Tämä on loikoillut tuossa taivasalla ties kuinka kauan - odotellut toista takarengasta. Eilen sitten laitoin renkaan, eihän sitä tiedä jos pyörää joku vaikka ees vähän koittas.
Sähköjä en vielä koittanu ku huomasin, ett etukiekko ei pyöri ku eteen päin Mikähän siellä on jumissa? Uskaltaako sähköjä koittaa?
Vähän suihkautin akselin päästä öljyä, johdon reiästä - haittaks se?
On nää yksiä
Kyllä se varmaan pyörii, ku riskisti pyöräyttää. Ainakin niin on Räntiksen sähkökiekossa, taakse päin pyöräyttäessä moottori pyörii mukana ja näin tuottaa vastusta. Eteen päin pyöräyttäessä vapaakytkin antaa pyöriä ilman moottorin vastusta. Sähköt paikoilleen ja kokeilemaan. Uskallatko itse koittaa, vai viekö pelottavat sähköt miehen mennessään?
Tämä on loikoillut tuossa taivasalla ties kuinka kauan - odotellut toista takarengasta. Eilen sitten laitoin renkaan, eihän sitä tiedä jos pyörää joku vaikka ees vähän koittas.
Sähköjä en vielä koittanu ku huomasin, ett etukiekko ei pyöri ku eteen päin Mikähän siellä on jumissa? Uskaltaako sähköjä koittaa?
Vähän suihkautin akselin päästä öljyä, johdon reiästä - haittaks se?
On nää yksiä
Kyllä se varmaan pyörii, ku riskisti pyöräyttää. Ainakin niin on Räntiksen sähkökiekossa, taakse päin pyöräyttäessä moottori pyörii mukana ja näin tuottaa vastusta. Eteen päin pyöräyttäessä vapaakytkin antaa pyöriä ilman moottorin vastusta. Sähköt paikoilleen ja kokeilemaan. Uskallatko itse koittaa, vai viekö pelottavat sähköt miehen mennessään?
Kyllä se miusta ennen on pyöriny taaksepäin ihan hyvin, on voinut peruuttaa potkimalla jaloilla mutt nyt on ihan jumissa - no en nyt kaikilla voimillani sitä vääntänyt mutta jumissa on. Kai sitä uskaltaa koittaa, pakkohan se on - ihmettelen vaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tämä on loikoillut tuossa taivasalla ties kuinka kauan - odotellut toista takarengasta. Eilen sitten laitoin renkaan, eihän sitä tiedä jos pyörää joku vaikka ees vähän koittas.
Sähköjä en vielä koittanu ku huomasin, ett etukiekko ei pyöri ku eteen päin Mikähän siellä on jumissa? Uskaltaako sähköjä koittaa?
Vähän suihkautin akselin päästä öljyä, johdon reiästä - haittaks se?
On nää yksiä
Jos tuo on vaihteellinen napamoottori, voi tuo taakse pyörimisen vaikeus johtua sähkömoottorin roottorin ilmavälin ruostumisesta kiinni. Kannattaisi käyttää vähän useammin tai säilyttää etukiekkoa sisällä. Hetkellinenkin sähkömoottorin käyttö lämmittää sen ympäristöä lämpimämmäksi, jolloin se kuivuu, eikä ilmaväli ainakaan sillä kertaa ruostu jumiin. Se ruostuminen ilmavälissä perustuu siihen, että ruoste tekee magneettikentän takia piikkejä, jotka "oikosulkevat" magneettipiirin ilmavälin yli.
Sitä voi yrittää irrottaa työntämällä takaperin kuitenkin muistaen, että momentti pitää pysyä niin pienenenä, ettei muorirattaat alennusvaihteesta hajoa. Sähköllä jumin irrottaminen kiekko ilmassa on ainakin turvallinen tapa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Lyökö kipinää, kun akun kytkee ohjaimeen.
Perhana nämä elektroniset ohjaimet ovat epäluotettavia vehkeitä. Hiiliharjallinen moottori toimii paljon luotettavammin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pitäskö tuo moottori avata, mahtaako sille enää mitään jos on jumiin ruostunu? Miksi se jumittaa vaan taaksepäin pyöritettäessä? Vai olisko tuossa muutakin vikaa, vikaa kun ei yhtään mitään tapahdu, eikä kuulu kun sähköt kytkee?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jos se on vaihteellinen napamoottori, siinä on vapaakytkin, jonka kautta se pyörii aina eteen päin, vaikka sähkömoottorin roottori ei pyörisikään. Taaksepäin pyörittäessä vomat menevät sille puolelle, kuin ovat moottorilla vedätettäessä, eli kiekolta on yhteys roottoriin. Tuo yhteys on kuitenkin vaihteen läpi, joten roottorin ei tarvitse olla kovin tiukasti jumissa, kun se estää jo kiekon pyörimisen.
Jos tuo ei lähde kohtuullisella taakse työntämisellä liikkumaan, on se viisainta purkaa osiksi. Siitä on myös se hyöty, että näkee, mitä se on syönyt ja osaa seuraavalla kerralla paremmin hahmottaa, mikä vika minkäkin oireen aiheuttaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jos se on vaihteellinen napamoottori, siinä on vapaakytkin, jonka kautta se pyörii aina eteen päin, vaikka sähkömoottorin roottri ei pyörisikään. Taaksepäin pyörittäessä vomat menevät sille puolelle, kuin ovat moottorilla vedätettäessä, eli kiekolta on yhteys roottoriin. Tuo yhteys on kuitenkin vaihteen läpi, joten roottorin ei tarvitse olla kovin tiukasti jumissa, kun se estää jo kiekon pyörimisen.
Jos tuo ei lähde kohtuullisella taakse työntämisellä liikkumaan, on se viisainta purkaa osiksi. Siitä on myös se hyöty, että näkee, mitä se on syönyt ja osaa seuraavalla kerralla paremmin hahmottaa, mikä vika minkäkin oireen aiheuttaa.
Kannattaa lämmittää moottori, ennen kuin purkaa, sillä alumiiniset laakeripesät ovat ulkolämpötilassa erittäin tiukasti puristuneena teräksisen laakerin ulkokooleja vasten. Kiekko sisälle ja vaikka pannuhuoneeseen lämpiämään muutamaksi tunniksi tai hiustenkuivaimella vielä avittaen koko napa vähintään kädenlämpöiseksi, niin purkaminen helpottuu paljon.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Laitappa kuvat moottorista kun saat sen irti niin voi olla että tiedän neuvoa miten se kannattaa purkaa. Laakerit ei välttämättä ole tarpeen irroitella
Jep sain purettua, oli ollut jo huoneen lämmössä muutaman päivän. Vettähän siellä oli sisällä mutta noin irrallaan kaikki pyörii - nuo muoviset rattaat, sekä sähköosa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuossa vehkeessä roottori on tuo kaikkein ruosteisin kuppi "sähköosien" päällä. Tuon kupin sisäpinnalle on liimattu kestomagneetteja, jotka eivät kai sitten ota kiinni käämien päihin, mutta tuo kuppimainen roottori on ruostuttuaan varmaan turvonnun niin, että ottaa kiinni tuohon alumiiniseen pesään sen ulkopuolella.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuossa vehkeessä roottori on tuo kaikkein ruosteisin kuppi "sähköosien" päällä. Tuon kupin sisäpinnalle on liimattu kestomagneetteja, jotka eivät kai sitten ota kiinni käämien päihin, mutta tuo kuppimainen roottori on ruostuttuaan varmaan turvonnun niin, että ottaa kiinni tuohon alumiiniseen pesään sen ulkopuolella.
Eli hiomalla ruoste pois?
Voiko kuvan perusteella nähdä, minkä tyyppinen moottori on? Vaihteellinen vai ei? Vapaa ratas vai ei?
Tyhmä kysymys: voiko noin irrallaan kokeilla sähköjä päälle?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tuossa vehkeessä roottori on tuo kaikkein ruosteisin kuppi "sähköosien" päällä. Tuon kupin sisäpinnalle on liimattu kestomagneetteja, jotka eivät kai sitten ota kiinni käämien päihin, mutta tuo kuppimainen roottori on ruostuttuaan varmaan turvonnun niin, että ottaa kiinni tuohon alumiiniseen pesään sen ulkopuolella.
Eli hiomalla ruoste pois?
Voiko kuvan perusteella nähdä, minkä tyyppinen moottori on? Vaihteellinen vai ei? Vapaa ratas vai ei?
Tyhmä kysymys: voiko noin irrallaan kokeilla sähköjä päälle?
Näyttää siltä, että oli aikakin purkaa tuo. Vaihteiston rattaat kannattaa puhdistaa huolella ja rasvata puhtaalla rasvalla. Moottoria voi käyttää ilman tuota vaihteisto-osaa. Pane akselinpää ruuvipenkkiin kiinni ja kytke sähköihin. JOs saat sen pyörimään, on roottorin ulkopinnan puhdistaminen helpompaa pyörivää roottoria teräsharjalla tai hiomanauhalla jarruttamalla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma