Slumpf mountain drive

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Slumpfilla näkyy muuten olevan valikoimassa myös speed drive joka taas toimii samalla systeemillä mutta päinvastaiseen suuntaan kuin mountain drive.

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Tuo 2,5 välityssuhde vastaa 20/50 eturatasta. 20-piikkisellä eturattaalla saa samat edut välityssuhteet ja saman maksimi ketjuvoiman ja bannin Rohlofilta. :?

Mikä se Rikun käyttämä kahden lehden yhdistelmä olikaan?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mä oon käyttänyt 44/28 etulehtiä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Mä oon käyttänyt 44/28 etulehtiä

Pelkkien etulehtien välitysalue on tuossa vasta 1,57. Slumpfissa 2,5 eikä vaihtamiseen tarvita polkemista. Kyllä tuossa kampikeskiön alennusvaihteessa oma itunsa on, vaikka ainakin periaatteessa tuo sama välitysalue on saavutettavissa myös eturatasparilla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Tuskinpa sa jos käyttää edessä. 2.5x taulukon minimikokoista etulehteä.

Nyt vasta ymmärsin, mitä tässä tarkotit. :oops:
Joo, näinhän se on, mutta taitaa se minimikoko olla paljon enemmän kuin tuo edellä ehdottamani 20 piikkiä.
Jos mimimikoko on suurempi kuin tuon 20 piikkiä, pitää vastaavasti isomman rattaan piikkimäärään kasvattaa 2,5 suhteessa. 22-55, 24-60, 26-65, 28-70 jne.

Rohlofin sivulla annetaan normaalipainoiselle pyöräilijälle (yli. 100 kg) minimi välityssuhteeksi, eli käytännössä pienimmäksi eturattaan kooksi 34 ja silloinkin on käytettävä epäkäytännöllisen pientä 13T takaratasta. Alipainoisillekin kuskeille Rohloffin sallima alin eturattaan piikkiluku on 28.

Koska ketjuvaihteisen suurin takaratas on nykyään aina suurempi kuin 28T, pitäisi Rohloffia käyttääkseen eturattaan pienempänä rattaana käyttää vähintään 72-piikkistä, jolloin suurempi eturatas pitäisi olla 180-piikkinen. Alipainoisille sallittu eturastaspari 11-28 takapakalla olisi hirmuinen 55-138. Suuremmilla takapakoilla tarvitaan tietenkin vieläkin suuremmat eturattaat. :shock:

Rohloff kirjoitti:

If mounting the SPEEDHUB 500/14 on a tandem or if the rider weighs over 100kg, the following sprocket ratios are the lowest permitted for use:
34/13, 38/15, 40/16, 42/17.

Rohlofin pienin eturatas.jpg
Rohlofin pienin eturatas.jpg (155.74 KiB) Katsottu 4711 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Kyllä tuossa kampikeskiön alennusvaihteessa oma itunsa on, vaikka ainakin periaatteessa tuo sama välitysalue on saavutettavissa myös eturatasparilla.

Juu, tuollainen 2,5 kertainen ero rupeaa olemaan rattailla jo pelkästään periaatteellinen. Takavaihtajasta loppuu varat etenkin jos on kinnerin 70 piikkinen toisena rattaana. Silloin tulee jo ilman takapakkaa 42 hampaan ero.

jori kirjoitti:

Koska ketjuvaihteisen suurin takaratas on nykyään aina suurempi kuin 28T, pitäisi Rohloffia käyttääkseen eturattaan pienempänä rattaana käyttää vähintään 72-piikkistä, jolloin suurempi eturatas pitäisi olla 180-piikkinen. Alipainoisille sallittu eturastaspari 11-28 takapakalla olisi hirmuinen 55-138. Suuremmilla takapakoilla tarvitaan tietenkin vieläkin suuremmat eturattaat. :shock:

En ymmärrä mitä tarkoitat. Rohloffissa on sen oma takaratas(13-21z) eikä pakkaa. Vaihteet ovat kapassa :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kyllä tuossa kampikeskiön alennusvaihteessa oma itunsa on, vaikka ainakin periaatteessa tuo sama välitysalue on saavutettavissa myös eturatasparilla.

Juu, tuollainen 2,5 kertainen ero rupeaa olemaan rattailla jo pelkästään periaatteellinen. Takavaihtajasta loppuu varat etenkin jos on kinnerin 70 piikkinen toisena rattaana. Silloin tulee jo ilman takapakkaa 42 hampaan ero.

jori kirjoitti:

Koska ketjuvaihteisen suurin takaratas on nykyään aina suurempi kuin 28T, pitäisi Rohloffia käyttääkseen eturattaan pienempänä rattaana käyttää vähintään 72-piikkistä, jolloin suurempi eturatas pitäisi olla 180-piikkinen. Alipainoisille sallittu eturastaspari 11-28 takapakalla olisi hirmuinen 55-138. Suuremmilla takapakoilla tarvitaan tietenkin vieläkin suuremmat eturattaat. :shock:

En ymmärrä mitä tarkoitat. Rohloffissa on sen oma takaratas(13-21z) eikä pakkaa. Vaihteet ovat kapassa :wink:

Yritin selittää Härskille, miksi Rohloffissa ei voi käyttää mitään sellaista vaihdetta eturattaassa, joka mahdollistaa 2,5 välityssuhde-eron. Rohloffin tiedoissa annetaan pienin välityssuhde, jota kyseisen takanavan kanssa saa käyttää. Tarkoitus on rajoittaa rattaalle tulevaa vääntömomenttia, ettei se riko Rohloffin sisuskaluja, mikä tarkoittaa, ettei etuvaihtajan välityssuhde ketjulle (eturattaan koko) voi olla kovin pieni.

JOs tällaiseen pyörään kaikesta huolimatta lisätään 2,5 etuvaihtaja, tulee eturattaasta joka tapauksessa järkyttävän iso, eikä tästäkään huolimatta saavutettaisi lyhimpiä välityksiä, vaan vaihteistoalue kasvaisi vain yläpäästään. Joku ajatusvirhe tuossa kai kuitenkin tuli, ja laskin piikkiluvut noin tuplana siihen nähden, mitä olisi pitänyt. Tästäkin huolimatta Rohloffin kanssa ei voi tehdä kovin hitaaseen vauhtiin kykenevää vaihteistoa ja yläpäässäkin tuo 2,5 tekee isommasta rattaasta -tai Slumpfin ainoasta- ylisuuren, noin 90-piikkisen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Slumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja Härski »

jori kirjoitti:

Yritin selittää Härskille,

Ihan on selvää pässinlihaa ilmankin!

Btw.. Hauskoja muuten nämä suomalaiset sanonnat! :D

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Schlumpf mountain drive

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Nostetaas vanhaa ketjua ja laitetaan talteen omaksi muistilapuksi:

Vaihdoin tm:n kampipajan tuotteet DFXL:n uuteen Mountain Driveen.

Schlumpfissa on neliöakseli, joka on tavanomaista paksumpi, koska koska ko. akselin sisässä kulkee ohut metalllipuikko, jonka päissä kampien keskellä olevilla painonapeilla vaihtaminen tapahtuu (kantapäällä tökimällä).

Ko. puikkoa pitää varjella kaikin keinoin vääntymiseltä joten tavallisella kammen ulosvetimellä ei voi kampia alkaa irrotella koska se työntäisi tuon puikon päätä eikä kampiakselin päätä. Kampiakselin päätä vasten pitää laittaa vaihtajapuikkon ympärille sitä pidempi holkki, jota vasten ulosvetäjän pitää painaa.

Käytönnössä operaatioon tarvitaan:

  • 1,5mm kuusiokoloavain. Tällä avataan vahtopainikkeen vaihtajan puikkoon lukitseva pidätinpultti (grub screw, retaining screw, mikä näiden nimi on suomeksi?)
  • 14mm holkkiavain kammen kiristyspulttien irrotukseen ja kiristykseen. Pultit on 12mm hienokierteellä ja ontot, kun se $#@ puikko tulee näidenkin läpi
  • M8 jatkomutteri
  • Ulosvetäjä, jonka tapin saa ruuvattua tarpeeksi pitkälle ulos että ulosvetäjä menee tuon jatkomutterin päälle kun se on kampiakselin pään ja ulosvetäjän välissä.
  1. Irrotetaan painikeet

  2. Irrotetaan kampien kiristyspultit

  3. Laitetaan jatkomutteri vaihtajan puikon suojaksi kampiakselin päätä vasten

  4. Ulosvetäjälä kampi pois niin että se työntää tuota jatkomutteria vasten

20230407_163028.JPG

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin