Quattrovelo #76

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
jvuotila
Viestit: 111
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 11:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja jvuotila » 07 Kesä 2019, 09:08

jori kirjoitti:Nyt olisi hyvä, että saisimme tarkan tiedon vaivoja aiheuttavasta ajoasennosta. Onko Quatrovelon sylikulma, istuin, jalkojen ja takapuolen korkeusero, tai jokin muu eri tavalla kuin muissa nojapyörissä.

Jos ongelmien pääsyy on kolme pahaa välilevyn pullistumaa kuten Niko on aiemmin kertonut niin en tiedä kuinka hedelmällistä on etsiä syitä quattron ajosennosta. Voisi kuvitella että näin rajun vaivan kanssa keskinkertainen sänkykin voi viedä yöunet. Toivottavasti Niko saat selän kuntoon. :oops:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja jori » 07 Kesä 2019, 09:20

jvuotila kirjoitti:
jori kirjoitti:Nyt olisi hyvä, että saisimme tarkan tiedon vaivoja aiheuttavasta ajoasennosta. Onko Quatrovelon sylikulma, istuin, jalkojen ja takapuolen korkeusero, tai jokin muu eri tavalla kuin muissa nojapyörissä.

Jos ongelmien pääsyy on kolme pahaa välilevyn pullistumaa kuten Niko on aiemmin kertonut niin en tiedä kuinka hedelmällistä on etsiä syitä quattron ajosennosta. Voisi kuvitella että näin rajun vaivan kanssa keskinkertainen sänkykin voi viedä yöunet. Toivottavasti Niko saat selän kuntoon. :oops:

Ihan vain sen takia tätä kysyn, kun Nikon selkä kuitenkin kestää ajella Vendettalla, joka on nojapyörä ja jonka ajoasento toki eroaa Quatron ajoasennosta, muttei kovin paljon. :roll:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jvuotila
Viestit: 111
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 11:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja jvuotila » 07 Kesä 2019, 09:26

jori kirjoitti:Ihan vain sen takia tätä kysyn, kun Nikon selkä kuitenkin kestää ajella Vendettalla, joka on nojapyörä ja jonka ajoasento toki eroaa Quatron ajoasennosta, muttei kovin paljon. :roll:

Aivan aivan. Taitaa Vendettassa olla makaavampi ajoasento jolloin välilevyissä paine vähenee entisestään? Eli ranka on kokonaisuudessaan paremmin levossa ja nesteet pääsee kiertämään siellä nikamien välissä eikä varsinkaan hermot ole puristuksissa. Niko toki osaa parhaiten tämän kertoa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja jori » 07 Kesä 2019, 09:41

jvuotila kirjoitti:
jori kirjoitti:Ihan vain sen takia tätä kysyn, kun Nikon selkä kuitenkin kestää ajella Vendettalla, joka on nojapyörä ja jonka ajoasento toki eroaa Quatron ajoasennosta, muttei kovin paljon. :roll:

Aivan aivan. Taitaa Vendettassa olla makaavampi ajoasento jolloin välilevyissä paine vähenee entisestään? Eli ranka on kokonaisuudessaan paremmin levossa ja nesteet pääsee kiertämään siellä nikamien välissä eikä varsinkaan hermot ole puristuksissa. Niko toki osaa parhaiten tämän kertoa.

Juuri tällaista analyysiä tässä haeskelin. Niin monet ovat nojapyörillä sekänsä korjanneet. Tämä taitaa olla aivan ensimmäinen tapaus, jossa on käynyt päinvastoin.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 632
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja NikoK » 07 Kesä 2019, 12:52

Makaavampi ajoasento on minusta se juttu tässä. Toisessa ketjussa joosehan esittämät näkemykset sylikulmasta tuntuvat myös kovasti järkeenkäyviltä. Vaikeapa tästä mitään yleistettävää totuutta on saada esiin vaikka omalla kohdallani asia selkeä onkin. Yksilöllisiä ovat vaivat vaikka esim. magneettikuvassa saattaisivat vaikuttaa ihan samanlaisilta. Kuitenkin jos itse lähtisin vastaavan vaivan kanssa olevalle nojapyörää suosittamaan niin makaavampaan malliin ohjaisin ja toivottaisin onnea matkaan :mrgreen:
En vielä ihan tiedä onko selässä jotain muuttunut, pääsenkö Vendettalla ajamaan vanhaan malliin. Mutta tämän hetken tuntuma olisi sellainen. Siihen olisin kovasti tyytyväinen.
Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja jori » 07 Kesä 2019, 14:12

Sellainen kokemus muilla on ollut, että makaavan asennon nojapyörä korjaa selän ongelmia. Se onkin ihan johdonmukaista, koska makaava asento poistaa staattisen kuorman nikamien välistä, mutta polkeminen tuottaa jatkuvaa pumppaavaa liikettä, joka vahvistaa ja pumppaa korjaavia nesteitä vaurioituneisiin nivelväleihin.

Nyt olisi kiinnostavaa saada selville, mikä Quatrovelossa oli tarkkaan ottaen ajoasentona ja miten se poikkeaa muista. Jonkinlainen valokuvien ja mittanauhan yhdistelmään perustuva asennon mittaaminen tässä olisi kyseessä, jollet sitten saa tuota kinneriä mukaan sinne magneettikuvaan. :mrgreen: Joka tapauksessa jotain erityistä Quatrovelossa on, sillä muissa tällaista ei ole tapahtunut.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 632
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja NikoK » 07 Kesä 2019, 16:47

Jaa-a, vaikea kuvitella että Quattrovelon ajoasento poikkeasi juurikaan, tai ainakaan merkittävästi, muiden kinnereiden ajoasennosta. Ainakin itse ajattelen että samoin olisi käynyt millä tahansa kinnerillä. Aika laajasti kävin läpi sen säätöalueen joka käytettävissä oli.

QV #76:sta on kaupat tehty hetki sitten ja huomenna se noudetaan uusiin seikkailuihin :D Uskoisin että foorumillakin uusi omistaja tulee olemaan aktiivinen.
Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15571
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja PW » 07 Kesä 2019, 17:48

Tuppaa kaikissa kinnereissä olemaan pystympi penkin asento ku esim Vendettatyyppisissä pyörissä. Toivon, ett selkä jatkossa kestää nojailun.
Onnea uudelle kinneristille ja paljon kilsoja.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 806
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja TMS » 07 Kesä 2019, 18:07

Itse asiassa Saksan foorumilla oli yksi tyyppi joka joutui myymään DF:n pois koska koki kai ajoasennon liian pystyksi ja sai siitä jotain vaivoja. Hän vaihtoi Milaniin jossa penkki on makaavammassa asennossa ja on siihen kaiketi tyytyväinen. Ehkä Nikonkin pitäisi hommata Milan Quattron tilalle :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10411
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja jori » 07 Kesä 2019, 19:07

TMS kirjoitti:Itse asiassa Saksan foorumilla oli yksi tyyppi joka joutui myymään DF:n pois koska koki kai ajoasennon liian pystyksi ja sai siitä jotain vaivoja. Hän vaihtoi Milaniin jossa penkki on makaavammassa asennossa ja on siihen kaiketi tyytyväinen. Ehkä Nikonkin pitäisi hommata Milan Quattron tilalle :wink:

Tätä juuri tarkoitin. Pitäisi nyt tarkasti kirjata ylös ne piirteet ajoasennosta, jotka jo aiheuttavat vaivoja, ettei suomen herrat toista kertaa löisi päätään karjalan mäntyyn...eiku.

Voisiko ajarmala kirjata vastaavat tiedot Milanista ja vaikka PW Questista.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15571
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja PW » 07 Kesä 2019, 20:52

Screenshot_20190607-205052.png

Niin mitä piti mitata? Löytyykö tuosta kuvasta tarvittavat?
Ps. huono kuva, eihän siinä oo keskiötäkään :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 632
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja NikoK » 07 Kesä 2019, 21:07

TMS kirjoitti:Itse asiassa Saksan foorumilla oli yksi tyyppi joka joutui myymään DF:n pois koska koki kai ajoasennon liian pystyksi ja sai siitä jotain vaivoja. Hän vaihtoi Milaniin jossa penkki on makaavammassa asennossa ja on siihen kaiketi tyytyväinen. Ehkä Nikonkin pitäisi hommata Milan Quattron tilalle :wink:


:shock: Enpä taida. Hieman tuntuu kalliilta lystiltä tällainen kinnerien sisäänajaminen :D
Mutta eroja siis saattaa kinnereissäkin siinä määrin olla. Yllättävä tieto minulle.

Tarvittavat mitat lienee istuimen kulma sekä penkin pohjan ja keskiön korkeusero. Quattrosta en ole mitannut, enkä enää ehdikään ennenkuin se jo häipyy, mutta minulla saattaa olla luvut sähköpostissa, muistelen niitä Velomobielilta kyselleeni.
Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 632
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja NikoK » 08 Kesä 2019, 16:54

Sinne läks :!:
Rohkeasti kuumaan päivään ensikertalainen mäkiseen maastoon.

Kuva

Kuva
Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1409
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja ajarmala » 08 Kesä 2019, 23:12

jori kirjoitti:Voisiko ajarmala kirjata vastaavat tiedot Milanista ja vaikka PW Questista.


Pitääkin ruveta mittailemaan. Hmm, mitähän mittoja oikein tarvittaisiin? Penkin pituus? Alakohdan korkeus kinnerin pohjasta? Yläosan korkeus pohjasta? Eh?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Quattrovelo #76

ViestiKirjoittaja Pastori » 09 Kesä 2019, 12:20

ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:Voisiko ajarmala kirjata vastaavat tiedot Milanista ja vaikka PW Questista.


Pitääkin ruveta mittailemaan. Hmm, mitähän mittoja oikein tarvittaisiin? Penkin pituus? Alakohdan korkeus kinnerin pohjasta? Yläosan korkeus pohjasta? Eh?


Olennaisin lienee penkin kaltevuuden kulma. Sekä poljinkeskiön ja persauksen korkeusero?


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija