Härski kirjoitti:Pistoakselin päissä voisi myös olla kartiot, jolloin rakenteesta saa välyksettömän karkeillakin työmenetelmillä. Toinen kartio kiinteästi akselissa ja toisessa päässä voi olla esimerkiksi kartioksi sorvattu mutteri..
Kartio vaatii akselin suuntaista voimaa, jota varten tarvitaan muttereita ja sorvattuja osia, tällöin menetetään paitsi ilman työkaluja purkamismahdollisuus, myös koneistuksen yksinkertaistuminen.
Kartioreiät pitää haarukan poskissa olla suorassa ja oikeassa paikassa heti kerralla. Sivusuuntaisia voimia varten (niitähän tuossa juuri vaikuttaa) pitää kartion olla kitkakulman luokkaa, eli melko loiva, joka tuo jämähtämismahdollisuuden. Jos taas on jyrkempi kartio, tarvitaan työkalut irrottamiseen ja kiinnittämiseen.
Irtoreikien hitsaamisessa on se idea, että asentoa voi vielä hieman säätää ennen hitsausta. Kun hitsataan koottuna, tulevat kerralla (melko) suoraan ja voidaan käyttää sopivaa noin kymmenesosamillin välystä, joka mahdollistaa helpon purkamisen ja kokoamisen, muttei päästä liikaa holkkumaan.