Nojapyöräilijän uskonpuute

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Apache1
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Elo 2009, 20:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja Apache1 »

Työmatkailuun mulla menee 25 kilsaa suuntaan alle tunti, myös talvella. Nyt kun ei ole töitä niin en voi enään kellottaa. Tuossa käväsin tandemilla Järvenpäässä ja takaisin 90 kilsaa noin. Niin matka sinen kesti 3.5 tuntia. Matka takaisin kesti vain 2 tuntia. Muistaakseni itäkeskuksestä sinne on noin 45 kilsaa. Joten kokonaismatka lähentelee sataa kilometriä. Ongelmaksi tuli vahteenvaihtajan nivelen jäätyminen joka jäi 7 vaihteelle... Siinähän sitten ajetaan tandemilla vanhaa lahdentietä :)

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Apache1 kirjoitti:

Työmatkailuun mulla menee 25 kilsaa suuntaan alle tunti, myös talvella.

Tuo on yllättävän kova lukema talvikeleillä. Toki, jos tuommoista matkaa (50 km päivittäin) ajaa säännöllisesti, niin kuntokin on varmasti kohdallaan.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Apache1
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Elo 2009, 20:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja Apache1 »

Nebulus kirjoitti:
Apache1 kirjoitti:

Työmatkailuun mulla menee 25 kilsaa suuntaan alle tunti, myös talvella.

Tuo on yllättävän kova lukema talvikeleillä. Toki, jos tuommoista matkaa (50 km päivittäin) ajaa säännöllisesti, niin kuntokin on varmasti kohdallaan.

Onhan tuota tullut ajettua.. Vedän paljon tandemilla peräkärryä, joten raaka voima tulee siitä. MItä enemmän painoa fillarissa sitä parempi harjoitusvastus :).. Tommonen sekopää olen... "tyhjällä" fillarilla ei ole kiva ajaa. Kun harjoittelee päivät pitkän taakanvetoa tandemilla, niin tyhjä fillari lähtee aika livakasti.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Ajetaanpa täällä työmatkaa kovaa, onkohan teillä vähemmän tieliikenteellisiä haittoja kuin minulla. 13 km menee talvella optimaalisissa oloissa 45 min, yleensä lähemmäs 55. Kesälläkään yleensä puolen tunnin alle mene. Joskus olen ajanut hurjaan myötätuuleen kuumassa ilmassa hullun raivolla 23 min.

Isopyöräinen nojakki kulkee talvella paljon mukavammin ja vakaammin kuin pienipyöräinen. Ajonopeus nyt ei hirveästi kasvanut, mutta ajon nautittavuus sitäkin enemmän.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Miten te noin kovaa pääsette? Minulla menee KESÄLLÄkin 16km jotain tunti ja vartti, tosin tuosta matkasta osa on huonokuntoista ja kuoppaista tietä, jolla ei edes raaski ajaa kovaa. Niin ja onhan tuo varmaan harjoittelukysymys. Ei kai mitään kiivasta ajonopeutta voi odottaakaan kun nojapyöräilyä on nyt takana hiukan päälle 3 kuukautta? Pystypyörälläkin sama matka meni vähintään puolitoista tuntia, mutta se johtui kyllä eniten siitä että piti pysähtyä jaloittelemaan paikkojen puutumisen/kolottamisen vuoksi. :wink:

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nopeuskeskustelua ja kysely täällä: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.ph ... 571&p=9693

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Premnas kirjoitti:

Miten te noin kovaa pääsette?

Ihmiset on tietty eri kuntoisia, ja aina löytyy joku joka ajaa kovempaa, vaikka itse ajaisi kuinka kovaa. Mutta myös ajo-ojosuhteet vaikuttaa. Ei kaupungin liikenneympäristössä pidetä samanlaisia vauhteja kuin maantiellä.

Minä nyt juoksen tuon työmatkan 70 minuuttiin, joten se on sellainen yläraja pyörällä menevään aikaan, koska jos yhtään epäilen että menee sinne päinkään, en minä ota pyörää mukaan turhaksi painoksi ollenkaan.

Voin vakuuttaa, että foorumin kovakuntoiset ei ole syntynyt sellaiseksi, vaan se on ihan runsaan urheilun tuottama ruumiin sopeutuma.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

En määkään mikään kovakuntoinen ole, todellisuus iskee aina naamaan, kun osallistuu johonkin kilpailuun. :mrgreen:
Mutta kuitenkin sen jälkeen, kun sain ajokortin, olen ajanut autolla arviolta 25-30 000km ja fillarilla 42000 km. Ja kun tykkään ajaa lujaa, niin kaitpa sitten sitä kautta on nuo työmatkanopeudet alkaneet nousemaan. Kesäaikaan toki mennään kovempaa kuin talvella, oliskohan työmatkapyöräilyssä keskarit luokkaa 28-30 km/h. :)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Nebulus kirjoitti:

Mutta kuitenkin sen jälkeen, kun sain ajokortin, olen ajanut autolla arviolta 25-30 000km ja fillarilla 42000 km.

Tästä on poikkeuksellisen hankala päätellä mitään, jos ei tiedä, monestako vuodesta on kyse. Yhdessä vuodessa tuo on paljon, 42 vuodessa se on vähän.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mietin samaa itsekin :)

Mulla on viimeisen kolmen vuoden aikana autolla ajettu määrä kivasti n. pudonnut vuosi. 30>15>10K km. Ton alemmaksi ei oikein pääse, rengsasmatka lasten mummoloihin tuo kertaheitolla 800km, pitää ajella seuduilla joissa ei julkiset kovin kivasti kulje.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Teemu Kalvas kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Mutta kuitenkin sen jälkeen, kun sain ajokortin, olen ajanut autolla arviolta 25-30 000km ja fillarilla 42000 km.

Tästä on poikkeuksellisen hankala päätellä mitään, jos ei tiedä, monestako vuodesta on kyse. Yhdessä vuodessa tuo on paljon, 42 vuodessa se on vähän.

:)
12 vuotta.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nebulus kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Mutta kuitenkin sen jälkeen, kun sain ajokortin, olen ajanut autolla arviolta 25-30 000km ja fillarilla 42000 km.

Tästä on poikkeuksellisen hankala päätellä mitään, jos ei tiedä, monestako vuodesta on kyse. Yhdessä vuodessa tuo on paljon, 42 vuodessa se on vähän.

:)
12 vuotta.

2500km/ vuosi. Ei paha. Joko pakolliset mummolat on lähellä tai sitten puhevälit ovat menneet kortin saamisen yhteydessä :)

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Pastori kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

:)12 vuotta.

2500km/ vuosi. Ei paha. Joko pakolliset mummolat on lähellä tai sitten puhevälit ovat menneet kortin saamisen yhteydessä :)

..tai sitten ostin auton vasta kun oli pakko, eli 27-vuotiaana. Sitä ennen olin ajanut pääasiassa työpaikan autoilla n. 2000 km ja pyöräillyt n. 35 000-37 000. Ikävuosien 18-22 välillä tuli jo sen 27 000 km. Mummoloihin oli vain 12-25 km, kyllä sen vielä pyörällä ajoi.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Pastori kirjoitti:

pakolliset mummolat

En ole tainnut käydä appivanhemmillani kuuteen vuoteen, ja isällänikin joskus ennen lumen tuloa. Äidillä taisin käydä joulukuussa.

Lapsi kyllä löytyy, mutta sen voi laittaa mummolaan ihan itse, kyllä isovanhemmat sitä siellä viihdyttää. :D

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Nonii, tänään sitten alkoi tämän vuoden nojailukausi. Perhana, kun olikin kivaa. :) Risteyksettömällä työmatkan osalla keskari pyöri välillä 33-35 km/h. Näköjään talven pystypyöräilyt vaikuttavat positiivisesti myös nojakin kulkupuoleen.
Harmi kyllä risteyksiin piti jarrutella raskaasti, lumipenkkojen takaa ei nähnyt yhtään autoja. Joka tapauksessa 14km:n työmatkaan meni 29 minuuttia, 13 minuuttia vähemmän kuin pystypyörällä kovemmilla pakkaskeleillä nastarenkailla ajaen. :)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Vastaa Viestiin