Hätäisen korjauksen jälkeen sama kävi vielä uudelleen, jossa vaiheessa vaihtaja lensi kuusen notkoon ja loppumatka ajettiin pienimmällä eturattaalla.

Lisäksi erinäisiä ruuveja sai röykytyksen jälkeen kiristellä, mutta pahin vaurio huomattiin seuraavana aamuna: Luultavasti olen jossain kohdassa jarruttanut samaan aikaan kun etupyörä on osunut routakuoppaan tms. ja tämä oli vääntänyt toisen ohjausnivelen mutkalle. Varaosa oli onneksi helppo löytää Lieksasta, IKH:n valikoimaa myyvästä hydrauliikkahuoltoliikkeestä löytyi hyvä valikoima "mullinsilmiä".

IMAG0530.jpg
IMAG0530.jpg (230.52 KiB) Katsottu 11277 kertaa
IMAG0531.jpg
IMAG0531.jpg (368.93 KiB) Katsottu 11277 kertaa

Kysyttäni asiasta valmistajalta sain luvan ruuvata nuo ohjausnivelet kokonaan sisään, minkä pitäis ehkäistä vääntymisiä. Myöskin tulossa on vissiin vahvemmat nivelet kokeiltavaksi. Tuo säätö tuottaa etupyöriin aika huomattavan camber-kulman minkä pitäisi myöskin vähentää etukiekkojen rasitusta mutkissa (niiden kanssa ei kyllä ole ollut mitään ongelmia, ovat suorat edelleen). Olin myös huomaavinani että ohjaus keveni ja tarkentui, vaikka ei kai tuon siihen pitäisi vaikuttaa?? Näiden trikejen ohjausgeometria tuntuu olevan osittain salatiedettä :)

Aurauskulmat pitää vielä säätää kuntoon, voi olla että tuota camberia joutuu vielä ottamaan hiukan takaisin, ohjauksen työntötangot ovat silmämääräisesti hitusen liian pitkät kokonaan sisään vedettyinäkin -> ohjaus auraa. Mutta tuo selviää mittaamalla, se mittaaminen ei vaan ole ihan helppoa vinoilla pyörillä, pitäisi mitata tarkkaan kello kolmesta ja yhdeksästä ettei pyörän vinous vääristä tulosta.

IMAG0558.jpg
IMAG0558.jpg (469.86 KiB) Katsottu 11277 kertaa

Reissun jälkeisessä tarkastuksessa löytyi lisää löystyneitä pultteja, mm. ylätukivarsien taimmaiset nivelet heiluivat vähän kun röykytys oli syönyt maalin reikien ympäriltä löystyttäen pultit. Lisäksi penkin tukiputki näyttää taipuneen vähän taaksepäin, kuskin ja matkatavaroiden yhteysvaikutuksesta luultavasti.

IMAG0562.jpg
IMAG0562.jpg (349.54 KiB) Katsottu 11277 kertaa

Puheväleissä kuitenkin ollaan edelleen Specbiken ihmisten kanssa ja koeajo jatkuu. Heidän sanoin: "you are a dangerous user able to breaking anything". Itse alan ensiharmistuksen jälkeen suhtautua koko hommaan huumorilla ja uskon että päästään kaikkia tyydyttävään lopputulokseen vielä :)

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja jori »

Vaihda kaikkiin kohtiin vääntyä verbin tilalle taipua, niin kuulostaa paremmalta ja oikealta. :)

Camberikiekot saa mitattua aurauksen osalta kiinnittämällä kiekkoihin rimat ja mittaamalla rimoista. Saattaa onnistuua pelkällä kumiköydellä (mustekalalla) köyttää rimat kiekkojen kylkiin. Sitten molemmat rimat vaakatasoon ja mittaamaan. On paljon helpompaa ja tarkempaa kuin renkaasta tai vanteesta. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin