Nick kirjoitti:Hei
Olen miettinyt nojapyörän hankkimista pitkänmatkan kulkimeksi pystypyörän tilalle, ongelmana on tilan puute, nojapyörää pitäisi pystyä säilyttämään parvekkeella eli sen pitäisi olla lähes samoissa mitoissa pituudeltaan pystypyörän kanssa, tavaraa pitäisi myös pystyä kuljettamaan jos ajaa useamman päivän mittaisia reissuja, pyydänkö liikoja?
Mulla on tuo Azub Max. Siinä on akseliväli hyvin lähellä perus pystypyörän akseliväliä. Keskiö ei ulotu kovin kauas eturenkaan etupuolelle (ainakaan mun mittaisella kuskilla, 176 cm), eli tämä on pituuden puolesta hyvin lähellä perus pystäriä. Tuota kuvissa näkyvää ”supermies” tai ”open cockpit” ohjaustankoa ei vissiin enää saa, enkä sitä kyllä varsinaisesti suosittele. Perus yläohjaus, eli ”tilleri” vie paljon vähemmän tilaa.
Mun Max on täysjousto ja ajan maastorenkailla, koska pääasiassa ajelen sillä sorateillä tai metsäpoluilla. Mutta sen voi varustaa myös jäykällä etuhaarukalla ja maantie- tai retkirenkailla. Se keventää vähän painoa ja laskee keskiötä vähän alemmas, niin on helpompi lähteä liikkeelle ja pysähtyä.
Maxia ei suositella kovin lyhyelle kuskille, kun penkki ja keskiö on aika korkealla. Jos oot yhtään lyhyempi, kuin minä (176 cm), niin kannattaa tutustua esim. Azubin muihin kaksipyöräisiin. Maxista on versio, jossa on pienemmät renkaat.
Näihin saa sitten ns. banaanilaukkuja, jotka roikkuu penkin molemmin puolin. Laukkuja valmistaa mm. Radical Design. Viimeisessä kuvassa näkyy Radical Designin banaanilaukut (pyörä on mun entinen Challenge Hurricane). Näissä kuvissa näkyy Radical Designin nojapyörälaukku tuossa penkin takana. Se on ihan kätevä. Siinä on juomapullolle paikka ja sinne mahtuu ihan hyvin päivän reissulle kaikki tarvittava.