Wacky kirjoitti:Ei oikein toimi nojapyöräillessä kun valaiset sillä itsees liikaa ja sokaiset vastaan tulijoita aika kivasti kun pää on usein vähän takakenossa
Joo, nojaillessa tosiaan valaistuu jalat, mutta ei sillä vastaantulijoita häikäise. Pidän sen pienimmällä tehollaan ja vartavasten katsoin näyteikkunasta, häikäiseekö se. Ei häikäise.
Sen sijaan nämä "oikeat" pyöränvalot häikäisevät pahimmillaan niin, että vastaantulijalle ei näy mitään muuta kuin verkkokalvoon reiän polttava valo ja musta rengas sen ympärillä. Valoa kantavasta ajoneuvosta ei näy hahmoakaan, eikä mistään sen takana tulevasta. Ei edes samalla kohdalla tiellä olevista esteistä.
Minua vastaan ajaa tuollainen lähes joka aamu Sorsapuistossa ja ensimmäisellä kerralla olin ajaa päin puistokäytävän reunaan asetettua puistonpenkkiä, kun yritin väistää älyttömän kirkasta valoa. Erittäin vaarallisia vehkeitä kaupunkiliikenteessä.
Ei kaupunkiliikenteessä valojen ole syytä olla määräänsä kirkkaampia. Ylimääräinen kirkkaus vain haittaa havainnointia muusta liikenneympäristöstä, jossa kaupunkialueilla on paljon liikenteeseen vaikuttavaa havaittavaa.
Oli erinomaisen pysäyttävää nähdä peilistä (näyteikkunasta) oman liikennehamonsa heijastus. Minulla oli pelkkä pipovalo -vielä tuolloin täydellä teholla. Peilikuvani näkeminen sai minut säätämään pipovalon pienimmälle valoteholleen, jolloin sen valaistus näyttikin oikein hyvältä. Toivoisin, että muutkin katsoisivat valoineen peiliin miettien, mitä liikenteen muut osapuolet näkevät tai ovat näkemättä valojemme takia.
Ehdottomasti näkisin tarpeellisena valokeilaa suuntaavat (levittävät) ja rajaavat linssit kirkkaisiin polkupyöränvaloihin, kuten autoissa ovat olleet pakollisina jo vuosikymmenet.