Liitekuvan napa jossa ei ole valmistajan tietoja / mallia.
Vapaarattaan aattelin putsata ja rasvata mutta kun ei aukea.
Yritin saada laakerikuppia kiertämällä auki, lattaraudan kulmasta vain lähti pala.
Kävin pyöräkorjaamolla jossa huoltomies koitti 12mm kuusiokololla kääntää (otepinta näkyy 2-kuvassa) mutta tuntuu olevan yhtä puuta.
Jos laakerikuppia pitää kiertää niin onkohan siinä oikean vai vasemman kätiset jengat?
Voiko sisällä oleva 12mm kuusiokolo olla vain otepinta mistä voi vääntää vastaan kun kuppia kierretään vai onko oikeasti auki kierrettävä osa?
Ja kumman kätinen jenka siinä sitten?
Keskellä olevan kuusiokolo"holkin" kun avaa niin lähtee vapaaratas pakettina irti navasta. Laakerikupin kun avaa niin saa purettua osiin, mutta pitää olla ensin irti navasta. Molemmissa normi oikeakätinen kierre. Tuo laakerikuppi on aivan s**tanan lujassa, kahta oon yrittänyt purkaa, toinen aukesi, toiseen hajoaa kaikki lattarautatyökalut. Pitäs varmaan tehdä pulttipyssyyn sopiva pää ennen kuin saa auki
Kohdasta 3:00 eteenpäin on irroitus, purkamista ei tuossa näytetä.
Keskellä olevan kuusiokolo"holkin" kun avaa niin lähtee vapaaratas pakettina irti navasta. Laakerikupin kun avaa niin saa purettua osiin, mutta pitää olla ensin irti navasta. Molemmissa normi oikeakätinen kierre. Tuo laakerikuppi on aivan s**tanan lujassa, kahta oon yrittänyt purkaa, toinen aukesi, toiseen hajoaa kaikki lattarautatyökalut. Pitäs varmaan tehdä pulttipyssyyn sopiva pää ennen kuin saa auki
Kohdasta 3:00 eteenpäin on irroitus, purkamista ei tuossa näytetä.
Jukka
Usko meinasi loppua mutta kyllä tuo vapaaratasnippu aukes kun paineilmapyssyllä takoi.
Normikätinen kierre on kuusiokolossa.
Eli KVY tähänkin hommaan ( Kato Vaikka Youtubesta )
Vielä kun saa kuulakehän auki niin voi putsata kuulat ja kynnet...
Kierteen kätisyyden olisi voinut päätelläkin. Ei se voi olla niin päin että aukeaisi käytössä
Ketjuko sulla on pahoinpidellyt pinnoja?
Jos tuo on pinnapuoli, kuppi pyöri kiekon mukana myötäpäivään. Jos myötäpäivään pyörivää jarruttaa, jarrutettava osa kiertyy pyörivän suhteen vastapäivään, eli oikeakätinen kierre aukeaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Töissä noi lähti ihan käsityökaluilla auki juurikin sillä 12 mm kuusiokololla. Jos ei meinaa lähtee niin työkalu kiinni penkkiin ja vanteesta vääntäen lähtee auki. Tosin itse vapaaratasta ei meidän tutkimusten perusteella voinut oikein huoltaa vaan se oli vain vaihdettavissa tuolla tavalla.
Joo, en ihan heppoisin perustein alkais huoltamis mielessä purkamaan. Siinä minkä avasin oli pikkusen vetyatomia isompia kuulia ja yhdessä urassa enemmän kuin koko muussa pyörässä yhteensä. Lisäksi sieltä pirahteli ne jouset ja kielekkeet kuin lehmät ensikertaa kevätlaitumelle.
Uteliaisuus houkutti ja piti kuitenki sisälle kattoa jos vaikka ois jotaki oppinu.
Jos tuo on pinnapuoli, kuppi pyöri kiekon mukana myötäpäivään. Jos myötäpäivään pyörivää jarruttaa, jarrutettava osa kiertyy pyörivän suhteen vastapäivään, eli oikeakätinen kierre aukeaa.
kuparinen kirjoitti:
Kierrettä ei kiristä laakerikitka, vaan hieman välyksellisessä kierteessä tapahtuva prekessioilmiö: "ruuvin" halkaisija ja ympärysmitta on hieman pienempi kuin "mutterin". Kiertävä voima siirtää "ruuvia" ympärysmittojen eron verran/kierros. Tämä mikroliike kertyy tuhansien kierroksien aikana jo oikeaksi liikkeeksi.
Taaksepäin poljettavassa retrodirect-pyörässäni eivät polkimet pysyneet kiinni ilman lukitetta...
Joo, en ihan heppoisin perustein alkais huoltamis mielessä purkamaan. Siinä minkä avasin oli pikkusen vetyatomia isompia kuulia ja yhdessä urassa enemmän kuin koko muussa pyörässä yhteensä. Lisäksi sieltä pirahteli ne jouset ja kielekkeet kuin lehmät ensikertaa kevätlaitumelle.
Uteliaisuus houkutti ja piti kuitenki sisälle kattoa jos vaikka ois jotaki oppinu.
Jukka
yhden purkupyörän navan aukaisin ja siellä oli kuulia paljon. aattelinkin mennä tämän navan kanssa muovisäkkiin missä suoritan purkutyön
Onneksi tämän kanssa ei ole kiirettä, nastarenkaat on toisilla vanteilla.
..joosehalle hatun nosto hahmottamisesta. Piti puoliunissaan tovi raapia päätä, vaikka oli toi animaatio apuna.
Meinasin jo ruveta änkkäämään vastaan että rengashan pyörii toiseen suuntaan, mutta jos kuvittelee renkaan(punainen) paikoilleen kuten animaatiossa, pyöriikin laakerien kosketuspiste vastapäivään jne..
Jos tuo on pinnapuoli, kuppi pyöri kiekon mukana myötäpäivään. Jos myötäpäivään pyörivää jarruttaa, jarrutettava osa kiertyy pyörivän suhteen vastapäivään, eli oikeakätinen kierre aukeaa.
kuparinen kirjoitti:
Kierrettä ei kiristä laakerikitka, vaan hieman välyksellisessä kierteessä tapahtuva prekessioilmiö: "ruuvin" halkaisija ja ympärysmitta on hieman pienempi kuin "mutterin". Kiertävä voima siirtää "ruuvia" ympärysmittojen eron verran/kierros. Tämä mikroliike kertyy tuhansien kierroksien aikana jo oikeaksi liikkeeksi.
Taaksepäin poljettavassa retrodirect-pyörässäni eivät polkimet pysyneet kiinni ilman lukitetta...
Aivan. Takapyörän laakerikuormahan tosiaan painaa tuota kuppia välyksissään ylös samalla kun se pyörii ympäri, eli prekessiomekanismihan se on siinäkin. Oppia ikä kaikki.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma