Flevolla nojalleen

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

65-28 väitya tarkoittaa 3,5m/kampikierros, eli 90 kadenssilla 18,7km/h. Toki jokainen tekee itse ratkaisut, mutta itse en (enää) laittaisi tuon tiheämpää välitystä Flevoon, koska a) pito loppuu ja b) pystyssä pysyminen vie kohtuuttomasti voimia alle 15km/h nopeudessa. Mutta haluaa kokeillaa, niin ehdottaisin megarange takapakkaa. 34t ratas oli muistaakseni isoin?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

65-28 väitya tarkoittaa 3,5m/kampikierros, eli 90 kadenssilla 18,7km/h. Toki jokainen tekee itse ratkaisut, mutta itse en (enää) laittaisi tuon tiheämpää välitystä Flevoon, koska a) pito loppuu ja b) pystyssä pysyminen vie kohtuuttomasti voimia alle 15km/h nopeudessa. Mutta haluaa kokeillaa, niin ehdottaisin megarange takapakkaa. 34t ratas oli muistaakseni isoin?

Eikös tuo 18,7km/h oo aika kova vauhti ylämäkeen? Mie ajan sen 8,7km/h ylämäkeen tai alle jos on oikeesti jyrkkä. Isompaa ratasta vaan taakse.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Huomaa että kadenssia laskemalla nopeuskin putoaa. 60:n kadenssilla 12kph ja 45:n 9kph.
3,5 metrin välitys on kuitekin aika sporttinen pienimpänä vaihteena. Hyvä kuntoisen lenkkipyörään passaa, mutta retkipyörään en kelpuuttaisi tai Pohjanmaalla kyllä :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja PW »

Tietysti nopeus laskee kun kadenssikin mutta tuppaa vaan kadenssi laskemaan kun mäki jyrkkenee ja varsinkin kun ei enää löydy kevyempää vaihdetta. Ainakin tällasella vanhalla ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja samuel »

Vilijami kirjoitti:

65-28 väitya tarkoittaa 3,5m/kampikierros, eli 90 kadenssilla 18,7km/h. Toki jokainen tekee itse ratkaisut, mutta itse en (enää) laittaisi tuon tiheämpää välitystä Flevoon, koska a) pito loppuu ja b) pystyssä pysyminen vie kohtuuttomasti voimia alle 15km/h nopeudessa. Mutta haluaa kokeillaa, niin ehdottaisin megarange takapakkaa. 34t ratas oli muistaakseni isoin?

Mulla on 11-36 8-pakka joka käy 7-pakan tilalla, shimanoissa ainakin.
Isoimmat taitaa olla yli 40 hampaisia mutta niitä olen nähbyt 10 tai 11 pakassa.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja jori »

torneol kirjoitti:

Ei mahdu. Nyt ollaan reilun sentin päässä etuhaarukasta. Sitten tulee nestejarrujen romut vielä lisäksi.

Tässä vielä kuva asian selventämiseksi.

Flevon kampikeskiön muutos.jpeg
Flevon kampikeskiön muutos.jpeg (41.23 KiB) Katsottu 6043 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
torneol kirjoitti:

Ei mahdu. Nyt ollaan reilun sentin päässä etuhaarukasta. Sitten tulee nestejarrujen romut vielä lisäksi.

Tässä vielä kuva asian selventämiseksi.
Flevon kampikeskiön muutos.jpeg

Niin oletin, ett samalla pienennetään eturatasta kun siihen oli tarvetta. Mutta jos nuo jarrut siinä vielä haittaa ketjun kulkua, ni ei onnistu.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
torneol kirjoitti:

Ei mahdu. Nyt ollaan reilun sentin päässä etuhaarukasta. Sitten tulee nestejarrujen romut vielä lisäksi.

Tässä vielä kuva asian selventämiseksi.
Flevon kampikeskiön muutos.jpeg

Niin oletin, ett samalla pienennetään eturatasta kun siihen oli tarvetta. Mutta jos nuo jarrut siinä vielä haittaa ketjun kulkua, ni ei onnistu.

Onkos tuo Flevon ainoa säätömahdollisuus tuo kampikeskiön siirto. Miten sillä voi eri pituiset henkilöt ajaa, kun säätövaraa on vain muutama sentti. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 841
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja torneol »

Kyllä se taaksepäin tulee vaikka kuinka paljon kun antaa olla siinä päällä sen kampiosaston, mutta alapuolella tulee ongelmia.

Nazca Fuego

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Onkos tuo Flevon ainoa säätömahdollisuus tuo kampikeskiön siirto. Miten sillä voi eri pituiset henkilöt ajaa, kun säätövaraa on vain muutama sentti. :?

Laitetaan eri pituisia poljinkampia :wink:
Sitä säätövaraa on reilu 100mm, tämän lisäksi runkoja on kaksi kokoa, alle ja yli 175 senttisille omansa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikös se helposti pompota etupäätä, vai onko tuo jousto aina niin kireällä, että ulosjousto on nolla ja vain sisäänjousto on mahdollinen. Polkeminen nimittäin noin pystyllä haarukalla ja lyhyellä ketjun ja nivelen välisellä etäisyydellä varmasti vetää jouston ulos, mikäli ei siellä ole jo valmiiksi.

Minusta tuossa pitäisi olla kampikeskiö säädettynä vaihteiden ja ketjuetäisyyden määrälle "pompottamattomalle" paikalle ja kuskikohtainen säätö tehtäisiin istuinta siirtämällä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei se mitään pompota, jos osaa pyörittää tasaisesti :wink: Jollei osaa, pompottaa niin että asvaltillakin loppuu ylämäessä pito.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Eikös se helposti pompota etupäätä, vai onko tuo jousto aina niin kireällä, että ulosjousto on nolla ja vain sisäänjousto on mahdollinen. Polkeminen nimittäin noin pystyllä haarukalla ja lyhyellä ketjun ja nivelen välisellä etäisyydellä varmasti vetää jouston ulos, mikäli ei siellä ole jo valmiiksi.

Minusta tuossa pitäisi olla kampikeskiö säädettynä vaihteiden ja ketjuetäisyyden määrälle "pompottamattomalle" paikalle ja kuskikohtainen säätö tehtäisiin istuinta siirtämällä.

Jousto on toteutettu kumielementillä, joten ulosjoustoa ei ole rajoitettu mitenkään, kumi puristuu sisäänjoustossa ja venyy ulosjoustossa. Itse ketjuvoima ei ole pompotuksen ainoa ongelma, vaan myös pysty haarukka. Riskisti polkaistessa eturengas pyrkii karkaamaan pyörän edelle ja tämä mahdollistuu juuri kumielementin venymisellä. Itse jäykistin kumielementtiä laittamalla kaksi letkuklemmaria sen päälle, pompotus rauhoittui selvästi, vaikka klemmarit jäykistävät vain sisäänjoustoa. Toinen parannus oli eturungon jatkaminen 80mm, näin ketjuetäisyys nivelestä oli mahdollista säätää lähemmäksi oikeaa. Ei siis mahdollisimman lähelle niveltä, vaan optimietäisyydelle, jolloin ketjun joustoa sisäänvetävä voima ja renkaan pidon ulosvetävä voima kumoavat toisensa. Samalla ihan liian suuri jättö korjaantui. Tuo eturungon jatkaminen on helpoin paikka flevossa pituuden säätöön, tällöin 130mm kammilla, 48t rattaalla ja 110cm x-seam mitalla jätöksi tuli nolla. (Nämä kaikki vaikuttavat kaikkeen!) Nollajätöllä pyörän hallinta oli huomattavasti alkuperäistä helpompaa.

hjv1527
Viestit: 121
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 13:22

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja hjv1527 »

Viime vuonna kesäloman molemmin puolin harrastin hieman työmatkapyöräilyä. Ongelmaksi muodostui toisinaan mukana kulkeva läppäri ja reppu, tarakkaa kun ei ollut.

Sain puuhasteltua talven aikana Jopo -mallisen tarakan kiinni. Nyt pitäisi repun kulkea mukana kivuttomasti.

20190512_145239-800x600.jpg
20190512_145239-800x600.jpg (204.48 KiB) Katsottu 5550 kertaa
20190512_145304-800x600.jpg
20190512_145304-800x600.jpg (205.88 KiB) Katsottu 5550 kertaa

Ja pieni koelenkkikin sujui yllättävän kivuttomasti tauon jälkeen.

-Harri-
Flevobike

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Flevolla nojalleen

Viesti Kirjoittaja Härski »

.. On tyylikäs! Vielä Jos tarakka olisi kiinni selkänojaputkessa, saisi herkkä elektroniikka aavistuksen vähemmän tärinää kuljetuksen aikana.

Ja sitten kun nälkä rupeaa kasvamaan, niin seuraavaksi tuohon sivulaukut! Sopisi mielestäni erittäinkin hyvin kokonaisuuteen.

Vastaa Viestiin