Zeppster kirjoitti:Näissä DFissä on nykyään toppaus siellä, missä pyöränripustus menee takapyörää kohti, joten melu on ilmeisesti tajuttu. Rheinn 228 sanoi juutubessa, että ohjausgeometriaakin on muutettu vähän jäykemmäksi, joten mullakin on täysin noviisina mahdollisuuksia pysyä tiellä
Se, mikä vähän ihmetyttää, on penkin asennon säätö, kun se fiksataan kiinteäksi ruuveilla penkin läpi poraamalla. Ilmeisesti on parasta kerralla onnistua...
Ajattelin laittaa palat kevyttä verhoilumattoa mobiilin seiniin ja lattiaan. DF:n seinät joustaa melkoisesti, joten humina voi karkealla asfaltilla olla melkoinen? Ilmeisesti korvatulpat on mobilistin vakiovaruste muutenkin?
Tuohon mun DF:ään on tehty nuo ohjausgeometriamuutokset. Samoin on lisätty eutpyöräkoteloiden yläpuolelle lisäjäykkärit jotka on vakiona uudemmissa.
Äänimaailma on semmosta tasaista huminaa, ja sitten takavaihtajassa on aika tymäkät jouset vissiin kun se kolahtaa melkoisesti vaihtaessa. Lisäksi ketju pitää omaa ääntään. Ääniherkkyys on tietty yksilöllistä, että mikä koetaan häiritseväksi.
Välitykset on vähän vielä mietinnässä. Nyt takana on normaali 11-34 kymppi(?) pakka ja edessä 36-61 tupla. Tuo 61 on sen verran iso että menee jotkut täkäläiset maantiemäet punnertamiseksi pienimmällä vaihteella. Toisaalta se ei ole yhtään liikaa kun on sopiva alamäki ja haluaa ottaa sen saavutetun 50+ kmh vauhdin kiinni polkimilla ja pitää siinä.
Pienellä eturattaalla taas ei ole pari-kolme pienintä takaratasta käytettävissä, koska vaihtaja ei jaksa vetää ketjua tiukalle ja se saattaa tippua välirissoilta. 36T eturatas olisi ihan riittävä kyllä muuten, pienempää ei tartte.
Tää johtaa siihen että tulee tarve vaihtaa isommalle eturattaalle aikaisemmin, ja on myöskin vaikea muistaa (mulla ei ole tapana laskea vaihteita / tihrustella vaihdevipujen viisareita, en yleensä tiedä millä vaihteella ajan vaan kinttutuntumalla mennään). Ketju on lyhennetty niin paljon kuin uskallan, 61-34 vaihteella etuvaihtaja osoittaa lähes suoraan eteenpäin eli kaikki ylimääräinen on otettu pois.
Jos paluuketjuun saisi jonkun lisäkiristimen askarreltua vaikka poljinpuomin alapuolelle, tripla voisi olla mahdollinen edessä, tyyliin 36-48-61. Amerikan foorumilla jotkut on saaneet 3x10 välitykset toimimaan ilman lisäkiristintäkin ja myöskin jotain 42-hampaisia takapakkoja ovat kokeilleet menestyksellä. Toi jälkimmäinen varsinkin kumastuttaa, koska sehän kasvattaa entisestään ketjun minimipituutta -> pienellä eturattaalla entistä vähemmän vaihteita käytössä ennen kuin ketju menee löysäksi. Pitää lueskella noita juttuja vielä uudelleen, jospa sieltä se viisaus löytyy.
Kinneriin välitysten maksimointiin joku Pinion 18 edessä ja pari vaihdetta takana, tai Schlumpf Mountain Drive + normi takavaihde olis varmaan omiaan. Mountain Drive ei maksa ihan mahdottomia muistaakseni, pitää laittaa sekin mietintään.