Optima Baron

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nixor
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Tammi 2016, 19:23
Paikkakunta: Kaarina

Optima Baron

Viesti Kirjoittaja Nixor »

Ostin Baskerilta nojakin:

20180712_190905.jpg

Tarkoitus olisi ajaa Nokialle tuon kanssa.
Lyhensin puomia 5cm, nyt on ongelmana etuvaihtaja joka ottaa runkoon kiinni.

IMG_7371mod.JPG
IMG_7370mod.JPG

Alkuperäiset kammet otin irti, ne on 170mm ja pitää lyhentää 140mm. Nuo kammet otin Paseosta. Voikohan vaihtajaa muokata niin että mahtuu liikkumaan? Runkoon en halua tehdä koloa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja PW »

No ni, nyt ootte saman tallin kuskeja molemmat ;) onnea uudelle pyörälle!

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Näyttäähän tuossa vaihtajassa olevan materiaalia jota kolota. Pidempi keskiöakseli voisi olla myös ratkaisu.

Kivasti samanvärinen kuin Premnasin gepardi :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja PW »

Miten pidempi keskiö ongelmaa helpottaa?
Kun en muuta ymmärrä, ehdotan opettelemaan jalalla vaihtamista.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Miten pidempi keskiö ongelmaa helpottaa?

Siirtää ketjulinjaa ulommas, jolloin vaihtajan ei tarvitse mennä noin sisälle.

Tai auttahan tuohon se kaikkeen tepsivä ihmelääke eli lyhyemmät kammet :mrgreen: Jollei niitä ole vielä lyhennetty, niin lyhennyttää sen verran lisää että vaihtaja sivuuttaa rungon etupuolelta. Nokialle vaan tulee helposti aikatauluongelma.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kuten Jooseha tuossa jo ehdotti niin pidempi akseli on helpoin ratkaisu, mutta mitoitus kannattaa hoitaa sitten lyhennetynkampisarjan kanssa kun saat sen

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tarviiko tuota pienintä ratasta ensinnäkään? Ei ainakaan Nokialla :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Tarviiko tuota pienintä ratasta ensinnäkään? Ei ainakaan Nokialla :lol:

... mutta matkalla Nokialle matkatavaroiden kanssa voi tarvita.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nixor
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Tammi 2016, 19:23
Paikkakunta: Kaarina

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja Nixor »

Muutaman kilometrin ajelin, pitää kyllä saada pienin etuvaihde toimimaan. Haen tänään jostain pidemmän akselin jos vaihtajaa ei saa ohennettua tarpeeksi. Muuten tuntuu hyvältä. Alkuperäiset 170mm kammet lyhennetään. Mietin että jos nuo 152mm kammetkin lyhentäisi?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nixor kirjoitti:

Muutaman kilometrin ajelin, pitää kyllä saada pienin etuvaihde toimimaan. Haen tänään jostain pidemmän akselin jos vaihtajaa ei saa ohennettua tarpeeksi. Muuten tuntuu hyvältä. Alkuperäiset 170mm kammet lyhennetään. Mietin että jos nuo 152mm kammetkin lyhentäisi?

En suosittele ohentamaan vaihtajaa yhtään koska sen toiminta perustuu siihen että se vääntää ketjun rattaalta toiselle. Muista että se on kuitenkin vetävällä puolella ketjua ja vaikka poljet ketjua kevyesti eteenpäin niin sen häkin pitää säilyä vääntymättömänä. Hae vaan se parin kympin pidempi akseli kun etuvaihtajakin maksaa vähintään saman verran ja voi olla paljon vaikeampi saada käsiinsä. Nelikanttikeskiöitä löytyy kuitenkin motonetistä ja biltemasta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos pistää pidemmän akselin niin riittääkö häkissä enään liikerata siirtämään ketjua suurimmalle rattaalle?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:

Jos pistää pidemmän akselin niin riittääkö häkissä enään liikerata siirtämään ketjua suurimmalle rattaalle?

Jukka

On se mahdollista että loppuu kesken, tosin baronissa on yleensä epäkeskokiinnityspala etuvaihtajalle jolla siitä yleensä pääsee.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nixor kirjoitti:

Voikohan vaihtajaa muokata niin että mahtuu liikkumaan? Runkoon en halua tehdä koloa.

Jos nojakin meinaat pitää itsellä, etkä mieti jälleenmyyntiarvoa, niin se kolo runkoon taitaisi olla kuitenkin varmempi. Kun puomi on paljon rungon sisällä, niin lujuusteknisesti ei tuottane ongelmia vaikka runkoon rälläköisi koloa. Vai mitä sanoo meidän lujuuslaskentaspecialistit?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Runkoon tulisi kolo just siihen missä sen puristusvoima puomiin on suurin. Eli kun puomin kiristyspulttia kiristää niin se repisi koloa lisää auki. Teräs varmaan vaan antais periksi, mutta jos runko alumiinia niin saattaisi murtua kolon pohjasta. Keulimmainen puomin kiristysruuvi pitäisi osata jättää riittävän löysälle, niin että vähän puristaa puomia, mutta ei kiristä niin että rälläköity kolo lähtisi leviämään.
Voishan siitä katkaista koko pätkän pois ja laittaisi erillisen kiristyspannan taemmas? Tai tuo em kolo, mutta ottaisi pultin pois ja laittaisi pannan kolon takapuolelle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Optima Baron

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Huono hahmotus kyky, mutta eikös vaihtajaa voi siirtää ylemmäksi? Jos edellinen kuski paljonkin pitempi jalkasempi niin ketju tullut eri kulmassa vaihtajalle.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Vastaa Viestiin