Jorin pointti talvella paksujen vaatteiden vastuksesta pitkillä kammilla vs lyhyillä korostuu polvitaipeessa jalan ollessa taaimmaisessa asennossa. Kun viima nostaa kramppiriskiä rajusti pohkeisiin ja takareisiin erityisesti, jos ei ole tuulta pysäyttävät ja lämpöä valtavasti tuovaa vaatekertaa päällä, korjauskeinoja on kaksi. Lyhyet kammet, jotka estävät kankaan kasautumista polvitaipeeseen vastustaen polkemista ja vaatetuksen optimointi. Molempi parempi. Sukellukseen ja kai useimmat pinnalla tapahtuviin vesiurheiluihin tarkoitetut märkäpuvut suomalaisissa kaupoissa alkavat 1,5 mm paksuista ja leikkaus ei ehkä ole paras polven taitolle. Mitä paksumpi neopreeni polvitaipeessa on, sitä hikisempi, hinkkaavampi ja vastustavampi olo. Hiertymävaara on selvä jopa alla olevan liukkaamman pökän avulla.
Onneksi melontakaupoissa on 0,5 mmn paksuiset pitkät housut, missä olon ei pitäisi olla kuin saunassa ja ohut neopreeni ei kasaudu niin pahasti polvitaipeeseen kuin perinteisissä paksuissa puvuissa. Googlettamalla löysin pääkaupunkiseudulla pari liikettä, toisen nimeä en muista, kun en ole asioinut. www.bearwater.fi Sipoonlahdella on ajomatkan sisällä ja kaunis alue, näin kaksi mallia valikoimassa 0,5 mmn paksuisia pökiä. Kannattaa soittaa ja kysyä hyllytilannetta.
Jos en aivan väärin muista arvosteluista, renkaasi eivät ole rullaavimmat talvirenkaista, mutta jos niiden pohjan ja kyljen siirtymä on pyöreä, kuten Schwalbe Jumbo Jim -renkaassa, ei kallistaessa pitäisi olla ylimääräistä vastusta. En kytännyt kuvasta tarkkaan ennen tämän kirjoitusta. Jumbo Jim ainakin kallistuu kivasti, ei kokemusta siitä, onko helpommin ja tasaisemmin kallistuvaa.
Vaikka kallistuksen pehmeys ja vastuksettomuus vs kova vastus ja nytkähdyksellä lisää kallistus 90 asteen kulmalla varustetulla renkaalla ei ole pääfunktio ohjauksen hätäisyydelle pienessä vauhdissa, kaikella on väliä. Kallistuksen ennustettavuus ja hallittavuus korostuu talvella, kun alusta on epätasainen ja pomputtava. Kun rengas on kevyesti maassa tai lievästi ilmassa, pidolle on haaste, kuten renkaan komplianssille pudotus epätasaiselle alustalle. Jos rengas ei heti muotoudu alustaan ja saa hyvää otetta, miettikää epäluotettavan kallistuksen epäluotettavuutta päälle.
Voisi kuvitella, että läskillä pienissä nopeuksissa pomput ja renkaan alustan muodon seuraus ei ole haaste. Helsingissä talvia ajaneena on tullut jänniä erikoistilanteita vastaan 50 mm ja kapeammilla renkailla. Läskin ostin tänä kesänä. Pahin paikka oli jääkansi suojatieltä 90 asteen korkean katukiveyksen näköesteenä ja ohuen jään alla virtaava vesi. Rengas läpi jäästä ja töks hidastus sekä kallistus. Onneksi oli 559 ja etuiskari, jottei vanne kärsinyt. Jatkuva sulamisen ja jäätymisen sykli aiheuttaa viistoja jäätyneitä uria usein reunoilta hyppyriksi muotoutuen laskualustan ollessa peilijäätä. Noissa kohdissa läskini jäykkä kulmikas Wanda rengas ei herätä luottamusta, mutta joustavampi tasaisesti pyöreä siirtymä pohjasta kylkeen on luotettavampi. Vierintävastus on ylivoimainen Jimillä ja painoakin kiloissa pari vähemmän.
Muistelen lukeneeni jonkun Helsingissä puhkoneen Jimin pystypyörällä tappajasepelissä, mutta et ole painava. Joillakin ei ole puhkeamisia ollut useamman talven ja kesän ajoilla googletuksen perusteella.
Katsottua on nykyistä rengastasi, siirtymä pohjasta kylkeen tuskin aiheuttaa ongelmia. Komplianttisuus vs Jumbo Jim sekä kestävyysero on minulle kysymysmerkki.
Ei akselivälin kasvatus pitäisi haitata hitaan ajon vakautta ainakaan, mutta voi kasvattaa kääntösädettä ja hankaloittaa vastaantulevien väistöä 90 asteen mutkissa, kuten suojatieltä pyörätielle käännöksissä. Eli hyvä vakaudelle, ei niinkään ruuhkissa. Siksi kannattaa säästää ensin uuden pyörän tekemisen vaiva ja tuunata ohjaus nykypyörässä. Mahdollisesti vaatteiden oston, kampien lyhennysten ja kenties rengasvaihdon myötä.
Kun sulla on jo laaturengas, jättäisin viimeksi rengasvaihdon. Renkaita pääsee joskus väkisin vaihtamaan kuitenkin entisten kuluessa.