Portaaton vaihteisto

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Portaaton vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

En ymmärrä, miten tämä liittyy portaattomuuteen. Eikös nuo tavoitteet ole saavutettavissa millä tahansa (halvalla, hyvähyötysuhteisella ja tavallisella) napavaihteella. :?

Ei varsinaisesti liity portaattomuuteen, mutta tuo hinta on nyt niin kohdallaan, ettei sillä saa yli 3-vaihteisia napavaihteita.

Nuvincissa EI voi säätää vaihdetta koko alueelta verran pysähtyneenä, vain n. 50% onnistuu.

Viimeksi muokannut Wacky, 12 Maalis 2019, 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Portaaton vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Wacky »

kemppes kirjoitti:

Tuo NuVinci kiinnostaa minuakin vaikka on aika painava ja hyötysuhde jkv huonompi, jossain oli mitattu 84%. Sopisi oikein hyvin trikeen keskivaihteeksi, ei tarvitsisi pinnoja ja vannetta laittaa. Säästää ketjun kiristimen ja ketjulinja yksinkertaistuu kun on "kiinteä".
Jos haluaa tuon 380 mallin (mounting parts included) niin lisäksi tarvitsee tuon vaihtajakahvan ja rattaan. Entä tuo 380 Hub Interface mikä puuttuu eikä mainitussa liikkeessa ole saatavilla. Vai onko mukana noissa asennusosissa ? Lisäksi tarvitsee vaijerin ulko-osaa mutta siihen kelvannee tavallinen vaijeri ?

Siihen menee kaksi tavallista vaijeria, koska siinä ei ole jousta joka siirtäisi vaihteen jompaan kumpaan päähän vapaana. Tämä johtuu siitä ettei pysähdyksissä voi säätää vaihdetta koko vaihdealueen verran.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Portaaton vaihteisto

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Räntikseen olen tuota kans miettinyt. Sähkökinneriin tuo on mielestäni hyvä. Siinä ei paino ja hyötysuhde ole niin tärkeitä. Tärkeä ominaisuus on vaihteenvaihtomahdollisuus pysähtyneenä. Sähköjen takia (virheellinen voimantunne) vaihde unohtuu monesti liian isolle ja liikkeellelähtö sitten takkuaa. Toinen hyvä asia on vaihteenvaihdon äänettömyys. Räntiksen kopassa on joskus kantelemainen sointi, kun ketjuvaihde oikein makeasti rasahtaa.

En ymmärrä, miten tämä liittyy portaattomuuteen. Eikös nuo tavoitteet ole saavutettavissa millä tahansa (halvalla, hyvähyötysuhteisella ja tavallisella) napavaihteella. :?

Liittyy se silleen että vain moottoroituna voi mielekkäästi käyttää portaatonta = huono hyötysuhteista vaihteistoa :twisted:
Räntikseen sopisi automaattiversio, niin olisi ajateltavaa vähemmän.

Itse en puolestaan ymmärrä miksi tälläiset ketjut laitetaan rakentelupalstalle. Sopisivat paremmin muualle. Nyt rakenteluketjut peittyy puhtaaseen OT:hen :(

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Portaaton vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Wacky kirjoitti:

Nuvincissa EI voi säätää vaihdetta koko alueelta verran pysähtyneenä, vain n. 50% onnistuu.

Niinkö? Olipa se sitten huono mun tarpeisiin. Ei jatkoon.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Portaaton vaihteisto

Viesti Kirjoittaja tm »

kemppes kirjoitti:

...Entä tuo 380 Hub Interface mikä puuttuu eikä mainitussa liikkeessa ole saatavilla...

Esim. tuolla näkyy olevan vielä jotain versiota:
https://www.sjscycles.co.uk/nuvinci/

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Portaaton vaihteisto

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Kiitos TM, tilasin kun ei ollut pahan kallis. Tilasin siis koko paketin sulo vilemi periaatteella. On ehkä pakko tehdä ylämäkiboosteri trikeen tuon hyötysuhteen takia. Jokin vapaapyörä-ketju-moottori viritys keskivaihteen yhteyteen kun sopivan moottorin jostain löytäisi. Akku tai tehonsäädin ei ole ongelma. Voisihan kokeilla vaikka akkuporakonetta kuinka kauan kestää...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Portaaton vaihteisto

Viesti Kirjoittaja samuel »

kemppes kirjoitti:

Kiitos TM, tilasin kun ei ollut pahan kallis. Tilasin siis koko paketin sulo vilemi periaatteella. On ehkä pakko tehdä ylämäkiboosteri trikeen tuon hyötysuhteen takia. Jokin vapaapyörä-ketju-moottori viritys keskivaihteen yhteyteen kun sopivan moottorin jostain löytäisi. Akku tai tehonsäädin ei ole ongelma. Voisihan kokeilla vaikka akkuporakonetta kuinka kauan kestää...

Laakerinetti oli eka vastaus kuukkelissa.
27€ hintainen yksisuuntalaakeri 60Nm kestolla, 174012mm kokoinen.

Testaa ihmeessä porakonetta! Jos löydät metallisella planeetalla olevan niin kesto on varmempi.

Kuva

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Portaaton vaihteisto

Viesti Kirjoittaja ajou »

Nuvincista. Kunhan pyörä liikkuu pydähdyksistä vaikka vain 10 cm eteenpäin, niin vahdevipus voi taas käyttää, joten tuo Wackyn mainitsema 50% ei ole mikään ongelma!
Kokemusta useampi tuhat km. Nykyisessä trikessäkin on 380. Tulkaa koeajamaan, niin ihastutte!

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Vastaa Viestiin