Hiilikuituun poraaminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Laakeri
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 05:58

Hiilikuituun poraaminen

Viesti Kirjoittaja Laakeri »

Tarvis porata reikiä hiilikuitu istuimeen. Ajattelin varmistella miten se onnistuu, ettei jäisi susi käteen! Eli millaisella terällä homma hoituu? Itse olisin lähtenyt poraamaan ihan metalli terillä, mutta varmistellaan nyt kuitenkin, kun materiaali on ennestään vieras ja vieläpä arvokas..

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Hiilikuituun poraaminen

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mä oon ainaki tökkiny teräksen poraamiseen tarkoitetuilla pikateräs kierukkaterillä.

Terän on luonnollisesti hyvä olla mahd terävä, niin ei revi pahasti vaan leikkaa kuituja.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hiilikuituun poraaminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Puuterät on tarkoitettu leikkaamaan kuituja. :?

puupora.jpg
puupora.jpg (11.14 KiB) Katsottu 3532 kertaa

Viiltävät reunat vähentää rispaantumista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Hiilikuituun poraaminen

Viesti Kirjoittaja Härski »

Juu. Varmasti menee puuterällä nätimmin. Mun pointtina oli et onnistuu kyllä ihan epäortodoksisellakin terällä.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Hiilikuituun poraaminen

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Mitä minä ole hiilikuitua poraillut niin on todella helppo materiaali, hiilikuitu on haurasta ja reiän saa vaikka puukonkärjellä pyöritelleen. Jos seassa on aramidia niin sitä pora ei oikein jaksa katkoa, toisaalta kiinnityspultit etc pitää paremmin kun reiässä on tupsua laidoissa. Isoja reikiä varmaanin noilla puuporilla...

Laakeri
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 05:58

Re: Hiilikuituun poraaminen

Viesti Kirjoittaja Laakeri »

OK, kiitos vastauksista! Mulla on metalliteriä ja puuteriä. Kaipa mä noilla onnistun muutaman pienen reijän saamaan..

Vastaa Viestiin