stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi
stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi
Onko sille mitään estettä että saadakseen pystärin ajoasennon pystymmäksi etunojaavan sijaan, kääntäisi ohjainkannatinta 180 astetta jolloin se lähentäisi ohjaustankoa ajajaan sen sijaan että loitontaisi sitä ajajasta.Sen jälkeen ruuvaisi ohjaustangon irti ja kääntäisi ohjaustangon normaaliasentoon. Pitääkö ohjainkannattimen ohjauksen tms. syyn takia taipua ajajasta poispäin tai huonontaisiko tällainen toimenpide muuten esim ohjaamista? Tälläinen operaatio ei vaatisi mitään lisäosia eikä siis maksaisi muuta kuin vähän työtä. Jos ajoasennon haluaa pystymmäksi vaihtamalla osia niin mitä silloin ensisijaisesti vaihdetaan stemmi vai ohjaustanko ja millaisiin?Olisiko allaolevan Jekun tuunaamisessa tälleen mitään järkeä, kun stemmi lähtee alempaa kuin satulaputki koska pyörän ajoasento alunperin on etukumara vai olisiko parempi etsiä alunperinkin pystyasentoisempi pyörä
Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi
Itse vanhassa Kombissa kokeillut,jää aika ahtaaksi ohjaustangon ja satulan väli.Jekussa ei taitais taittaminen onnistua.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 11895
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi
Halpahan tuo on kokeilla
Ei siinä mitään isoja ongelmia tule, onhan kaikissa yläohjattavissa nojapyörissäkin tangot ohjausakselilinjan takapuolella. Ilman käsiä ajaminen vaikeutuu kun ohjaus ei pyörää kallistettaessa käänny enään kallistuksen suuntaan...
Jukka

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi
En ole viela ostanut Jekkua eli siina mielessa ei ole ilmaiben kokeilu.jos tuohon paatyy niin varaosat ei maksaisi mitaan.Myydaanko stemmeja muunlaisia kuin tuollaisia jotka taipuu ajajasta poispain esim.sellasia jotka ei taivu mihinkaan suuntaan? Jos ei myyda hyodyttaako vaihtaa stemmia ylipaataan?muutetaanko ajoasentoa yleensa vaihtamalla ihjaustankoa?Taipuuko ne noin pain juuri ohjattavuuden takia? Vaihtoehtona ostaa jippo 20" tai juju joka valmiiksi pysty.Jipon akselivali on 110cm.Ajattelin etta jospa jekun lyhyt 90 cm akselivali helpottaisi tasapainon pitamisessa.Siita tulee kylla ehka aika kiikkera ja voi olla etta nopeastu ei voi ajaa.Joku oli kaatunut olikohan perati ohjaustangon yli.Siina olisi lisaksi 3 vaihdetta ja parempi pyora muuten.miten ja miten pitkaan olette koeajaneet yksityiselta ostettaessa?
Viimeksi muokannut ki, 19 Heinä 2018, 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 11895
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi
Tuollaisia stemmejä jotka puristetaan haarukan yläpäähän ei taida saada enään mistään. En osaa sanoa mahtuuko tuon kaulaputken sisään "nykyaikaista" ja harvassa on nekin jos noin pitkä pitää saada. Jopoissakin on lyhyt stemmi ja korkeat sarvet.
Jukka
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi
jopossa on kaulaputki myös jo alunperin pidempi kuin satulaputki.Ja putki sen putken välillä mihin satulaputki työnnetään ja kaulaputken välillä menee viistosti ylemmäs kaulaputkeen. Jopo on alunperin rakennettu pystypyöräksi , jekku ajettavaksi etukumarassa.Väli menee kapeaksi ja polvet voi osua ohjaustankoon ja ehkä pyörä olisi tukevampi jos siinä olisi korkeampi kaulaputki.Miksi kallistaessa pyörä ei kallistu jos ohjaintanko on käännetty? En juuri aja ilman käsiä mutta onhan se mukava jos pyörä kallistuu ajon mukaan.Jekusta pyydetään 150e, Huutonetissä ei ollut huudettu 130eurolla.millanen merkki on wild caravan - taittopyora?onko tietoa onko halpamerkki?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 11895
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi
ki kirjoitti:Miksi kallistaessa pyörä ei kallistu jos ohjaintanko on käännetty?
Kyllä pyörä kallistuu, mutta ohjaus kääntyy ulkokurviin päin jos kääntyvässä osassa on enemmän painoa ohjausakselin taka- kuin etupuolella.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi
jviirret kirjoitti:Tuollaisia stemmejä jotka puristetaan haarukan yläpäähän ei taida saada enään mistään.
Melkein voisi vetoa lyödä että tuohon käy 22 millinen kiilaputtikannatin. Mittaamatta ei voi kuitenkaan varmaksi sanoa. Riittävän pitkää voi olla hankala löytää taittopyörän erikoisosa, kun on.
Itse jatkaisin mieluummin vanhaa kannatinta kuin kääntäisin sen ympäri. Tällöin ohjaus säilyisi normaalina, mutta pyörä ei menisi taitettuna yhtä pieneksi. Ei iso ongelma, koska kannatin on pikalukittuna helppo poistaa.
Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi
Koko taitettuna ei ole juuri ongelma koska taitto-ominaisuus tarpeellinen lahinna siksi ettei hsl anna vieda taittamatonta bussiin.Miten jatkaisit stemmia?itseko tekemalla? Hitsaamalla?jatkopalalla???Ohjaustankoa voisi kaantaa myos eteenpain mutta se tulisi samalla matalammalle.minusta tama ei tunnu enaa kannattavalle vaihtoehdolle ehka tai parempiakin on koska pyoran runko on alunperin suunniteltu etukumaraan ajoasentoon.Kaytetyissa pyorussa myos se ongelma ettei oikein paase kunnon koeajolle
Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi
ki kirjoitti:Miten jatkaisit stemmia?itseko tekemalla? Hitsaamalla?jatkopalalla???
Kyllä, kyllä ja kyllä eli itse hitsatulla jatkopalalla

Olen joskus hitsaamattakin jatkanut. Poistamalla stemmistä ulokkeet ja laittamalla sen päälle putken klemmarilla kiinni. Yläpäähän toinen stemmi. Pitää vaan olla juuri sopivan kokoista putkea ja riittävästi sisäkkäin, jotta tulee tukeva.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa