Räyskälän kenttä - kokemuksia jo on

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 15568
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Räyskälän kenttä - kokemuksia jo on

ViestiKirjoittaja PW » 05 Elo 2019, 15:58

Nyt on Räyskälä jo testattu, kuka milläkin ajopelillä. Hitaampihan se on ku Nokianrata, ja mitä nopeempi pyörä, sitä enemmän nopeuseroa näiden ratojen välillä.
Kinnerillä mutkiin jouduin opettelemaan ajoa, eka päivä meni jarrutellessa ja pelätessä, ettei kaadu. Toisten neuvoista otin opiksi ja siirsin mutkissa itseäni sisäkurviin, jarruttelin saattoi jättää ja ajo tuntui tukevammalta.
Semmonen käsitys kuitenkin jäi, ett kakspyöräsellä olis tuota rataa hauskempi ajaa mm. mutkista selvis nopeemmin.
Ehkä ensivuodeksi vanha PW1 lowraceri taas käyttöön ja voishan sen kattaa, streamlineriksi 8)
Viimeksi muokannut PW, 06 Elo 2019, 11:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 718
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Räyskälän kenttä - kokemuksi jo on

ViestiKirjoittaja Mahe » 05 Elo 2019, 17:50

Mun trikella ajaminen kävi työlääksi pidemmän päälle. Kun pyörässä on täysjouitus päällekkäisillä tukivarsilla, tuollaselle radalle siinä pitäisi olla myös kunnollinen kallistuksen vaimennus. Nyt se kallistelee ulkokurviin päin ja saa tosissaan nojata sisäkurveihin jos vauhtia meinaa pitää. Jos olis jäykkärunkoinen niin nojailla sais varmaan edelleen ettei sisäpyörä nouse, mutta ehkä vähempi riittäisi.

Ite ainakin ajan jatkossa kisastartit kaksipyöräisellä jos on enemmän mutkaa kun Nokialla, viime syksynä kun rataa koeponnistettiin oli kiva kantailla mutkiin.

Radan hyviä puolia on sitten se, että ajaminen ei ole niin yksinäistä puuhaa kuin Nokialla tylsimmillään. Kun ei ole puita radan keskellä, melkeen koko radan näkee joka paikasta, ja voi seurailla muiden edesottamuksia oman ajamisen lomassa. Myöskin katsojaystävällisempää, vielä jos olis Alastaromallinen korotettu katsomo niin tunnin ajosta saisi jo yleisölajin :)

Veronsa tuollanen mutkarata missä joutuu koko ajan kiihdyttelemään menetettyä vauhtia takas ottaa, näkisin että varmaan se kuusi tuntia on aika maksimi, itsehän ajoin tällä kertaa vain kolme. Myöskin johtuen lentokenttäympäristöstä ja puuttomuudeta tuuli verotti osansa, pahemmin kuin Nokialla minun mielestä.

Vaihtelua kisaviikonloppuun voisi saada ajamalla vaikka tunnin ajo eri suuntaan kuin muut matkat. Veikkaan että olisi aika erilainen ajettava toiseen suuntaan (mutkat, korkeuserot)

12h tuola radalla tuskin kukaan haluaa ajaa, ainakin itelle jäi se käsitys kun kuunteli kommentteja, tosin Reinis Avens taisi olla sitä mieltä että 6h kisa oli lyhyt :)
Markus Heikkilä

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15568
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räyskälän kenttä - kokemuksi jo on

ViestiKirjoittaja PW » 05 Elo 2019, 18:09

Joo saatto vaikuttaa jalkoihin tuo jatkuva kiihdyttely mutkien jälkeen.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15568
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räyskälän kenttä - kokemuksi jo on

ViestiKirjoittaja PW » 05 Elo 2019, 18:11

Teron df:stähän kulahti etu renkaat (duranot) 1h + 3h kisojenaikana :shock:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Räyskälän kenttä - kokemuksi jo on

ViestiKirjoittaja takakeno » 05 Elo 2019, 22:38

Tykkäsin kyllä ajaa Räyskälässä, mutta jäi liian lyhyeksi vauhdikas ajo,
kun tunnin ajon puolessa välissä QW:n oikean taka-akselin laipan hitsaus petti.
Valmistusvirhe parempi ratkaisu on jo kehitetty Hollannissa.
T:Jere

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2581
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Räyskälän kenttä - kokemuksi jo on

ViestiKirjoittaja tavasti » 06 Elo 2019, 10:46

Ok rata ajaa, ei minun kunnolla muutaman kierroksen jälkeen tarvinnut mihinkään jarruttaa tai edes lopettaa polkemista. 1h ajon poljin kaikki kurvitkin. Peesatessa piti aina jokaisen peesattavan ajotyyliä opetella muutama kierros, että ei kurveissa kolauta. Jokainen näytti menevän vähän eri tavalla.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15568
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räyskälän kenttä - kokemuksia jo on

ViestiKirjoittaja PW » 06 Elo 2019, 12:07

Reinis ja Nojailija näyttivät 6h kisassa ajavan yleensä peräkanaa ja vuoronperään vetäen. Molemmilla 2 pyöränen, NoCom hyvin matala lowracer ja toinen erittäin korkea highracer. Molemmat ajo mutkissa sujuvasti ja nopeesti - vain omista sen hetken mieltymyksistä kiinni kumman valitsen ensi vuoden pyöräksi, PW1 vai RR Imatran ajot mbb. Tai jos innostuu rakentamaan jotain ihan uutta ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2581
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Räyskälän kenttä - kokemuksia jo on

ViestiKirjoittaja tavasti » 06 Elo 2019, 12:11

PW kirjoitti:PW1 vai RR Imatran ajot mbb.

Kykenetkö ajamaan mbb:llä nopeita tiukkoja mutkia?
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15568
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räyskälän kenttä - kokemuksia jo on

ViestiKirjoittaja PW » 06 Elo 2019, 12:52

tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:PW1 vai RR Imatran ajot mbb.

Kykenetkö ajamaan mbb:llä nopeita tiukkoja mutkia?

Enempi pitäs harjotella jäykkäpuomista, luulen. Yhen kiekan ajoin Hirvennojan mbb:llä, toki vaan yhden, enkä tietenkään täysillä mutta onhan miulla jokunen kilsa mbb-ajoa takana :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15568
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räyskälän kenttä - kokemuksia jo on

ViestiKirjoittaja PW » 06 Elo 2019, 23:06

tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:PW1 vai RR Imatran ajot mbb.

Kykenetkö ajamaan mbb:llä nopeita tiukkoja mutkia?

Alaohjatulla en lähtis koittamaan ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1409
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Räyskälän kenttä - kokemuksia jo on

ViestiKirjoittaja ajarmala » 07 Elo 2019, 01:38

PW kirjoitti:Kinnerillä mutkiin jouduin opettelemaan ajoa, eka päivä meni jarrutellessa ja pelätessä, ettei kaadu. Toisten neuvoista otin opiksi ja siirsin mutkissa itseäni sisäkurviin, jarruttelin saattoi jättää ja ajo tuntui tukevammalta.

Milanilla vetelin ihan vaan letkeästi: ei mitään jarrutuksia missään kohtaa, mutta heitto vapaalle rullaukselle aina ennen tiukimpia mutkia. Ulkokurvin puolen jalka suoraksi kinnerin pohjalle painopisteen alentamiseksi. Aika paljon tuli vaan rullailtua siis. Näkyy se sitten toki keskinopeudessakin...

Kolmen tunnin ajossa pääsin ihan kivaa vauhtia ensimmäiset 1h 15min keskimääräisellä sykkeellä 99. Sitten iski kakkahätä... Sen jälkeen jouduin jostain syystä kisaan keltaisen Questin kanssa, jolloin keskisyke nousi hirmuiseen 101:een. Mutta sillä menin 3 tunnin loppuun asti. Olin ilmoittautunutkin 3 h kisaan ja sen aikana varmistui mielessäni päätös, että 3 h saa tällä mutkaradalla riittää. Eli tunnin tai 3 h siellä ajaa, mutta ei yhtään pidempään kinnerillä viitsi kurvailla.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2581
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Räyskälän kenttä - kokemuksia jo on

ViestiKirjoittaja tavasti » 07 Elo 2019, 14:00

PW kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
PW kirjoitti:PW1 vai RR Imatran ajot mbb.

Kykenetkö ajamaan mbb:llä nopeita tiukkoja mutkia?

Alaohjatulla en lähtis koittamaan ;)

Joo, alaohjattu pw1 vois olla hazardi :-)
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 571
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Räyskälän kenttä - kokemuksia jo on

ViestiKirjoittaja Nojailija » 09 Elo 2019, 18:55

PW kirjoitti:Reinis ja Nojailija näyttivät 6h kisassa ajavan yleensä peräkanaa ja vuoronperään vetäen. Molemmilla 2 pyöränen, NoCom hyvin matala lowracer ja toinen erittäin korkea highracer. Molemmat ajo mutkissa sujuvasti ja nopeesti - vain omista sen hetken mieltymyksistä kiinni kumman valitsen ensi vuoden pyöräksi, PW1 vai RR Imatran ajot mbb. Tai jos innostuu rakentamaan jotain ihan uutta ;)


Oli mukava rata kisaa ajaa kaksipyöräisellä, kivempi kuin Nokia, mutta hitaampi. Reinis tarjosi kovan vastuksen ja hyvää peesiä. NoCom ei niin yllättäen nopeampi vastatuuleen kuin tosikorkea raaseri. Ajoin irtiottoja täysillä noin 5-10 kierrosta, sain näin Reiniksen kiinni kierroksella, peesasin vartin ja taas irtiotto. Kaksipyöräisellä ei mutkiin tarvitse jarrutella 35-40km/h keskareilla. Tosin tunninajossa huomasin Nocomin ketjunpidikkeen raapivan asfalttia kun otin tiukan kaarteen nulansilmämutkassa. Laajempi kaari, ei ongelmaa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 806
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Räyskälän kenttä - kokemuksia jo on

ViestiKirjoittaja TMS » 09 Elo 2019, 20:41

Niin kyllähän rata hidas on Nokiaan verrattuna. Kaksipyöräiselläkin tietysti hitaampi, tosin kuskin nopeudesta riippuu kuinka paljon rata hidastaa. Mahtoikohan kenelläkään parantua esim. tunnin ajon tulokset viime vuosista? Nopealla kolmipyörällä ero on todella iso.

Toisaalta mutka-ajo oli ihan hauskaakin (ainakin jonkun aikaa) ja voin kuvitella että kaksipyöräisillä oli kiva kallistaa mutkaan oikeen kunnolla. Sellainen vaan tuli mieleen, että mitenhän homma hoituu sadekelillä tuolla radalla? Kaksipyöräisillä saattaa tulla pyllähdyksiä?

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2494
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Räyskälän kenttä - kokemuksia jo on

ViestiKirjoittaja Premnas » 10 Elo 2019, 18:16

No mä en ainakaan uskaltaisi sadekelillä ajaa samalla tavalla mutkiin, saattas luistaa aika hyvin. Mulla oli tunnin ajossa hitaampi tää rata, mietin jälkeenpäin että ehkä nopeassa ryhmässä olis sittenkin päässyt kauemmas kun olisi pysynyt paremmin tahdissa :D.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.


Palaa sivulle “Nojapyöräily urheiluna”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija