4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Ohoo, näitä kuvia olet piilotellut meiltä. Upea ilmestys. :D

Sieltä ne löytyvät aiempaa tästä samasta ketjusta :lol: .
Kuvat nimetty päivämäärän mukaan, hakua helpottamaan.

Kiitokset kuvamanipulaatiosta, hyvin tuosta idea selvisi.
Laitetaan harkintaan myöhempää käyttöä varten, tämä ensimmäinen kori tuli nyt suorakylkisenä, en ala tässä kohtaa modaamaan.

Mitat on peräisin cad-ohjelmasta niin tuohon pahvimalliin kuin tähän viimeisimpään.
Viisteiden reunojen/särmien pituudet mittasin 3D-mallista, ja näiden avulla sai sitten piirrettyä levykappaleet tasoon. Geometria on kuitenkin tässä tapauksessa yksinkertainen.

Pahvimalli oli oikein hyvä ja hyödyllinen vaihe hahmottelussa.

Sisälle meno: tuulilasi+kolmiosivulasit-yhdistelmä on saranoitu alareunastaan, ja käännetään eteen konepellin päälle kyytiin noustessa. Korin oikeaan kylkeen tulee ovi tälle kohtaa, kulkua helpottamaan. Näette sitten kun toteutuu, tästä kohdasta ei ole mitään cad-mallia olemassa, eikä tule :-).

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13805
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ohoo, näitä kuvia olet piilotellut meiltä. Upea ilmestys. :D

Sieltä ne löytyvät aiempaa tästä samasta ketjusta :lol: .
Kuvat nimetty päivämäärän mukaan, hakua helpottamaan.

:shock: :shock: :shock: Minulta on mennyt tuo sivu kokonaan ohi. :shock: Mitähän muuta on jäänyt näkemättä. :shock: :shock: :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Korin kattoon oli "pullahtanut" itsekseen taitos yön aikana... R300 oli näköjään liian tiukka taivutussäde 3,5 mm paksulle kennolevylle. On tuon kohdan muodossa saattanut olla paikallisesti vähän epäjatkuvuutta edesauttamassa tapahtunutta, käsivaralla kuitenkin leikattuja nuo kaikki.

taitos_katossa.jpg
taitos_katossa.jpg (34.73 KiB) Katsottu 2236 kertaa

Korin ensimmäinen sovitus rungon päälle kertoi, ettei tämä nyt ainakaan pahasti pielessä ole. Kuski mahtui hyvin sisälle, ja näki vielä uloskin :) .

kori_rungon_päällä.jpg
kori_rungon_päällä.jpg (107.88 KiB) Katsottu 2236 kertaa

Seuraavaksi vuorossa kylkien helmoihin tuet, joilla kylkilevyt saa pysymään kiinni vanerirungon kylkiponttooneissa.
Tämän jälkeen konepellin takareunan jäykiste, jostain alumiiniprofiilista varmaan. Tuulilasin saranat tulevat myöskin kiinni tähän samaiseen kappaleeseen, joten tukevuutta kaivataan.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1638
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tee tohon katon nikahdukseen ihan tarkoituksellinen pieni lippa, kuten useiden farmariatojen takapäässä on. Menee ruttu hukkaan ja ilmavirta irtoaa korista nätisti.

Eihän se sit kylläkään enää ole likikään esikuvan hengen mukainen, mutta taitaisi tuoda kivaa sporttisuutta luukkiin!

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski kirjoitti:

Tee tohon katon nikahdukseen ihan tarkoituksellinen pieni lippa, kuten useiden farmariatojen takapäässä on. Menee ruttu hukkaan ja ilmavirta irtoaa korista nätisti.

Eihän se sit kylläkään enää ole likikään esikuvan hengen mukainen, mutta taitaisi tuoda kivaa sporttisuutta luukkiin!

Mitä suotta, olkoon tuollainen. Ei häiritse ainakaan itseäni pahasti :D .
Kirjoittelin näkösälle lähinnä huomiona ja kommenttina mahdollisille muille (tuleville) kennolevyn käyttäjille.

Ja mitä ilmanvastukseen tulee, niin ei tunnu missään: härveli kun on hitaisiin nopeuksiin ajateltu, niin ei haittaa Hauhon kirkon suuruinen ilmanvastus, eikä se siitä pienin muutoksin muuksi muutu. Vauhtikinnerit on sitten erikseen.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja MM »

Vikuropin reunan kiinnitykseen samoinkuin tuulilasireunan vahvistukseen sopisi kennolevyn alumiininen 4 mm J-lista. Varsinkin, jos kori on tarkoitus olla nostettavissa irti rungosta, jolloin varsinainen sitominen joustavalla tarranauhalla, nepparilla tms. Varmaan olet insinöörinä miettinyt, kun aiemmin kirjoitit että vanerirunko ei välttämättä ole kovin kiertojäykkä, sitä miten paljon tuosta liikkeestä voi siirtyä vikurop-koriin sen liitosten kärsimättä ja pitäisikö se huomioida kiinnityksen laadussa jotenkin.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Hienolta näyttää ja siistiä työtä. Tuo koriin kiinnitys runkoon on kiinnostava jos runo elää. Minkälaista tärinää tai kuminaa/ääntä syntyy niin on kiinnostava jatkossa. Lisäksi tuo sisäänmenon toimivuus on keskeinen asia etenkin jos kokonaan suljettu on aikomus tehdä. Mutta hieno on tulossa. Itseä kiinnostasi tehdä nelipyöräinen putkirungolla ja keskivedolla (tasauspyörästö) mutta ei taida aika riittää...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tm kirjoitti:

Ja mitä ilmanvastukseen tulee, niin ei tunnu missään: härveli kun on hitaisiin nopeuksiin ajateltu, niin ei haittaa Hauhon kirkon suuruinen ilmanvastus, eikä se siitä pienin muutoksin muuksi muutu. Vauhtikinnerit on sitten erikseen.

Mitä mä omalla pohjattomalla ruumisarkulla kokeilin niin antiaerodynaaminen katekkaan ei hidastanut avo trikeen verrattuna. Vasta kun ylisuurella tuulilasilla kasvatin otsapinta-alaa niin alkoi alamäki nopeudet laskemaan kattamatonta huonommaksi.

Sen minkä vauhtipisteissä häviää sen sympatiapisteissä voittaa :wink:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

MM kirjoitti:

Vikuropin reunan kiinnitykseen samoinkuin tuulilasireunan vahvistukseen sopisi kennolevyn alumiininen 4 mm J-lista. Varsinkin, jos kori on tarkoitus olla nostettavissa irti rungosta, jolloin varsinainen sitominen joustavalla tarranauhalla, nepparilla tms. Varmaan olet insinöörinä miettinyt, kun aiemmin kirjoitit että vanerirunko ei välttämättä ole kovin kiertojäykkä, sitä miten paljon tuosta liikkeestä voi siirtyä vikurop-koriin sen liitosten kärsimättä ja pitäisikö se huomioida kiinnityksen laadussa jotenkin.

Puuilossa poikkesin äsken alumiiniprofiilikaupoilla, mukaan tarttui muun muassa 20 mm leveää lattaa ja 20x20 mm kulmaa. Aika näyttää, mitä ja mihin kohtaan koria kiinnittyy.

Joo kyllä tuskaa on mielessä tuottanut tuo vetelän rakenteen vaikutus juurikin tuulilasin tienoon kiinnityksiin. Rakenteen pitää päästä joustamaan jostain välistä/väleistä, mutta toisaalta tukevuuttakin pitäisi olla, ettei kaikki heilu holtittomasti. Yrityksen ja erehdyksen, eli kokeilun kautta edetään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja samuel »

Sitte olis kulmalista mihin levyt menee väliin.
https://www.av-divari.fi/verkkokauppa/t ... i-hinta-m/

lista.jpg
lista.jpg (5.53 KiB) Katsottu 2131 kertaa

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

samuel kirjoitti:

Sitte olis kulmalista mihin levyt menee väliin.
https://www.av-divari.fi/verkkokauppa/t ... i-hinta-m/

Onpas fiiniä listaa... on vaan kovin vähän noita 90-asteisia kulmia korissa...
Tuulilasin ja sivulasien yhteenliittämiseen voisi sopia, jos paksuudet istuisi, mutta ei.
Tuosta tulikin mieleen, että vastaavan saisi aikaan kahdella kulmalistalla: toinen alle ja toinen päälle, kiinnitys läpipulttaamalla.
Kiitokset vinkistä!

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ensimmäisen kyljen/sivuhelman kannakkeet liimauksessa, päädyin kokeilemaan 2 mm alumiinilevystä taivutettuja.

kyljen_kannakkeet.jpg
kyljen_kannakkeet.jpg (52.72 KiB) Katsottu 2087 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onpa simppelit ja tarkoituksenmukaiset kiinnikkeet! Kerta kaikkiaan hienot!

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Mukavia tällaiset arkipyhät, kun saa ylimääräisen rakentelupäivän :) .
Päivän saldona sain liimaukseen toisen kyljen kannakkeet, sekä konepellin takareunan ja etuhelman tuet.
Tuet syntyivät 20x20 mm kulmalistasta, ja melkein sellaiset tuli kuin etukäteen ajattelinkin :lol: .
Onneksi ei tarvi olla ihan millin päälle.

Puuilon_alumiini.jpg
Puuilon_alumiini.jpg (73.15 KiB) Katsottu 2019 kertaa
profiilin_taivutus.jpg
profiilin_taivutus.jpg (41.1 KiB) Katsottu 2019 kertaa
konepellin_ylätuki.jpg
konepellin_ylätuki.jpg (37.54 KiB) Katsottu 2019 kertaa
etuhelman_tuki.jpg
etuhelman_tuki.jpg (65.26 KiB) Katsottu 2019 kertaa
kilkkeet_liimauksessa.jpg
kilkkeet_liimauksessa.jpg (65.56 KiB) Katsottu 2019 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

No nyt istuu kori paremmin! Kannakkeet ja tuet ryhdistivät olemusta kummasti.

Ei mennyt ihan putkeen eilisten liimausten, tai paremminkin kyljellään kuivumisen kanssa: vasemman kyljen kannakkeista etummainen on nyt noin sentin irti vanerirungosta -> vasen etunurkka on siis hieman ylempänä kuin oikea. No harvemmin asiat on symmetrisiä luonnossa, miksi sitten kinnerissäkään :mrgreen: . Tekee hyvää millintarkalle insinöörille joutua välillä sietämään isompiakin heittoja :lol: .

Jostain mielen sopukoista kumpusi ajatus varustaa tuulilasin alareuna vain yhdellä, keskelle tulevalla saranalla, jolla olisi vielä hieman joustava kiinnityskin (makuualustaa alle). Saisi tuulilasi vähän lisää "vapausasteita" joustavan rungon ja korin kanssa elämiseen. Tuulilasin yläreunan ja katon väliin tulee magneettikiinnitys, ja jos se ei riitä, niin sitten lisäksi jotain mekaanista.

Koriin tuulilasin aukon reunoille jos liimaisi suikaleet makuualustaa, niin vesi ei valuisi suoraan sisälle kabiiniin "irrallaan" joustelevan tuulilasin reunan alta.

Mitähän tästäkin taas tulee... :roll:.

kyljen_kannakkeet.jpg
kyljen_kannakkeet.jpg (96.23 KiB) Katsottu 1969 kertaa
etuviisto.jpg
etuviisto.jpg (65.26 KiB) Katsottu 1969 kertaa
takaviisto.jpg
takaviisto.jpg (64.74 KiB) Katsottu 1969 kertaa
sarana_joustavalla_kiinnityksellä.jpg
sarana_joustavalla_kiinnityksellä.jpg (66.22 KiB) Katsottu 1969 kertaa
vesisuojareuna.jpg
vesisuojareuna.jpg (57.27 KiB) Katsottu 1969 kertaa
Vastaa Viestiin