Turha koittaa tehdä tästä pks vs. muu suomi keskustelua.
Sitä paitsi ne isojen ruokakauppojen logistiikkakeskukset on täällä "vieressä" eikä rajoitusten alentaminen tänne toimitusketjuihin vaikuta. Kauemmaksi kyllä.
Ja kyllä niitä pitkiä työmatkoja on pohjoisessakin. Toki voi silmät ummistaa ja julistaa, mutta ei se keskustelua ole eikä muutenkaan kovin eteenpäin vievää touhua.
Ja kyllä niitä pitkiä työmatkoja on pohjoisessakin. Toki voi silmät ummistaa ja julistaa, mutta ei se keskustelua ole eikä muutenkaan kovin eteenpäin vievää touhua.
Miten pitkän työmatkan kulkijat ehtivät pohjoisessa töihin talvirajoitusten aikaan?
Pohjoisessa usein keliolosuhteetkin talvisin rajoittaa nopeutta, silti päästään töihin.
Hyvin ehtivät, kun sen tietävät ja ennakoivat. Siitä huolimatta se lisää niiden ihmisten kotoa poissaolo aikaa. Toisille se voi olla hyvinkin tärkeää, toisille ei.
Näitä esimerkkejä voidaan kaivaa vaikka ja kuinka; kuitenkaan se ei poista sitä tosi asiaa, että pitkillä taipaleilla nopeuden pudottaminen 30 prosentilla aiheuttaa kommervenkkejä yhdelle jos toiselle toimijalle.
Päiväkohtainen ajan lisäys ei välttämättä ole paljoa, mutta viikko, kuukausi saati vuositasolla aletaan puhua isosta muutoksesta.
Tämä menee niinkuin hevosvoimien kehitys keskimääräisessä henkilöautossa. 70-luvulla riitti 50 hevosvoimaa hyvin. Nyt ei alkuunkaan.
Kaikki pitää olla koko ajan isompaa, tehokkaampaa, nopeampaa jne. Siinä vaan tulee lopulta seinä vastaan ja siksi olisi hyvä ottaa välillä askel takaisin päin. Nopeusrajoituksen pudotus olisi hyvä alku. Samalla voisimme olla eu:n esimerkkivaltio, kun sitä viittaa tahdomme niin kovasti kantaa.
Ei kannata verrata vuosilukuja ja tehoja. Esim. autojen paino on muuttunut 70 luvulta hieman. Kuitenkin esim. kulutus / päästöt on nyt eri tasolla (alhaisempia) kuin silloin, vaikka tehoja olisi tuplaten tai enemmänkin. Teiden kunto oli mitä oli. Jne.
Asiat harvoin on niin yksioikoisia. Jotkut toki on, ei kaikki.
On tuossa välillä jotain pientä saattanut tapahtua. Samaa kuraa nuo volkkarit ovat silti.
Edit: 1 vs 7 välisinä eroina mm. pituuteen 55cm ja painoon 500 kg lisää.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Huvikseni katsoin Suomeen tullatuista Nissan Leafeista missä on eniten kilometrejä niin 356 tkm oli paras, aika hyvin alle viidessä vuodessa
Leaf on kyllä mahtava auto. Sähköautopiireissä sitä pidetään vähän jälkeenjääneenä sen ilmajäähdytteisen akun takia, mut se on omasta mielestä mahdollistanu ton nopeen jälkimarkkinan vaihtoakuille. Nythän on jo mahdollista aika kohtuulliseen hintaan päivittää Leafin akkua isompaan tai vaihtaa priimakunnossa oleva uus akku tilalle.
Olen työn puolesta ollut järjestelemässä huoltohenkilöstön ajoja. Heidän tosielämän keskinopeutensa siirtymillä on 60km/h. Tämä vastaa keskivertokansalaisen autoilua ja siten myös keskinopeutta. Myös raskaan liikenteen puolella työskennellessäni vertailin eri kuljettajien matka-aikoja.
Lienee kovin urbaani ympäristö Pitkän linjan rahtiajoon käytin aikatauluttamiseen keskinopeutta 72km/h. Hyvin toimi
Lienee kovin urbaani ympäristö Pitkän linjan rahtiajoon käytin aikatauluttamiseen keskinopeutta 72km/h. Hyvin toimi
Siis ajonaikaisena keskinopeutena. Tauot päälle.
[/quote]
Joo, pitkällä linjalla varmasti toimii.
Huoltokohteet olivat max 100km päässä toisistaan, eikä aina ollut valtatie mitä ajelivat. Aika etäällä kuitenkin urbaaniympäristöstä.
En mäkään valtateillä viihtynyt/viihdy. Isomman numeron tiet on mukavampia - jopa nelinumeroiset. Töissä piti tietysti katsoa isännän lompakkoa ja ajaa valtatietäkin pitkin silloin, kun se oli taloudellista eli usein. Omalla haitta-ajoneuvolla voin vähän kiertääkin
Huvikseni katsoin Suomeen tullatuista Nissan Leafeista missä on eniten kilometrejä niin 356 tkm oli paras, aika hyvin alle viidessä vuodessa
Leaf on kyllä mahtava auto. Sähköautopiireissä sitä pidetään vähän jälkeenjääneenä sen ilmajäähdytteisen akun takia, mut se on omasta mielestä mahdollistanu ton nopeen jälkimarkkinan vaihtoakuille. Nythän on jo mahdollista aika kohtuulliseen hintaan päivittää Leafin akkua isompaan tai vaihtaa priimakunnossa oleva uus akku tilalle.
Näemmä osaajat vaihtelee kotitallissakin youtube videoiden peusteella Hollantilaisvirma laittaa myös lisäakkua tavaratilaan ja saa nopeampaa laturia jne. taloudellisesta järkevyydestä en sitten tiedä jollei vanha akku ole ehtoopuolella ja autoa ei meinaa heti myydä. mutta aina 62 kwh saakka oli akkuja tarjolla. mut kiva kun värkkäävät ja pitävät pyörät pyörimässä. noiden ympärille varmaan muodostuu mukavasti uutta yritystoimintaa.
Janne heittää sähköautoiluun epäluuloisesti suhtautuville Kummeleille haasteen: sähköautokaupat syntyvät Jannen eduksi, jos hän suoriutuu ehdottamastaan ajohaasteesta määrätyssä ajassa. Matka kulkee Suomen halki aina Inaria myöten. Miten keksijä-Janne ratkaisee lataushaasteen, jos seuraavalle latauspisteelle on matkaa enemmän kuin auton akussa riittää virtaa?
Akkuteollisuudessa tarvitaan paljon erilaisia mineraaleja, joista tärkeimpiä on eettisiä kysymyksiä herättävä koboltti. Litiumakut ovat yleisimpiä sähköautojen akkuja, mutta onko litiumin oltava ainoa vaihtoehto? Janne esittelee BroadBit Batteriesin natriumakkukeksinnön. Miksi akkuteollisuuden uudet innovaatiot eivät päädy markkinoille? Akku-Jukalla eli Järvisen Jukalla on siihen vastaus. Nyt haetaan vastauksia ja ajetaan sähköautolla Suomen ympäri 80 tunnissa!
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org