Mahe kirjoitti:Ei, vaan niin että on pieni eturatas ja pieni takaratas -> ketjussa on eniten löysää mikä pitää vetää pois takavaihtajan jousella. Esim. edessä 36T, takana 11T. Kaksi tai kolme pienintä takaratasta on sellaisia että takavaihtaja ei vedä ketjua tarpeeksi kireälle -> ketju pääsee heilumaan liikaa ja pomppaa välirissalta.
Koska vain 7/10 takavaihteesta on käytettävissä pienemmällä eturattaalla, tulee tarve vaihtaa isolle eturattaalle aikaisemmin kuin se tulisi jos kaikkia vaihteita voisi käyttää. Lisäksi pitäisi olla koko ajan tietoinen siitä millä vaihteella ajaa, jotta osaa olla vaihtamatta noille "riskivaihteille". Ei onnistu minulta eikä huvita myöskään opetella, pyöräily on parhaimmillaan silloin kun itse suoritukseen ei tarvitse uhrata aivokapasiteettia
36T edessä on riittävän pieni, jotta kaikkein kevein välitys 36-34 on tarpeeksi kevyt jyrkempien nyppylöiden nousuun. Ei siis ole välttämättä tarvetta pienemmälle eturattaalle. 61T taas on sen verran suuri, että sen keveimmällä välityksellä 61-34 menee punnertamiseksi -> joku pienempi takaratas tarvitaan. Yleisesti ottaen kuitenkin etuvaihtajan käyttöä haluaisi minimoida, joten joku välikoko jolla hoituisi useimmat tilanteet olisi hyvä olla, isoimmalle vaihdettaisiin vain silloin kun on hyvä vauhti päällä ja suhteellisen tasainen maasto, pienimmälle taas sitten jos joutuu alvariinsa pysähtelemään tai mäet on jyrkkiä ja vauhti hiipuu niissä liikaa.
Selviskö?
Selvisi.
Lukihäiriöpeikko kirjoitti tuonne yhden kuin-sanan väliin.
Luin: "Pienellä eturattaalla taas ei ole kuin pari-kolme pienintä takaratasta käytettävissä, ..." Nyt kun katson uudelleen, eihän siellä mitään kuin-sanaa ole.