Nojanalle kirjoitti:Tavallisesti kun tilaan pinnat tulee niiden mukana nipat 12mm . Usein tilanne on ollut sellainen ettei ole saanut juuri sopivan pitusta pinnaa. Silloin on hyvä olemassa useamman pituista pinnaan sopivaa nippeliä . Markinoilla on ainakin kolmee pituutta . Itsellä on varastossa 12mm ja 14mm ,sekä tuo 16mm nippeliä . Monet pikku ongelmat on sillä ratkenneet , varsinkin kun ei ole ottanut mitottaessa huomioon vanteen vahvuutta . Onneksi avun on suonut pitemmät nippelit.
Sellainen pieni varoituksen sana että pinnojen pituudet ja niiden nipat on suunniteltu niin että pinnan pää tulee ainakin nipan uran pohjaan asti tai sitäkin pitemmälle. Tällöin nippa on vahvimmillaan ja kestää kaiken järjellisen rasituksen, etenkin jos erehtyy käyttämään alumiininippoja tämä kannattaa pitää mielessä.
Ei siinä, nojakeilla tuskin kovin usein saa sellaisia pinnavoimia aikaiseksi normaalikäytössä että olisi ongelma. Maasturin kiekot kasasin kierrätyspinnoilla ja onneksi Bilteman kiekosta puretuissa oli 14mm:n nipat, muuten ei olisi pituus riittänyt. Molemmissa kiekoissa näkyi pinnojen kierteet nipan alla mutta yrityksestä huolimatta ei mitään ongelmia.
Nojanalle kirjoitti:Joskus on edullisempaa ostaa koko laatikko pinnoja ja katsoa pinnauksessa keskipituus navan eri puolien välillä. Esimerkiksi jos toinen puoli olis 238.3mm ja toinen 240mm , saa nippelin pituus eroilla tasattua eron.
Tuli vaan tälläinen vinki mieleen , näin yön siimeksessä.
Ihan hyvä vinkki. Toinen hyvä on että mitoittaa pinnat mielummin 1-2mm liian pitkiksi ja jos sitten nippelit pohjaa kierteissä ja käytössä on ontelovanne niin pussillinen nippeleiden messinkisiä prikkoja auttaa siihen. Tulevat nippelin ja vanteen reiän/holkin väliin.
Tällaisia on ihan uudesta 2kpl per nippeli M5:n mukana tulleessa 451-kiekossa. Niihin kun uudelleen pinnatessa laitoin tipan moniasteöljyä (kuten myös pinnan kierteisiin) niin johan oli helppo rihtaus. Ja pysyy suorana... toisin kuin uudesta.