Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Luultavasti siksi et vanne on porattu sille. Sen reikä on pienempi kuin autoventtiilin tai dunlopin

Ahaa. Presta on siis pienempi halkaisijaltaan.

Kuva
Kuva on kooste, joten mittasuhteet eivät ole aivan tarkat, mutta tuo Dunlop venttiilin kärjen kierre on mielestäni sama kuin Prestan varsi. Dunlopin ja Schraderin varret ovat samanlaisella kierteellä.

Tässä parempi kuva ja mitat.

Venttiilit rivissä.jpg
Venttiilit rivissä.jpg (125.09 KiB) Katsottu 2784 kertaa

Venttiilityypit

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

Oon kuvitellu, ett presta pitää paremmin korkeemmat ilmanpaineet sisällään ku dunlop.
XXL:ssä kerkesin käydä, ei ollu - toinen kauppa vieressä oli lopetettu. Pitää varmaan tilata netistä.
Dunlopilla varustetut taitaa myös olla leveempiä ja paksumpaa kumia. Noin 30millisille renkaille sais sisurikin olla kapeampi ja ohuempi - kai.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Fillarikellarissa olis kannattanut käydä. Yleisissä urheiluliikkeissä ei tollaisia erikoisempia kokoja tahdo löytyä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:

Fillarikellarissa olis kannattanut käydä. Yleisissä urheiluliikkeissä ei tollaisia erikoisempia kokoja tahdo löytyä.

Olikohan se Annankadulla, nettisivun mukaan ei ollu 406 kokoa, taas vähän kiire, kulttuurin pariin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Dumbossa oli edessä karkeakuvioinen lastenpyörän kumi 2,5bar paineenkestolla ja takana pu-umpikumirenkaat.
Nyt vaihdoin kaikki Contin RideToureihin (ennen nimi oli TourRide?) 4bar paineenkestolla.
Kulkee todella paljon keveämmin ja rullaa noin 5 x pidemmälle vakio testimäessä.

Liitteet
img20190427_174503.jpg
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Fillarikellarissa olis kannattanut käydä. Yleisissä urheiluliikkeissä ei tollaisia erikoisempia kokoja tahdo löytyä.

Olikohan se Annankadulla, nettisivun mukaan ei ollu 406 kokoa, taas vähän kiire, kulttuurin pariin.

Annankadullahan se. Vastapääätä on kans toinen liike josta olis voinu kysellä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Pari tuntia meni ährätessä mutta nyt on Big Applet tubelessina triken eturenkaina.

Renkaat on taitettavat kevlar-reunalangalla. Taitosten takia niitä ei meinannut ensin saada tiivistymään vanteelle ollenkaan ilman litkuja, mutta sitten keksin venyttää ne paikalleen laittamalla sisäkumin vähäksi aikaa. Sen jälkeen sisäkumi pois, litkut sisään ja renkaat nousi vanteelle ilman isompia roiskeita. Luulisin että sisurin paine samalla puristi vanneteipinkin hyvin vanteen nippelireikiin ja reunoihin kiinni.

Renkaiden kyljissä oli alkuun aika paljon neulanreikiä joista ilma pihisi ulos, mutta pikkuhiljaa pihinä väheni kun niitä pyöriteli. Nyt ne saa tuolla tekeytyä muutaman tunnin niin näkee paljonko ne vielä vuotaa ja illemmalla sitten pienelle koelenkille.

Vanteet on siis ihan normaalit alumiiniset ontelovanteet. Vanneteippinä bikecomponentsin nimellä myyty tubeless vanneteippi, jotkut tubeless venttiilit ja Stan'sin peruslitku.

Jos noi nyt alkaa pitää ilmaa niin yllättävän helppo homma oli, olisin odottanut isomaa sotkua ja kiroilua :D Tadpolen etupyörät on helpot kun nitä ei tartte irrottaa tämmöstä operaatiota varten.

Takarenkaan asennus jäi toiseen kertaan. Mikäs olis hyvin rullaileva tubeless-kelpoinen leveä rengas 559-koossa? Taisin kysyä aikasemminkin mutta kertaus tekee hyvää :)

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

Takarenkaan asennus jäi toiseen kertaan. Mikäs olis hyvin rullaileva tubeless-kelpoinen leveä rengas 559-koossa? Taisin kysyä aikasemminkin mutta kertaus tekee hyvää :)

Itse en tiedä, mutta Wacky on kehunut Schwalbe Almotion renkaita.

Wacky kirjoitti:

Itte olen tykänny erittäin paljon Schwalbe Almotioneista jotka testien ja oman kokemuksen mukaan rullaa erittäin hyvin, niistä ei vaan ole racerin korvikkeeksi joka pyörään koska 55-559 on ainoa 26" koko :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eikös se BA kelpaa taaksekin, niin ei ole sekarengastus.
Jätit vissiin ravistelun tekämättä, kun et kerran kiekkoja irti käyttänyt :?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Joo, mutta pyörän sai käännettyä kummallekin kyljelle ja pyöriteltyä renkaita joten eiköhän se litku ole aika hyvin levinnyt.

Nyt se on ulkona auringossa, lämpö selkeesti avaa huokosia kun uusia pinholeja aukeaa, sihinä kuuluu. Paineet renkaaseen ja pyöräytys -> kuuluu piff, näkyyyy pöllähdys paikkalitkua ja renkaan kylkeen ilmestyy valkoinen piste & pihinä lakkaa. Käytännön demonstraatioita paikkalitkun toimivuudesta :) toinen rengas tuntuis jo pitävän hyvin, edellisen täytön jälkeen ei oo enää pehminnyt. Kohta pääsee koelnkille kuhan vähän viilenee.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Renkaat tyhjeni eilen koko päivän hitaasti, täyttelin niitä parin tunnin välein ja pyörittelin litkun levittämiseksi.

Illalla kävin ajamassa muutaman kilsan, hyvätä tuntuu mutta oikea paine pitää hakea.

Yön aikana kumpikin oli sit taas tyhjentynyt. Lisäsin vähän litkua ja ilmat sisään, nyt ei ole parissa tunnissa enää pehminneet havaittavasti. Ehkä tää tästä :)

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

Renkaat tyhjeni eilen koko päivän hitaasti, täyttelin niitä parin tunnin välein ja pyörittelin litkun levittämiseksi.

Illalla kävin ajamassa muutaman kilsan, hyvätä tuntuu mutta oikea paine pitää hakea.

Yön aikana kumpikin oli sit taas tyhjentynyt. Lisäsin vähän litkua ja ilmat sisään, nyt ei ole parissa tunnissa enää pehminneet havaittavasti. Ehkä tää tästä :)

Onkos kukaan kokeillut sellaista tapaa litkuttaa uusia renkaita, että laittaa ensin reilusti ylimäärän litkua sisään. Iso märä läikkyy helpommin ja löytää vuotavat paikat nopeammin. SItten kun rengas ei enää vuoda, laskee letkulla litkut pulloon takaisin. Olisko tuossa järkeä?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja torneol »

Miksi pyörässä pitäisi olla tubeless kumit? Siis miksi porukka näitä laittaa? Harrastamisen takia?

Nazca Fuego

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

torneol kirjoitti:

Miksi pyörässä pitäisi olla tubeless kumit? Siis miksi porukka näitä laittaa? Harrastamisen takia?

Satunnaiset rengasrikot loppuvat, renkaan rullausvastus vähenee, voi ajaa matalammilla paineilla samalla vastuksella. Pyörä kevenee hieman, renkaan keventyminen tuntuu ilmeisesti esim. liikkeellelähdön keventymisenä.

Riesana on, että ventiili menee tukkoon ja renkaan vaihto on sotkuisempaa ajokauden vaihtuessa. Lisäksi joskus rengasta tai vannetta on vaikea saada tiiviiksi.

Itse en vielä tiedä, kumpi olisi parempi. Tällä hetkellä ajan Sisureilla. Haaveilen kunnon tubeless-vanteista kaikkiin pyöriin (kaksi kappaletta), mutta en tiedä olisivatko hintansa arvoiset. Mieli varmaan muuttuu Tubeless suuntaan kun seuraavan kerran ajan satunnaiseen lasinsiruun ja taluttelen pyörää kotiin räntäsateessa tai joudun soittamaan jonkun hakemaan ja odottelen tien poskessa hyttysten syöttinä kesäyössä.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Keveys. Hiukan pienempi vierintävastus. Pienet kivensirut, nastat, orapihlajan piikit yms. ei keskeytä matkantekoa. Näin kuvittelen, vasta ekoja kokemuksia tässä haetaan :)

Olen ymmärtänyt että paikkalitkut voisi laittaa sisurinkin sisään mutta ei toimi välttämättä yhtä hyvin, voi käydä niinkin että litku vaan rengasrikon sattuessa purkautuu sisurin ja ulkorenkaan väliin mutta ei paikkaa mitään. Ei ole omakohtaista kokemusta.

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin