DF XL #35 uusi elämä

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

https://www.intercitybike.nl/orderboek/
DF tilauslistakin venähtänyt 51 pyörän mittaseksi - tammikuussa tullu 15 tilausta. Nelisen kuukautta tällä hetkellä jonon mitta. Suomeen näitä ei oo vähään aikaan haluttu.

https://www.intercitybike.nl/orderboek/
Vuoden takasesta jono on tipahtanu noin puoleen, eli 26 tilausta oottelemassa. 6 df:ää valmistunu tänä vuonna - hyvin kerkee kahdeksantena jonossa oleva pyörä Suomen aikaseen kevääseen :)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Joo, jono vajuu vääjämättömästi, tulee jännin alkukevät pitkiin aikoihin :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja PW »

Zeppster kirjoitti:

Joo, jono vajuu vääjämättömästi, tulee jännin alkukevät pitkiin aikoihin :D

Yhtä jännää ku maalin kuivumisen tuijotus ;) no on jännempää :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

No jos nyt ihan hitusen haha..

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Tänään jo viidentenä, kohta kevenee pankkitili huomattavasti... On sitten sitäkin helpompi kuskata velolla :shock:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja PW »

Zeppster kirjoitti:

Tänään jo viidentenä, kohta kevenee pankkitili huomattavasti... On sitten sitäkin helpompi kuskata velolla :shock:

Jep, tuntuu olevan pajalla vauhti päällä kun oot jo kolmantena. Tällä viikolla valmistunu kinneri/pvä.
Kinneröinti kelitkin näyttää olevan hyvät täällä pääkaupunkiseudulla just nyt ;) pääset suoraan ajoon.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Voi olla, että tosiaan kahden viikon päästä jo kotona ihmetellään uutta kulkupeliä. Nyt vaan hiekat pois väyliltä kiitoksia :wink:

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Hiekat on siivottu kelveiltä ja maantietkin alkaa olla suht puhtaat, joten oli aika avata kinneröintikausi. 22km maantielenkki taittui kolmessa vartissa, keskari 28 ja risat. Näköjään se kulkee ihan kivasti kylmiltäänkin :D

Vaikutelmia:

  • Ohjaus vaatii totuttelua, meinaa kiemurtaa ja lähtee heijaamaan kun alkaa alamäen jälkeen polkea kovassa vauhdissa. Tuntuu pelottavalta.
  • Sivutuuliherkkyyttä esiintyy, pitää vähän kiinnittää maastoon huomiota ja olla tarkkana kun tulee vaikka metsästä aukealle.
  • Alamäkiin ei vielä uskaltanut päästellä täysillä ym. syystä, huiput oli 55 km/h
  • Pienikin myötämäki nostaa vaihdin huomaamatta 40 paremmalle puolelle
  • Vauhti pysyy kivasti alamäen jälkeiseen vastamäkeen. alle 20 mentiin vain parissa pidemmässä nyppylässä kun ei hyvittanut runtata kun lihakset ei ole vielä tottuneet.
  • Kaikki irtokama pitää kääriä johonkin pehmeään tai sitoa kiinni kunnolla, muuten kolina on infernaalinen. Pitänee myöskin paskarrella telttapatjasta vähän väliseinää jolla saa takaa kuuluvia voimalinjan kolinoita vaimennettua. Kokonaisuudessaan äänimaailma on kuitenkin rauhallisempi kuin pelkäsin.
  • Vaatetusta pitää miettiä uudella tavalla, kinnerin sisällä on nollakelilläkin lämmin ja syyskelin juoksutrikoot olis varmaan riittänyt ilman merinokerrastoakin, samaten yläkroppa pärjää aika vähällä varsinkin jos käyttää vaahtomuovikaulusta. Taukovaatteet pitää ola erikseen.

Etupyörien suojalevyt irrotin renkaiden pumppaamisen helpottamiseksi ja koska toinen oli muutenkin puoliksi irti talven pakkasten jäljiltä (ne on jollain massalla liimattu paikoilleen). Pitää noihin paskarrella joku helpompi kiinnitys/irrotussysteemi tai joku luukun tapanen venttiilin kohdalle, jos niitä aikoo käyttää, koska renkaiden täyttäminen on muuten turhan vaikeaa ähräystä.

Polkimien etäisyyttä pitää vielä säätää, tai sitten ajaa ilman ventisit-pehmustetta, paljosta ei ole kiinni. Penkki on tosi mukava kyllä paljaanakin mutta lienee hiostava.

Tästä se lähtee :)

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja tm »

Hienoa Mahe, tuosta se elo kinneristinä tosiaan lähtee.

Mahe kirjoitti:

...Ohjaus vaatii totuttelua, meinaa kiemurtaa ja lähtee heijaamaan kun alkaa alamäen jälkeen polkea kovassa
vauhdissa. Tuntuu pelottavalta...

Tuohon tottuu nopeasti, jos on yhtään samanlainen ohjausgeometria kuin esim. Mangossa ja Questissa.

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Näissä DFissä on nykyään toppaus siellä, missä pyöränripustus menee takapyörää kohti, joten melu on ilmeisesti tajuttu. Rheinn 228 sanoi juutubessa, että ohjausgeometriaakin on muutettu vähän jäykemmäksi, joten mullakin on täysin noviisina mahdollisuuksia pysyä tiellä :mrgreen:
Se, mikä vähän ihmetyttää, on penkin asennon säätö, kun se fiksataan kiinteäksi ruuveilla penkin läpi poraamalla. Ilmeisesti on parasta kerralla onnistua...
Ajattelin laittaa palat kevyttä verhoilumattoa mobiilin seiniin ja lattiaan. DF:n seinät joustaa melkoisesti, joten humina voi karkealla asfaltilla olla melkoinen? Ilmeisesti korvatulpat on mobilistin vakiovaruste muutenkin?

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja wwhv »

pieni sivuhuomautus: mobilisti ei taida olla sopiva termi

https://www.mobilisti.fi/

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Voivat nekin tarvita, jos ajavat vanhoilla Fordin härpäkkeillä 8)

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Zeppster kirjoitti:

Näissä DFissä on nykyään toppaus siellä, missä pyöränripustus menee takapyörää kohti, joten melu on ilmeisesti tajuttu. Rheinn 228 sanoi juutubessa, että ohjausgeometriaakin on muutettu vähän jäykemmäksi, joten mullakin on täysin noviisina mahdollisuuksia pysyä tiellä :mrgreen:
Se, mikä vähän ihmetyttää, on penkin asennon säätö, kun se fiksataan kiinteäksi ruuveilla penkin läpi poraamalla. Ilmeisesti on parasta kerralla onnistua...
Ajattelin laittaa palat kevyttä verhoilumattoa mobiilin seiniin ja lattiaan. DF:n seinät joustaa melkoisesti, joten humina voi karkealla asfaltilla olla melkoinen? Ilmeisesti korvatulpat on mobilistin vakiovaruste muutenkin?

Tuohon mun DF:ään on tehty nuo ohjausgeometriamuutokset. Samoin on lisätty eutpyöräkoteloiden yläpuolelle lisäjäykkärit jotka on vakiona uudemmissa.

Äänimaailma on semmosta tasaista huminaa, ja sitten takavaihtajassa on aika tymäkät jouset vissiin kun se kolahtaa melkoisesti vaihtaessa. Lisäksi ketju pitää omaa ääntään. Ääniherkkyys on tietty yksilöllistä, että mikä koetaan häiritseväksi.

Välitykset on vähän vielä mietinnässä. Nyt takana on normaali 11-34 kymppi(?) pakka ja edessä 36-61 tupla. Tuo 61 on sen verran iso että menee jotkut täkäläiset maantiemäet punnertamiseksi pienimmällä vaihteella. Toisaalta se ei ole yhtään liikaa kun on sopiva alamäki ja haluaa ottaa sen saavutetun 50+ kmh vauhdin kiinni polkimilla ja pitää siinä.

Pienellä eturattaalla taas ei ole pari-kolme pienintä takaratasta käytettävissä, koska vaihtaja ei jaksa vetää ketjua tiukalle ja se saattaa tippua välirissoilta. 36T eturatas olisi ihan riittävä kyllä muuten, pienempää ei tartte.

Tää johtaa siihen että tulee tarve vaihtaa isommalle eturattaalle aikaisemmin, ja on myöskin vaikea muistaa (mulla ei ole tapana laskea vaihteita / tihrustella vaihdevipujen viisareita, en yleensä tiedä millä vaihteella ajan vaan kinttutuntumalla mennään). Ketju on lyhennetty niin paljon kuin uskallan, 61-34 vaihteella etuvaihtaja osoittaa lähes suoraan eteenpäin eli kaikki ylimääräinen on otettu pois.

Jos paluuketjuun saisi jonkun lisäkiristimen askarreltua vaikka poljinpuomin alapuolelle, tripla voisi olla mahdollinen edessä, tyyliin 36-48-61. Amerikan foorumilla jotkut on saaneet 3x10 välitykset toimimaan ilman lisäkiristintäkin ja myöskin jotain 42-hampaisia takapakkoja ovat kokeilleet menestyksellä. Toi jälkimmäinen varsinkin kumastuttaa, koska sehän kasvattaa entisestään ketjun minimipituutta -> pienellä eturattaalla entistä vähemmän vaihteita käytössä ennen kuin ketju menee löysäksi. Pitää lueskella noita juttuja vielä uudelleen, jospa sieltä se viisaus löytyy.

Kinneriin välitysten maksimointiin joku Pinion 18 edessä ja pari vaihdetta takana, tai Schlumpf Mountain Drive + normi takavaihde olis varmaan omiaan. Mountain Drive ei maksa ihan mahdottomia muistaakseni, pitää laittaa sekin mietintään.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahe kirjoitti:

Pienellä eturattaalla taas ei ole pari-kolme pienintä takaratasta käytettävissä, koska vaihtaja ei jaksa vetää ketjua tiukalle ja se saattaa tippua välirissoilta. 36T eturatas olisi ihan riittävä kyllä muuten, pienempää ei tartte.

Tätä en osaa hahmottaa muuten kuin, että tarkoitit pienimmillä takarattailla pienimmän vaihteen -, eli suurimpia takarattaita. Oliko näin. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Strada DF

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ei, vaan niin että on pieni eturatas ja pieni takaratas -> ketjussa on eniten löysää mikä pitää vetää pois takavaihtajan jousella. Esim. edessä 36T, takana 11T. Kaksi tai kolme pienintä takaratasta on sellaisia että takavaihtaja ei vedä ketjua tarpeeksi kireälle -> ketju pääsee heilumaan liikaa ja pomppaa välirissalta.

Koska vain 7/10 takavaihteesta on käytettävissä pienemmällä eturattaalla, tulee tarve vaihtaa isolle eturattaalle aikaisemmin kuin se tulisi jos kaikkia vaihteita voisi käyttää. Lisäksi pitäisi olla koko ajan tietoinen siitä millä vaihteella ajaa, jotta osaa olla vaihtamatta noille "riskivaihteille". Ei onnistu minulta eikä huvita myöskään opetella, pyöräily on parhaimmillaan silloin kun itse suoritukseen ei tarvitse uhrata aivokapasiteettia :)

36T edessä on riittävän pieni, jotta kaikkein kevein välitys 36-34 on tarpeeksi kevyt jyrkempien nyppylöiden nousuun. Ei siis ole välttämättä tarvetta pienemmälle eturattaalle. 61T taas on sen verran suuri, että sen keveimmällä välityksellä 61-34 menee punnertamiseksi -> joku pienempi takaratas tarvitaan. Yleisesti ottaen kuitenkin etuvaihtajan käyttöä haluaisi minimoida, joten joku välikoko jolla hoituisi useimmat tilanteet olisi hyvä olla, isoimmalle vaihdettaisiin vain silloin kun on hyvä vauhti päällä ja suhteellisen tasainen maasto, pienimmälle taas sitten jos joutuu alvariinsa pysähtelemään tai mäet on jyrkkiä ja vauhti hiipuu niissä liikaa.

Selviskö?

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin