Nojapyörä hujopille
Nojapyörä hujopille
Hei,
olen tässä tutkinut vähän mahdollista päivitystä nykyisestä peruspyörästä johonkin virtaviivaisempaan. Aluksi meinasin cyclocrossia, mutta ajelut kahden istuttavalla nojapyörällä sai minut kiinnostumaan yleisesti nojapyöristä.
Jännän asiasta tekee pituuteni eli 205cm. Mitkähän mallit olisivat sopivia minulle? Ajelut olisi työ- ja koulumatkoja 5-15km suurinpiirtein, ehkä enemmänkin tulevaisuudessa. Tietty kiva olisi joskus liittyä maantiepyöräilevien ystävien seuraan pidemmillekin ajoille.
Vähän myös kiinnostaa nuo velomobiilit mutta taitavat olla huonoja mitoilleni, käyttötarpeisiini kuin myös köyhän opiskelijan lompakolle...
Ehdotuksia ja kommentteja?
olen tässä tutkinut vähän mahdollista päivitystä nykyisestä peruspyörästä johonkin virtaviivaisempaan. Aluksi meinasin cyclocrossia, mutta ajelut kahden istuttavalla nojapyörällä sai minut kiinnostumaan yleisesti nojapyöristä.
Jännän asiasta tekee pituuteni eli 205cm. Mitkähän mallit olisivat sopivia minulle? Ajelut olisi työ- ja koulumatkoja 5-15km suurinpiirtein, ehkä enemmänkin tulevaisuudessa. Tietty kiva olisi joskus liittyä maantiepyöräilevien ystävien seuraan pidemmillekin ajoille.
Vähän myös kiinnostaa nuo velomobiilit mutta taitavat olla huonoja mitoilleni, käyttötarpeisiini kuin myös köyhän opiskelijan lompakolle...
Ehdotuksia ja kommentteja?
- ajou
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 677
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Nojapyörä hujopille
Missäpäin vaikutat? Tule Kaarikinneriin Vantaalle kokeilemaan ICE Sprint X -nojakkia. Sen pitäisi kyllä venyä sinunkin mitoillesi.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
050-4655 657
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang ja Arcus velomobiilikate
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
050-4655 657
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang ja Arcus velomobiilikate
Re: Nojapyörä hujopille
ajou kirjoitti:Missäpäin vaikutat? Tule Kaarikinneriin Vantaalle kokeilemaan ICE Sprint X -nojakkia. Sen pitäisi kyllä venyä sinunkin mitoillesi.
Moi, Helsingissä joten tuo Vantaa ei olisi kaukana ollenkaan. Katselin sivujasi aiemmin ja myös noita ICE pyöriä. ICE:n sivuilta löysinkin jonkun mitoitusohjeen kantapäästä persukseen. Tämä mitta minulla oli jotain 125-127cm jos mittasin oikein ja osa noista malleista pitäisi siis sopia. Pitääpä tulla kokeilemaan tässä joku päivä...
Re: Nojapyörä hujopille
Willemies kirjoitti:Tietty kiva olisi joskus liittyä maantiepyöräilevien ystävien seuraan pidemmillekin ajoille.
Tämä vaatii sopeutumista kummaltakin puolelta. Hetkelliset nopeudet ovat erilaiset vaikka keskinopeus olisikin sama.
Ei mitään ylitsepääsemätöntä. Ajelen itsekin toisinaan pystäriseurassa

- ajou
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 677
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Nojapyörä hujopille
Ilmoittele, kun suunnittelet tuloa. ”Putiikki” auki vain sopimuksen mukaan vain iltaisin ja viikonloppuisin.
Willemies kirjoitti:Pitääpä tulla kokeilemaan tässä joku päivä...
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
050-4655 657
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang ja Arcus velomobiilikate
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
050-4655 657
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang ja Arcus velomobiilikate
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4086
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Nojapyörä hujopille
Aloitan näin . Jos pituutesi on vähintää 193cm ja voit olla 2oo...cm tai pitempi.
Laitan myyntiin pitkän rakentelun kohteeni . Löydät siittä tarkempaa tietoo tuolta Stern 3:n rakenntelu historiasta.
Pyörällä on nyt ajettu noin alle 2000km .
Runko on terästä , muotoilu minua . Maalaus on erikoinen ja se erustaa Tansaanialaista Tinka Tinkaa . Eli siinä on
Afrigan voimaa.
Itselleni sen rakennin , mutta vallitsevat olosuhteet pistää luopumaan .
Nyt pyörästä .
Osat ovat Shimano Alfine 8:sia ja jarrut saman valmistajan mekaaniset levyt .
Mitä tulee hintaan niin pyydän tästä uuden karheesta meniästä . 1500€
Pyörä on etuvetonen .
Otan vaihdossa hyvän peräkärryn . Siis auton peräkärryn.
Kuva
Viimeksi muokannut Nojanalle, Pe Touko 29, 2015 3:00 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tässä pitkälle miehelle sopiva etuveto . Sanotaan että STERN 3 600€ tinkimättömään hintaan .
Laitan myyntiin pitkän rakentelun kohteeni . Löydät siittä tarkempaa tietoo tuolta Stern 3:n rakenntelu historiasta.
Pyörällä on nyt ajettu noin alle 2000km .
Runko on terästä , muotoilu minua . Maalaus on erikoinen ja se erustaa Tansaanialaista Tinka Tinkaa . Eli siinä on
Afrigan voimaa.
Itselleni sen rakennin , mutta vallitsevat olosuhteet pistää luopumaan .
Nyt pyörästä .
Osat ovat Shimano Alfine 8:sia ja jarrut saman valmistajan mekaaniset levyt .
Mitä tulee hintaan niin pyydän tästä uuden karheesta meniästä . 1500€
Pyörä on etuvetonen .
Otan vaihdossa hyvän peräkärryn . Siis auton peräkärryn.
Kuva
Viimeksi muokannut Nojanalle, Pe Touko 29, 2015 3:00 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tässä pitkälle miehelle sopiva etuveto . Sanotaan että STERN 3 600€ tinkimättömään hintaan .
Re: Nojapyörä hujopille
Nojanalle kirjoitti:Aloitan näin . Jos pituutesi on vähintää 193cm ja voit olla 2oo...cm tai pitempi.
Laitan myyntiin pitkän rakentelun kohteeni . Löydät siittä tarkempaa tietoo tuolta Stern 3:n rakenntelu historiasta.
Pyörällä on nyt ajettu noin alle 2000km .
Runko on terästä , muotoilu minua . Maalaus on erikoinen ja se erustaa Tansaanialaista Tinka Tinkaa . Eli siinä on
Afrigan voimaa.
Itselleni sen rakennin , mutta vallitsevat olosuhteet pistää luopumaan .
Nyt pyörästä .
Osat ovat Shimano Alfine 8:sia ja jarrut saman valmistajan mekaaniset levyt .
Mitä tulee hintaan niin pyydän tästä uuden karheesta meniästä . 1500€
Pyörä on etuvetonen .
Otan vaihdossa hyvän peräkärryn . Siis auton peräkärryn.
Kuva
Viimeksi muokannut Nojanalle, Pe Touko 29, 2015 3:00 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tässä pitkälle miehelle sopiva etuveto . Sanotaan että STERN 3 600€ tinkimättömään hintaan .
Komia on peli ja hinnankin olet veivannut opiskelijan kukkarolle hyväksi. Raaskitko todella luopua pitkästä projektista tuohon hintaan? Itse en ole mikään pyörätietäjä vielä, joten kaikki mahdolliset huoltojutut menisivät varmaan isän, kaverien ja googlen avustuksella.
Miten kuvailisit ajo-ominaisuuksia tästä verrattuna vaikka noihin uusiin ICE:n nojakkeihin? Paljonko tällä on painoa jne?
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4086
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Nojapyörä hujopille
Hyvä on ajaa . Verrata en pysty muuhun . Kun en ole niitä ajannut . Painoo on noin 30kg . Pyörä on tehty kulkeen . Tuolla se seisoo autotallisa pölyytymässä . Parempi myydä , kuin antaa hapettua. 

- ajou
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 677
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Nojapyörä hujopille
Sun täytyy käydä testaamassa molemmat, vähän pidemmäksi aikaa.
ICE:n saat multa vuokralle vaikka viikoksi, hyvitän sitten vuokrahinnan mahdollisen kaupan yhteydessä. ICE Sprint X painaa lokasuojineen n. 17 kg.
ICE:n saat multa vuokralle vaikka viikoksi, hyvitän sitten vuokrahinnan mahdollisen kaupan yhteydessä. ICE Sprint X painaa lokasuojineen n. 17 kg.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
050-4655 657
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang ja Arcus velomobiilikate
Arto Joutsimäki
Joutsimäet Oy - (Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd)
050-4655 657
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang ja Arcus velomobiilikate
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2582
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Nojapyörä hujopille
Willemies kirjoitti:olen tässä tutkinut vähän mahdollista päivitystä nykyisestä peruspyörästä johonkin virtaviivaisempaan. Aluksi meinasin cyclocrossia, mutta ajelut kahden istuttavalla nojapyörällä sai minut kiinnostumaan yleisesti nojapyöristä.
Aika oleellinen kysymys on myös haluttu pyörän tyyppi. 2 vai 3 pyöräinen? 2-pyöräisissä sitten tullaan siihen että korkeaa vai matalaa, kuinka makaavaa?
Veikkaisin että pyöriä löytyy, koska eurooppalaiset nojapyörät ovat pääasiassa saksalaisia tai hollantilaisia, ja molemmissa maissa löytyy kaltaisiasi hujoppeja.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: Nojapyörä hujopille
Willemies kirjoitti:Itse en ole mikään pyörätietäjä vielä, joten kaikki mahdolliset huoltojutut menisivät varmaan isän, kaverien ja googlen avustuksella.
Tätä foorumia ei kannata unohtaa tuossa(kaan) asiassa

Re: Nojapyörä hujopille
tavasti kirjoitti:Willemies kirjoitti:olen tässä tutkinut vähän mahdollista päivitystä nykyisestä peruspyörästä johonkin virtaviivaisempaan. Aluksi meinasin cyclocrossia, mutta ajelut kahden istuttavalla nojapyörällä sai minut kiinnostumaan yleisesti nojapyöristä.
Aika oleellinen kysymys on myös haluttu pyörän tyyppi. 2 vai 3 pyöräinen? 2-pyöräisissä sitten tullaan siihen että korkeaa vai matalaa, kuinka makaavaa?
Veikkaisin että pyöriä löytyy, koska eurooppalaiset nojapyörät ovat pääasiassa saksalaisia tai hollantilaisia, ja molemmissa maissa löytyy kaltaisiasi hujoppeja.
Tuota ekaa kysymystäkin olen pyöritellyt mielessäni ja toistaseksi ajattelisin, että kaksipyöräinen olisi kevyempi, kapeampi (mahtuu paremmin jos paljon liikennettä pyöräteillä) ja matalana varmaan aika nopsakin

Kolmipyöräisellä tandem nojapyörällä tuli ajeltua tuossa hiljattain ja siinäkin on puolensa, varsinkin kun on paikoillaan jossakin...
Yleisesti tällä pituudella kaikki melkeen pitää olla customia lähtien vaatteista ja taloista, kun muutenkin erityisen pitkäjalkaisena mikään kaupasta suoraan ostettu tavara ei ole sopiva lähtökohtaisesti... Ei ne siellä muualla Euroopassakaan ole kaksimetrisiä valtaosin, vaikka ovatkin hieman pidempiä... Autoista Skodassa kokemuksien mukaan eniten tilaa verrattuna vaikka saksalaiseen "kansanautoon".
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 10564
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Nojapyörä hujopille
Willemies kirjoitti:Tuota ekaa kysymystäkin olen pyöritellyt mielessäni ja toistaseksi ajattelisin, että kaksipyöräinen olisi kevyempi, kapeampi (mahtuu paremmin jos paljon liikennettä pyöräteillä) ja matalana varmaan aika nopsakinJa eikös makaavampi noja ole virtaviivaisempi ja mukavampi...?
Virtaviivaisuus riippuu aika vähän mataluudesta. Kattamattomien nojapyörien ennätys on ajettu melko korkealla, mutta makavassa ajoasennossa ajettavalla pelillä. Ennätysmies Aurelien Bonneteau on muuten sinun mittaisesi.
Willemies kirjoitti:Kolmipyöräisellä tandem nojapyörällä tuli ajeltua tuossa hiljattain ja siinäkin on puolensa, varsinkin kun on paikoillaan jossakin....
Nyt heräsi uteiliaisuus. Missä, mitä, milloin, kenen tekemä pyörä.

Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Nojapyörä hujopille
jori kirjoitti:Willemies kirjoitti:Tuota ekaa kysymystäkin olen pyöritellyt mielessäni ja toistaseksi ajattelisin, että kaksipyöräinen olisi kevyempi, kapeampi (mahtuu paremmin jos paljon liikennettä pyöräteillä) ja matalana varmaan aika nopsakinJa eikös makaavampi noja ole virtaviivaisempi ja mukavampi...?
Virtaviivaisuus riippuu aika vähän mataluudesta. Kattamattomien nojapyörien ennätys on ajettu melko korkealla, mutta makavassa ajoasennossa ajettavalla pelillä. Ennätysmies Aurelien Bonneteau on muuten sinun mittaisesi.
aure_record_2012.jpgWillemies kirjoitti:Kolmipyöräisellä tandem nojapyörällä tuli ajeltua tuossa hiljattain ja siinäkin on puolensa, varsinkin kun on paikoillaan jossakin....
Nyt heräsi uteiliaisuus. Missä, mitä, milloin, kenen tekemä pyörä.
Pyörän oli hommannut tyttöystävän setä joltain tyypiltä, joka oli vissiin sen tuonut jenkeistä Suomeen. Oulussa tuli sillä kurvailtua vähän alle kaksi viikkoa sitten! Enpä kyllä tainnut edes katsoa merkkiä, mutta jotenkin tuntu, että sillä ei niin nopeaa päässyt ellei tehnyt tosissaan paljon töitä. Edessä oli nuo kaksi rengasta ja vaihteita muistaakseni 8. Takana olevalla oli kevyempää ja selvästi "pienempi vaihde" kuin edessä... Ei tullut kauhean tehokas olo sen kulkemisesta verrattuna muihin pyöräilijöihin.
Sekin kyllä vaikutti, että mitat siinä ei ollut itselle sopivat vaan jalat oli vähän kokoajan turhan koukussa niin ei saanut itsestäni tehoja irti etupenkillä.
Re: Nojapyörä hujopille
Helsingin keskustassa ihmisvilinä ja jatkuvat kanttikivet 90 asteen mutkineen vaativat tarkkaa ohjausta, hallintaa sekä hätäväistökykyä. Siinä kovin makaava pyörä on haasteellinen. Nopeutta ei pääse käyttämään.
Kun liikenne on stop and go tyyppistä, valoista lähtö on merkityksellistä. Matalalla pyörällä startin tasapainoilua auttaa käsi. Korkealla voi istuen penkissä juosta vauhtia. Kolmipyöräinen on no brainer.
Matalassa pyörässä on sellainen haitta, ettei autoilijat näe niin hyvin sinua kuin korkealla pyörällä. Risteyksissä parkkeeratut autot estävät näkyvyyttä erikoisen pahasti.
Pieni kääntösäde on tärkeää keskustan jatkuvissa mutkissa ja sählääjien väistelyssä. Varsinkin kolmipyöräset vaihtelevat rajusti kääntösäteeltään, osan vaatiessa jopa lähemmäs 10 m halkaisijan ympyrän ajoon. Kaksipyöräisissä alaohjatuissa on yleensä vaikeampi tehdä tiukka mutka kuin yläohjatulla.
Kun liikenne on stop and go tyyppistä, valoista lähtö on merkityksellistä. Matalalla pyörällä startin tasapainoilua auttaa käsi. Korkealla voi istuen penkissä juosta vauhtia. Kolmipyöräinen on no brainer.
Matalassa pyörässä on sellainen haitta, ettei autoilijat näe niin hyvin sinua kuin korkealla pyörällä. Risteyksissä parkkeeratut autot estävät näkyvyyttä erikoisen pahasti.
Pieni kääntösäde on tärkeää keskustan jatkuvissa mutkissa ja sählääjien väistelyssä. Varsinkin kolmipyöräset vaihtelevat rajusti kääntösäteeltään, osan vaatiessa jopa lähemmäs 10 m halkaisijan ympyrän ajoon. Kaksipyöräisissä alaohjatuissa on yleensä vaikeampi tehdä tiukka mutka kuin yläohjatulla.
Palaa sivulle “Nojapyörän valinta”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija