Triken auraus / camber

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
torneol
Viestit: 185
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja torneol » 16 Maalis 2019, 17:56

Ajaessa huomaan, että kun tasaisella laskee tassut irti stongasta, niin vasen kahva meinaa alkaa täristää ja pyörä ohjautuu kulkusuunnassa oikealle. Edestä katsottuna näyttää, että camber on pielessä tässä täristävässä renkaassa.

Kysymys kuuluu, että mitä korjataan? Auraus on mitan mukaan "ok"; nyt epäilyttää tuo toisen renkaan camber.

Vai pidetäänkö jatkossakin vain stongasta kiinni?
Olli ja KMX Venom sekä TW Bents Mustang
Ei se määränpää, vaan matka...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3923
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja Vilijami » 16 Maalis 2019, 18:14

torneol kirjoitti:Ajaessa huomaan, että kun tasaisella laskee tassut irti stongasta, niin vasen kahva meinaa alkaa täristää ja pyörä ohjautuu kulkusuunnassa oikealle. Edestä katsottuna näyttää, että camber on pielessä tässä täristävässä renkaassa.

Kysymys kuuluu, että mitä korjataan? Auraus on mitan mukaan "ok"; nyt epäilyttää tuo toisen renkaan camber.

Vai pidetäänkö jatkossakin vain stongasta kiinni?

Auraus olisi hyvä mitata kuskin kanssa. Rungon jousto saattaa muuttaa tilannetta.
Se oikealle ohjautuminen voi johtua siitä, että tiet ruukaavat olla keskeltä korkeampia ja näin kulkusuunnassa oikealle kallellaan. Camberille ei oo paljon tehtävissä. On kai nivelissä välystä jos vain toinen puoli täristää?

trike76
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 18:36
Paikkakunta: Vakka-Suomi

Re: Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja trike76 » 16 Maalis 2019, 18:16

Tuo camber ja pyörän täristäminen voi viitata myös että olisi laakerivikaa?

torneol
Viestit: 185
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja torneol » 16 Maalis 2019, 21:24

Tuskin laakerivika, kun pyörä pukilla rengasta pyörittäessä ei tunnu mitään rohinaa tai rahinaa ripustuksessa / rungossa.

Mielestäni veti aavistuksen oikealle, vaikka tiessä "ei ollut kallistusta". Kuitenkin hyvin vähän, ei sitä molemmat kädet kahvoilla meikäläinen edes huomaa.

Kun tarkemmin katsoo ripustuksen osia, niin näyttää siltä, että toleranssit on olleet vähän reilut :roll:. Sanoisin, että purkamalla, hitsaamalla kannakekorvan alareikä umpeen ja tekemällä uusi reikä millin, pari (mitan mukaan, tietysti) ulommaksi, tilanne korjaantuisi. Kuitenkin kokonaisuutena tuo on niin hyvä kuin tolla rahalla voi olla ja omiin tarpeisiin enemmän kuin hyvä, että ei kai siinä muuta kuin kowaa ajoa :mrgreen:.
Olli ja KMX Venom sekä TW Bents Mustang
Ei se määränpää, vaan matka...

torneol
Viestit: 185
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja torneol » 27 Maalis 2019, 21:30

Palataan tähän vielä. Aurausta olen tarkistanut ja mielestäni se on ihan ok. Kuitenkin tuo vatkaus on olemassa. Hyvin hento ote riittää sen estämiseksi, mutta ihmetyttää mistä se alkujaan tulee ja miksi.

Toisilla, kapeammilla (orkkis) kumeilla en ole vielä kokeillut. Tuskinpa vika kuitenkaan on Isoissa Omenoissa.

Ideoita?
Olli ja KMX Venom sekä TW Bents Mustang
Ei se määränpää, vaan matka...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3923
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja Vilijami » 27 Maalis 2019, 22:19

Takapainoinen ohjaus ja pienehkö caster-kulma tuon aiheuttaa. Kokemusta on.
Kuvassa näkyy ohjaustangot, jotka ovat ohjausakselin takapuolella.
Liitteet
E305CEBA-EC3A-408D-99CF-86D3442E9E35.jpeg
E305CEBA-EC3A-408D-99CF-86D3442E9E35.jpeg (72.13 KiB) Katsottu 486 kertaa

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3923
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja Vilijami » 27 Maalis 2019, 22:23

Tuo Zox teki juuri samoin. Siinäkin on tanko ohjausakselin takapuolella. Ilman käsiä alkoi vatkaus ja hyvin hellällä otteella se loppui.
Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3923
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja Vilijami » 27 Maalis 2019, 22:32

Tämä lwb tadpole teki myös saman ja ohjaustanko tässäkin etäohjausakselin takapuolella.
Ratkaisin asian ohjausiskunvaimentimella.
Liitteet
13DBAD54-EE82-47F1-BCF7-05006A4D987C.jpeg
13DBAD54-EE82-47F1-BCF7-05006A4D987C.jpeg (177.07 KiB) Katsottu 478 kertaa

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4141
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja jooseha » 27 Maalis 2019, 22:40

Onko tuolla myös joku yhteys kolmipyöräisyyteen=kallistelematon :? Ei mun kaksipyöräiset noin ole tehnyt. Kiertyväkettinkisessä oli vielä hyvin pysty ohjauskulma, mutta kyllä sillä hyvin ajeli ilman käsiä.

torneol
Viestit: 185
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja torneol » 27 Maalis 2019, 22:49

Ok, kiitos tiedosta!

Eli käytännössä ominaisuus, josta ei pääse eroon ilman rälläkkää ja alumiinin hitsausta :mrgreen:.

Eipä sitä ilman käsiä ajella kuitenkaan, joten ei tuo maata kaada.
Olli ja KMX Venom sekä TW Bents Mustang
Ei se määränpää, vaan matka...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3923
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja Vilijami » 27 Maalis 2019, 22:52

jooseha kirjoitti:Onko tuolla myös joku yhteys kolmipyöräisyyteen=kallistelematon :?

On.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3923
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja Vilijami » 27 Maalis 2019, 22:57

torneol kirjoitti:Eli käytännössä ominaisuus, josta ei pääse eroon ilman rälläkkää ja alumiinin hitsausta :mrgreen:.

Kuplavolkkarin ohjausiskari :wink:
Olisi varmaan toteutettavissa klemmari/pulttiliitoksilla?
Liitteet
E23679F5-C845-448E-B792-3F7A9C918EA9.jpeg
E23679F5-C845-448E-B792-3F7A9C918EA9.jpeg (103.22 KiB) Katsottu 453 kertaa

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 941
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja Härski » 27 Maalis 2019, 23:06

Tai lisäät painoa ohjausakselin etupuolelle. Ei vaadi rälläköintiä!
Toni

torneol
Viestit: 185
Liittynyt: 28 Marras 2018, 08:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja torneol » 27 Maalis 2019, 23:25

Toi Viljamin ehdottama ohjausiskari voisi olla harrastusta ylläpitävä kehityshanke. Menishän siinä taas yksi ilta tallissa ihmetellessä.

Painon lisäys etupuolella on vähän haasteellinen operaatio; akku siellä jo on, ei tosin montaa kiloa auta.

Mistäs tommosta iskaria kannattaisi etsiä? Jos laittais kaasujousen, niin olis helppo ajella parkkipaikalla ympyrää :lol:.
Olli ja KMX Venom sekä TW Bents Mustang
Ei se määränpää, vaan matka...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15474
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Triken auraus / camber

ViestiKirjoittaja PW » 27 Maalis 2019, 23:26

Eikö tuon iskarin voi korvata kuminauhalla? Sisuskumin suikaleella.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: torneol ja 1 vierailija