ViestiKirjoittaja dottore » 08 Elo 2019, 16:10
Tervehdys Oulusta!
Olen palstalla uusi, tosin olen seuraillut viestintää muutaman vuoden rekisteröitymättä.
Pitkällisen pohdinnan jälkeen tuli hankittua vuodenvaihteessa nojapyörä ICE Sprint X, jotta saisi pyöräilyyn uutta intoa. Yritän liittää (melko kehnon, kännykästä katosi varsinainen kamera) kuvan, jos osaan käyttää foorumin editoria oikein.
Aiemmin tuli pyöräiltyä paljon. Oulussa sinänsä pidetään pääpyörätiet hyvässä kunnossa talvella, ja yli 15 vuotta menikin ilman autoa, kaksi lasta ehti tulla. Oli kesäpyörät ja talvipyörät, peräkärry lasten kuskaukseen ja toinen jämäkämpi tavaran kuljetukseen. Naapuri-mokoman houkuttelemina erehdyimme joku vuosi sitten yhteisomisteiseen autoon, sitten hän muutti Turkuun ja me jäimme autokkaiksi. Laiskuus kasvaa auton myötä ja maha. Nyt kun mittarilukemani alkaa jo viitosella, täytyisi pyöräilyyn saada uutta intoa, että sillä viitsii liikennöidä töihin, koska hyötyliikenteessä sitä pyöräilyä tulee parhaimmin harjoitettua. Aikaa erilliselle pyöräilyharrastukselle ei välttämättä löydy; tosin kesällä on tullut kuljettua suunnistusrasteilla nojapyörällä.
Uudenrapea pyörä on siis viime vuoden mallin ICE Sprint X. Edessä 20:n ja takana 26 tuuman renkaat. Täysin jousitettu, mikä onkin tarpeen, koska tavanomaiset reittini vievät keskustan liepeiltä tai läpi ja on useissa paikoin kaikenlaista kanttausta ja asfaltinrailoa ennen kuin pääsee uusille leveille pyöräbaanoille. Pyörä oli ollut demopyöränä maahantuojalla ja foorumin myyntipalstalta sen bongasinkin.
Taakse vaihdoin ja pinnasin Shimanon Alfine 11 -napavaihteen. En ole koskaan ollut mikään lehtivaihteiden ystävä, ja tässäkään en päässyt ihastumaan alkuperäiseen 9 vaihteen hammasrataspakkaan: kiihdyttäessä saa ryskytellä kiekolta toiselle, ja jos liikennevaloihin tai muusta syystä hidastaessa ei muista etukäteen pykältää pienemmälle, pulassa on, kun yrittää päästä uudelleen liikkeelle. - Napavaihteella kiihdytyksessä pykälät napsuvat nopeaan, ja niitä voi pienentää vaikka paikallaan seistessä. Tiedän toki, että tästä on muitakin näkemyksiä ja tottumuksia. Laitoin taakse 18 hampaan rattaan. Myös Shimanon ketjunkiristäjä on takana, ja sen säätöväli riittää siihen, että voin käyttää etupään kaikkia kolmea lehteä (44/32/22), tosin vain suurin ja toiseksi suurin ovat yleensä käytössä tasaisessa Oulussa. Ehkä talvella tulee tarvetta pienemmällekin.
Kevättalven pärjäsin talvirenkailla ilman nastoja. Kesällä alla sileät renkaat.
Harmi kyllä, en ennättänyt kesäkuun kokoontumisajoihin. Oli erinomaisen kiirettä töissä ja siviilissä sekä napavaihteen asennus juuri kesken.
Terveisin Jukka K.
(En ole nimimerkistä huolimatta tohtori, vaan tavallinen maisteri. Italiassa sekin riittää dottore-nimitykseen...)
EDIT: en onnistunut lataamaan kuvaa Ketunkuvalla enkä Gatesin selaimella. Kumpikin herjasi http-virheestä. No, ei se kummoinen kuva ollut, koska huonolla selfiekameralla napattu. Tulipahan ainakin henkilönä esittäydyttyä...
Jukka K.
ICE Sprint X (2019 ->)