4-pyöräinen Teppoën 1CV
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Sain aikaiseksi holkit polkimen laakerien ja kampiputken väliin.
Hylkäsin halkaistut holkit, kun eivät istuneet hyvin. Kokonaisetkin sai liu'utettua hyvin paikoilleen, kun holkin reiästä teki halkaisijaltaan pari kymppiä isomman kuin mitä kampiputki.
Sitten tarvisi varmaan tehdä jonkinlainen testipenkki, johon kammet ja penkin saa kiinni -> pääsee mittailemaan kuskin tilantarpeita.
Hylkäsin halkaistut holkit, kun eivät istuneet hyvin. Kokonaisetkin sai liu'utettua hyvin paikoilleen, kun holkin reiästä teki halkaisijaltaan pari kymppiä isomman kuin mitä kampiputki.
Sitten tarvisi varmaan tehdä jonkinlainen testipenkki, johon kammet ja penkin saa kiinni -> pääsee mittailemaan kuskin tilantarpeita.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Jos oon oikein käsittäny, niin edellinen kuva sisältää viikon vapaa-ajan askartelun! Siis pelkkä kampisysteemi polkimineen!
Mulla ei kyllä into riittäis "ihan" maaliin saakka vääntää kaikkea tolla pieteetillä! Mut tulee hieno..
Mulla ei kyllä into riittäis "ihan" maaliin saakka vääntää kaikkea tolla pieteetillä! Mut tulee hieno..
Toni
Re: RE: Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Härski kirjoitti:Jos oon oikein käsittäny, niin edellinen kuva sisältää viikon vapaa-ajan askartelun! Siis pelkkä kampisysteemi polkimineen!...
Vähintään viikon

Toiset on vaan hitaita rakentajia...
Ja mitä kaikkea onkaan vielä suunnitelmissa tähän kulkupeliin...

Veivikampi polkimineen on niin epästandardi diy-kokonaisuus, että siinä tuli vähän näperreltyä... Koko muu pyörä rakentuu ympärille sen mukaan, millaisilla mitoilla tuo sattui toteutumaan.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
"Hahmottelumallin" (mock-up) värkkääminen alkoi.
Tuolla pääsee toteamaan mm. jalkojen vaatiman tilan, sekä penkin ja ohjausvipujen (tai -tangon) paikat jne...
Tuolla pääsee toteamaan mm. jalkojen vaatiman tilan, sekä penkin ja ohjausvipujen (tai -tangon) paikat jne...
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Malliin lisätty vähän vanhaa jalkalistaa
.
Kaikki tässä vaiheessa tarvittavat kikkareet paikoillaan, ja pääsee päivittämään suunnitelman mittoja.

Kaikki tässä vaiheessa tarvittavat kikkareet paikoillaan, ja pääsee päivittämään suunnitelman mittoja.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Pyörät alle ja kovaa ajoa 

Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Käsien vaatiman liikkumatilan selvittämiseksi väkästelin puumalliin vielä aaltopahvista "tilavarauksen" takasisälokarista.
Arvelutti että näinköhän kyynärpäillä on riittävästi tilaa heilua lokarien välissä. Nyt näyttäisi siltä että on
.
Alunperin ajattelin tähän yläohjausta, jopa rattiakin pyörittelin mielessäni, mutta nämä olisivat olleet kulkemisen tiellä. 1CV:ssä kun kuski kulkee kyytiin ja pois vähän eri "reittiä" kuin esim. Questissa tai Mangossa. Lisäksi yläohjauksen kanssa jarruletkujen ja vaihdevaijerien yms. olisi pitänyt olla pitemmät kuin "tankkiohjauksen" kanssa, johon lopulta päädyin. Eli ohjausvivut penkin molemmin puolin.
Nyt suunnitelma alkaa olla siinä vaiheessa, että voisi jatkaa rakentamista.
Kenties jo ensi viikolla vanerikaupan kautta -> poikkeavia rakenneratkaisuja siis luvassa...
Arvelutti että näinköhän kyynärpäillä on riittävästi tilaa heilua lokarien välissä. Nyt näyttäisi siltä että on

Alunperin ajattelin tähän yläohjausta, jopa rattiakin pyörittelin mielessäni, mutta nämä olisivat olleet kulkemisen tiellä. 1CV:ssä kun kuski kulkee kyytiin ja pois vähän eri "reittiä" kuin esim. Questissa tai Mangossa. Lisäksi yläohjauksen kanssa jarruletkujen ja vaihdevaijerien yms. olisi pitänyt olla pitemmät kuin "tankkiohjauksen" kanssa, johon lopulta päädyin. Eli ohjausvivut penkin molemmin puolin.
Nyt suunnitelma alkaa olla siinä vaiheessa, että voisi jatkaa rakentamista.
Kenties jo ensi viikolla vanerikaupan kautta -> poikkeavia rakenneratkaisuja siis luvassa...

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Vanerikaupan? Koppa tulee siis vanerista, mutta tuleeko se kehikon päälle vai stitch-and-glue malliin? Mua kiinnostaisi tehdä kinneri jälkimmäiseen tyyliin itsekantavalla korilla, mutta jää tekemättä, koska en tarvi/halua kinneriä 

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
jooseha kirjoitti:Vanerikaupan? Koppa tulee siis vanerista, mutta tuleeko se kehikon päälle vai stitch-and-glue malliin?
Rungon eli pohjalaatikon kokeilen tehdä 9 millin filmivanerista. Tähän kiinnittyy sitten kaikki tekniikka. Kyllä kyllä, on painava jne, mutta taustalla tässä on ajatus protoilla vanerilla, jota on helppo muokata ja ruuvailla palikoita kiinni. Jos 1CV ylipäätään osoittautuu toimivaksi konseptiksi, niin tarvittaessa vanerilaatikon voi myöhemmin korvata kevyellä hiilikuitu-foam -”voileivällä”.
Korin kaavailen tekeväni kennolevystä ja/tai makuualustan tapaisesta materiaalista. Jälkimmäisestä saisi lisäksi hiljaisen. Ei ole tulossa kaksoiskaarevia pintoja, joten yhteen suuntaan taipuva levymateriaali toimii. Ohut vanerikin siis periaatteessa, mutta huolettomampi (=kolhunkestävämpi) vaihtoehto toiveissa. Lasi-/hiilikuitukin on jo raksittu pois listalta.
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Mielenkiintoinen projekti seurata.
Olisipa jo valmis, niin näkisi millainen tulee.
T:Jere
Olisipa jo valmis, niin näkisi millainen tulee.

T:Jere
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3704
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
tm kirjoitti:Rungon eli pohjalaatikon kokeilen tehdä 9 millin filmivanerista. Tähän kiinnittyy sitten kaikki tekniikka. Kyllä kyllä, on painava jne, mutta taustalla tässä on ajatus protoilla vanerilla, jota on helppo muokata ja ruuvailla palikoita kiinni
No onko se niin painava? Teräsrungosta tulee helposti yhtä painava, jos tekniikalle ja kopalle on yhtä laajat kiinnitysmahdollisuudet.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3748
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
- Viesti:
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Kyllä 9 mm:n filmivaneri on aika painavaa. Reijittämällä sopivista kohdista sitä voisi keventää. Minä lähtisin 6 mm:n filmivanerista ja jäykistäisin sitä liimaamalla siihen sopiviin kohtiin haaparimoja.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30
Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
irakas kirjoitti:Minä lähtisin 6 mm:n filmivanerista ja jäykistäisin sitä liimaamalla siihen sopiviin kohtiin haaparimoja.

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV
Hain tänään vaneria Ylöjärven Puusta. Tuolta olen puuhankinnoissa saanut hyvää palvelua.
Materiaali on siis 9 mm paksua filmivaneria, jonka toinen puoli on sileä ja toinen karheampi "viirapinta".
Alla kuva "työkalulaatikosta". Punaiset kaaret ovat teräsputkea, joihin kiinnittyy jousituksen osat. Korkeampi takakaari toimii samalla turvakaarena (hentorakenteinen sellainen, mutta kuitenkin).
Materiaali on siis 9 mm paksua filmivaneria, jonka toinen puoli on sileä ja toinen karheampi "viirapinta".
Alla kuva "työkalulaatikosta". Punaiset kaaret ovat teräsputkea, joihin kiinnittyy jousituksen osat. Korkeampi takakaari toimii samalla turvakaarena (hentorakenteinen sellainen, mutta kuitenkin).
- Liitteet
-
- runko
- kuva2.jpg (29.69 KiB) Katsottu 167 kertaa
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija