Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Toimii kunhan ei oo ketjunkiristäjä käytössä.
Eli ilman kiristäjää kääntyy kuitenkin tarpeeksi?
Kyllä - en ainakaan muista, ett ois ollu suurempia ongelmia. On tuosta kyllä kauan
Vilijami kirjoitti:PW kirjoitti:Toimii kunhan ei oo ketjunkiristäjä käytössä.
Eli ilman kiristäjää kääntyy kuitenkin tarpeeksi?
Kyllä - en ainakaan muista, ett ois ollu suurempia ongelmia. On tuosta kyllä kauan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
jooseha kirjoitti:Laisskuutta on monen sorttista. Vaihdoin autooni talvirenkaat rengasraudoilla, kun en jaksanut viedä renkaita liikkeeseen
Minulla oli tällä kertaa vain kaksi vannetta, joilta piti ottaa kesärenkaat pois ja laittaa talvirenkaat tilalle. Paikkasin vielä toisen polkupyöränrenkaan paikalla sisäpuolelle liimaamalla.
Minulla ei ole rengasrautoja, mutta nestesaippua, hammasharja ja pari kiintolenkkiä riitti renkaiden vaihtamisen työkaluiksi. toinen rengas meni päälle jopa ilman työkaluja pelkästään käsin, kun reunat oli huolella saippuoidut. Toisen vanteen reuna oli vähän kärsinyt, joten siihen piti käyttää kiintolenkkejä apuna.
Ei siis ole maailman ihme laittaa autonkaan renkaita vanteille, tai paikata niitä sisäpuolelta pyöränpaikalla. Lähinnä taitaa olla kyse luulosta asian vaativuuden ja erikoistyökalujen tarpeen suhteen. Kaikki kyllä onnistuu, kun vain huolehtii siitä, että renkaan reuna on vastapuolelta kunnolla vanteen urassa ja molemmat hyvin saippuoidut. Ihan samalla tavalla kuin polkupyörän renkaankin kanssa.
Vaikeinta on renkaan reunojen saaminen pois vanteen reunasta. Siihen voi käyttää tämän videon alun tapaan sammakkotunkkia tai kuten tässä videossa lankkua, jota pitkin ajetaan autolla. Minulla on tehtynä tuohon työkalu, jossa on kaareva lattarauta hitsattuna kiinni 60 cm putkeen, jotta voin tehdä sen kivasti sisällä.
Noista videoista ei kannata ottaa mallia muutoin kuin renkaan reunan painamisen osalta. Rekkaraudan ja ruuvimeisselin käyttö on karmeaa söhläystä. Litteä kiintolenkin varsi toimii paljon paremmin. Tärkeintä on seisoa renkaan vastapuolen reunan päällä niin, että renkaan reuna painuu vanteen uraan. Ja tietenkin saippuoida renkaan ja vanteen reuna huolella.
Itse käytän pieniä 10-13 mm lenkkejä rengasrautoina. Lenkkiavainta ei kannata repiä pois renkaan välistä uuden otteen saamiseksi, vaan saippuoituna se liukuu ihan nätisti loitommas uuteen otteeseen. Jos tuntuu, että tarvitaan voimaa, on rengas huonosti vanteen urassa. Hmm. vähän vaikea selittää, mutta ehkä joku ymmärtää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Ei siis ole maailman ihme laittaa autonkaan renkaita vanteille, tai paikata niitä sisäpuolelta pyöränpaikalla.
Joo, se on lähinnä tekniikkalaji
Itse painan renkaan urastaan lankun pätkällä toista lankkua vipuvartena käyttäen.
Tälleen mutta en pilaa auton helmaa, vaan käytän prempaa tukea.
Tosin Volsun aluvanteilta onnistui pelkällä rengasraudalla.
edit lisätty kuva.
Tässä vielä erittäin sivistyneen oloinen tekniikka painaa autonrengas pois vanteen reunasta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuossapa ois luonnos cruiser easyn iso offsettisestä haarukasta tehtynä. Meno- ja paluuketjut kulkee samalta puolen. Onkohan tämä huono idea? Kiekot on 305 kokoiset.
On huono idea, mun mielestä. Ainakin haarukan pitää olla tukevampi koska ketjuvoima ja kuorma taivuttaa sitä samaan suuntaan. Myös ohjauslaakeri on lujilla, harvakuulainen 1" tuskin pitkään kestää ennen kuin on kulunut pykälälle.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Vetopuolen ketju samansuuntaiseksi emäputken kanssa, niin ei vetele.
Hieman tuolla ratkaisulla häviät kääntökulmassa. Paluuketju tulee kauemmas ohjausakselista. Onko tällä merkitystä on tietysti toinen asia
Onko tuossa penkin ja emäputken välissä piirrettynä katkospaikka?
jooseha kirjoitti:Onko tuossa penkin ja emäputken välissä piirrettynä katkospaikka?
Jep
Härski kirjoitti:Mitä vähemmän haarukassa on offsettia, sitä vähemmän kejuun tarvii jättää väljää..
Mikä idea sitä ofsetttia on ylenmäärin tehdä, ei se pitkä tilleri nyt niin hankala ole, kun tuskin ilman käsiä kuitenkaan ajelet?
jori kirjoitti:Jos tuntuu, että tarvitaan voimaa, on rengas huonosti vanteen urassa.
Itse olen monta kertaa manaillut sitä, että miksei se vanteen ura tahi syvyys voisi olla suurempi. Silloin olisi helpompi saada rengas vanteelle ihan vaan pelkästään sormin vääntämällä. Monta kertaa taistellut 451 renkaiden kanssa, kun ei tahdo sitten millään mennä vanteelle. Hiki päässä saa vääntää rengasta, prkl.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
ajarmala kirjoitti:jori kirjoitti:Jos tuntuu, että tarvitaan voimaa, on rengas huonosti vanteen urassa.
Itse olen monta kertaa manaillut sitä, että miksei se vanteen ura tahi syvyys voisi olla suurempi. Silloin olisi helpompi saada rengas vanteelle ihan vaan pelkästään sormin vääntämällä. Monta kertaa taistellut 451 renkaiden kanssa, kun ei tahdo sitten millään mennä vanteelle. Hiki päässä saa vääntää rengasta, prkl.
Nestesaippua pelastaa tältä. En itsekään aina viitsi laittaa sitä saippuaa renkaan reunaan. Silloin kyllä joutuu taistelemaan ja oppii taas seuraavaa kertaa varten, että laittaa luistoa ennen kuin alkaa äheltää. Periaatteesta en käytä polkupyörän renkaan asennukseen työkaluja. Jos ei mene käsin paikoilleen ja pois, pitää käyttää saippuaa.
Sekin etu tuosta on, että kädet on helppo pestä työn valmistuttua, kun on saippuaa jo valmiina käsissä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Härski kirjoitti:Härski kirjoitti:Mitä vähemmän haarukassa on offsettia, sitä vähemmän kejuun tarvii jättää väljää..
Mikä idea sitä ofsetttia on ylenmäärin tehdä, ei se pitkä tilleri nyt niin hankala ole, kun tuskin ilman käsiä kuitenkaan ajelet?
Tätä zox trikeä koeajoin joskus. Ohjaustangosta jos päästi hetkeksikään irti, niin alkoi hurja vatkaus puolelta toiselle. Tilleri on hankala ykskätiselle, pitää pystyä ajon aikana huitaisemaan kärpänen silmästä tai hieraisemaan kutiavaa nenää. Tuo tilleri ei oo zoxin alkuperäinen, vaan siinä on tehtaan jäljiltä teräsmiestanko. Todennäköisesti se riittäisi ohjauksen rauhoittamiseen?
.. Niin tietysti, yksikätisyys..
Ohjauksen painopisteen paikka pituus-sunnassa vaikuttaa sen keskittävyyteen. Mä kokeilin joskus laittaa ihan vaan kuollutta painoa tillerin etupuolelle ja keskittävyys parani kummasti.
Miten olisi pystympi ohkauskulma pienellä ofsetilla, pitkä tilleri ja sen vastapainoksi tangon etupuolelle vaikkapa tavarakori?
Härski kirjoitti:Miten olisi pystympi ohkauskulma pienellä ofsetilla, pitkä tilleri ja sen vastapainoksi tangon etupuolelle vaikkapa tavarakori?
Eikös kori tulisi jalkojen tielle
Kuvassa näkyy zoxin etupainoinen teräsmiestanko. Koko pyörähän vois olla tuollainen tikkusuorarunkoinen lyhennettynä ykspaikkaiseksi. Ja kun siitä on kerran tulossa katkottava, niin voishan siihen tehdä vaihtoehtoisen tandemperänkin. Ja trikeperän.