Slumpf mountain drive

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
trike76
Viestit: 51
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 18:36
Paikkakunta: Vakka-Suomi

Re: Slumpf mountain drive

ViestiKirjoittaja trike76 » 09 Syys 2019, 21:37

Slumpfilla näkyy muuten olevan valikoimassa myös speed drive joka taas toimii samalla systeemillä mutta päinvastaiseen suuntaan kuin mountain drive.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6354
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Slumpf mountain drive

ViestiKirjoittaja Pastori » 09 Syys 2019, 21:39

jori kirjoitti:Tuo 2,5 välityssuhde vastaa 20/50 eturatasta. 20-piikkisellä eturattaalla saa samat edut välityssuhteet ja saman maksimi ketjuvoiman ja bannin Rohlofilta. :?


Mikä se Rikun käyttämä kahden lehden yhdistelmä olikaan?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3207
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Slumpf mountain drive

ViestiKirjoittaja Wacky » 10 Syys 2019, 07:33

Mä oon käyttänyt 44/28 etulehtiä
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10540
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Slumpf mountain drive

ViestiKirjoittaja jori » 10 Syys 2019, 09:04

Wacky kirjoitti:Mä oon käyttänyt 44/28 etulehtiä

Pelkkien etulehtien välitysalue on tuossa vasta 1,57. Slumpfissa 2,5 eikä vaihtamiseen tarvita polkemista. Kyllä tuossa kampikeskiön alennusvaihteessa oma itunsa on, vaikka ainakin periaatteessa tuo sama välitysalue on saavutettavissa myös eturatasparilla.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10540
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Slumpf mountain drive

ViestiKirjoittaja jori » 10 Syys 2019, 09:43

Härski kirjoitti:Tuskinpa sa jos käyttää edessä. 2.5x taulukon minimikokoista etulehteä.

Nyt vasta ymmärsin, mitä tässä tarkotit. :oops:
Joo, näinhän se on, mutta taitaa se minimikoko olla paljon enemmän kuin tuo edellä ehdottamani 20 piikkiä.
Jos mimimikoko on suurempi kuin tuon 20 piikkiä, pitää vastaavasti isomman rattaan piikkimäärään kasvattaa 2,5 suhteessa. 22-55, 24-60, 26-65, 28-70 jne.

Rohlofin sivulla annetaan normaalipainoiselle pyöräilijälle (yli. 100 kg) minimi välityssuhteeksi, eli käytännössä pienimmäksi eturattaan kooksi 34 ja silloinkin on käytettävä epäkäytännöllisen pientä 13T takaratasta. Alipainoisillekin kuskeille Rohloffin sallima alin eturattaan piikkiluku on 28.

Koska ketjuvaihteisen suurin takaratas on nykyään aina suurempi kuin 28T, pitäisi Rohloffia käyttääkseen eturattaan pienempänä rattaana käyttää vähintään 72-piikkistä, jolloin suurempi eturatas pitäisi olla 180-piikkinen. Alipainoisille sallittu eturastaspari 11-28 takapakalla olisi hirmuinen 55-138. Suuremmilla takapakoilla tarvitaan tietenkin vieläkin suuremmat eturattaat. :shock:

Rohloff kirjoitti:If mounting the SPEEDHUB 500/14 on a tandem or if the rider weighs over 100kg, the following sprocket ratios are the lowest permitted for use:
34/13, 38/15, 40/16, 42/17.

Rohlofin pienin eturatas.jpg
Rohlofin pienin eturatas.jpg (155.74 KiB) Katsottu 558 kertaa
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4195
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Slumpf mountain drive

ViestiKirjoittaja jooseha » 11 Syys 2019, 21:03

jori kirjoitti:Kyllä tuossa kampikeskiön alennusvaihteessa oma itunsa on, vaikka ainakin periaatteessa tuo sama välitysalue on saavutettavissa myös eturatasparilla.

Juu, tuollainen 2,5 kertainen ero rupeaa olemaan rattailla jo pelkästään periaatteellinen. Takavaihtajasta loppuu varat etenkin jos on kinnerin 70 piikkinen toisena rattaana. Silloin tulee jo ilman takapakkaa 42 hampaan ero.
jori kirjoitti:Koska ketjuvaihteisen suurin takaratas on nykyään aina suurempi kuin 28T, pitäisi Rohloffia käyttääkseen eturattaan pienempänä rattaana käyttää vähintään 72-piikkistä, jolloin suurempi eturatas pitäisi olla 180-piikkinen. Alipainoisille sallittu eturastaspari 11-28 takapakalla olisi hirmuinen 55-138. Suuremmilla takapakoilla tarvitaan tietenkin vieläkin suuremmat eturattaat. :shock:

En ymmärrä mitä tarkoitat. Rohloffissa on sen oma takaratas(13-21z) eikä pakkaa. Vaihteet ovat kapassa :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10540
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Slumpf mountain drive

ViestiKirjoittaja jori » 11 Syys 2019, 21:35

jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:Kyllä tuossa kampikeskiön alennusvaihteessa oma itunsa on, vaikka ainakin periaatteessa tuo sama välitysalue on saavutettavissa myös eturatasparilla.

Juu, tuollainen 2,5 kertainen ero rupeaa olemaan rattailla jo pelkästään periaatteellinen. Takavaihtajasta loppuu varat etenkin jos on kinnerin 70 piikkinen toisena rattaana. Silloin tulee jo ilman takapakkaa 42 hampaan ero.
jori kirjoitti:Koska ketjuvaihteisen suurin takaratas on nykyään aina suurempi kuin 28T, pitäisi Rohloffia käyttääkseen eturattaan pienempänä rattaana käyttää vähintään 72-piikkistä, jolloin suurempi eturatas pitäisi olla 180-piikkinen. Alipainoisille sallittu eturastaspari 11-28 takapakalla olisi hirmuinen 55-138. Suuremmilla takapakoilla tarvitaan tietenkin vieläkin suuremmat eturattaat. :shock:

En ymmärrä mitä tarkoitat. Rohloffissa on sen oma takaratas(13-21z) eikä pakkaa. Vaihteet ovat kapassa :wink:

Yritin selittää Härskille, miksi Rohloffissa ei voi käyttää mitään sellaista vaihdetta eturattaassa, joka mahdollistaa 2,5 välityssuhde-eron. Rohloffin tiedoissa annetaan pienin välityssuhde, jota kyseisen takanavan kanssa saa käyttää. Tarkoitus on rajoittaa rattaalle tulevaa vääntömomenttia, ettei se riko Rohloffin sisuskaluja, mikä tarkoittaa, ettei etuvaihtajan välityssuhde ketjulle (eturattaan koko) voi olla kovin pieni.

JOs tällaiseen pyörään kaikesta huolimatta lisätään 2,5 etuvaihtaja, tulee eturattaasta joka tapauksessa järkyttävän iso, eikä tästäkään huolimatta saavutettaisi lyhimpiä välityksiä, vaan vaihteistoalue kasvaisi vain yläpäästään. Joku ajatusvirhe tuossa kai kuitenkin tuli, ja laskin piikkiluvut noin tuplana siihen nähden, mitä olisi pitänyt. Tästäkin huolimatta Rohloffin kanssa ei voi tehdä kovin hitaaseen vauhtiin kykenevää vaihteistoa ja yläpäässäkin tuo 2,5 tekee isommasta rattaasta -tai Slumpfin ainoasta- ylisuuren, noin 90-piikkisen.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Slumpf mountain drive

ViestiKirjoittaja Härski » 12 Syys 2019, 00:38

jori kirjoitti:Yritin selittää Härskille,


Ihan on selvää pässinlihaa ilmankin!

Btw.. Hauskoja muuten nämä suomalaiset sanonnat! :D
Toni


Palaa sivulle “Yleistä nojapyöräilystä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa