Yksinkertainen katettu nojapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Minkäs takia deltoissa on monesti näin loiva ohjauskulma? Näyttäisi olevan n. 60°.

unnamed (12).jpg
unnamed (12).jpg (31.38 KiB) Katsottu 1128 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 08 Marras 2021, 16:23

Minkäs takia deltoissa on monesti näin loiva ohjauskulma? Näyttäisi olevan n. 60°.
unnamed (12).jpg

Olematon wheel flop: Pieni jättö, loiva ohjauskulma ja etupainoinen ohjaus tuo johdonmukaisen, rauhallisen eleettömän ohjaustuntuman nopeuksiin 0-30km/h, joka kattaa suurimman osan kolmipyörien käytöstä. (Toimii yllättäen myös kaksipyöräisessä)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tarjotaan nyt tätäkin vaihtoehtoa. Helppo rakentaa valmiista haarukoista ja helppo sähköistää kaksipuolisilla haarukoilla.

Liitteet
5A8598FE-067F-4778-80B8-0B982AA8A482.png
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Liitteet
8B8AD1BE-B84B-4171-ADBB-8FF8748D3CD8.jpeg
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 08 Marras 2021, 17:43

Olematon wheel flop: Pieni jättö, loiva ohjauskulma ja etupainoinen ohjaus tuo johdonmukaisen, rauhallisen eleettömän ohjaustuntuman nopeuksiin 0-30km/h, joka kattaa suurimman osan kolmipyörien käytöstä. (Toimii yllättäen myös kaksipyöräisessä)

Mitä käy kovemmissa vauhdeissa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 08 Marras 2021, 16:23

Minkäs takia deltoissa on monesti näin loiva ohjauskulma? Näyttäisi olevan n. 60°.
Kuva

Loiva ohjauskulma mahdollistaa etupyörän tuomisen lähemmäs polkimia ja siis lyhentää pyörää. Kun polkimen uloin liikerata kulkee läheltä ohjausakselia, mahtuu etupyörä kääntymään enemmän ennen kuin ottaa kiinni polkimeen tai jalkaterään –puhumattakaan, jos käytetään lyhyitä kampia. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 08 Marras 2021, 18:06

Mitä käy kovemmissa vauhdeissa?

Riippuu kuskista. Ei välttämättä mitään.
Mutta jos pääasiallinen käyttö on yli 40km/h, niin sitten lisää jättöä. Loiva ohjauskulma on kaikissa tapauksissa hyvä.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 08 Marras 2021, 17:55

Oletko tutustunut tähän https://www.atomiczombie.com/deltawolf ... -diy-plan/

napa.jpg
napa.jpg (115.83 KiB) Katsottu 1083 kertaa

Näppärä idea rakentaa kotitekoinen napa akseliin kiinni. Mietin juuri, miten tuon kohdan toteuttaisi valmiilla navalla. Laippojen mitatkin voisi kopioida suoraan olemassaolevasta navasta, jolloin pinnat ovat valmiiksi oikean mittaiset.

Tuossa on varmaan umpinainen akseli. Sellaistakin löytyy rautakaupasta, mutta toimisiko huonekaluputki suurella halkaisijalla? Toisaalta sen minkä akselin painossa säästää, häviää ehkä suuren laakeripukin painossa :? Akseli on myös lujempaa terästä ja tarkemmin oikeissa mitoissa.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tällaisella periaatteella veto molempiin takapyöriin:

2wd.jpg

Väliakselille pakka, siihen polkimilta veto pitkällä ketjulla. Pakka kiinteästi akseliin ja siitä veto lyhyillä ketjuilla taka-akseleille, joissa on sinkulan vapaarattaat (punaisella). Väliakseliin säätö pituussuunnassa, millä lyhyet ketjut kiristetään. Taka-akseleihin jarrulevyt.

Tämä mahdollistaisi jopa camberin vetäviin takapyöriin, riippuen väliketjujen pituudesta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Hyvä rakenne. :) Tuo on sitä paitsi Differential Ready. Tuohon vapaarattaiden väliin saa sen tasauspyörästön sitten kun kokee sellaista tarvitsevansa. Syvärin tasauspyörästö näytti niin hyvältä, että se varmaan perustaa monipyöräpolkupyörien tasauspyörästötehtaan ihan lähi aikoina. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 08 Marras 2021, 18:30

Näppärä idea rakentaa kotitekoinen napa akseliin kiinni. Mietin juuri, miten tuon kohdan toteuttaisi valmiilla navalla. Laippojen mitatkin voisi kopioida suoraan olemassaolevasta navasta, jolloin pinnat ovat valmiiksi oikean mittaiset.

Käy kattomassa tämä ketju. Käsittelen siinä just tuota asiaa.
https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic. ... apa#p65055

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti: 08 Marras 2021, 18:55

Syvärin tasauspyörästö

Katselin tuollaisia kotitekoisia esim. rälläkän rattaista. Muovirattaat antavat varmaan enemmän anteeksi. Hioutuvat vain oikeaan muotoon.

Vapaaratas-"tasauspyörästö" vetää mutkissa vain sisäpyörää, mutta ei toisaalta voi jäädä sutimaan tavallisen tasauspyörästön tapaan.

Tässä aikamoinen räpellys, vaikka sama idea onkin:

tasauspyörästö.jpg

https://youtube.com/watch?v=Ou0k7aSRjZg

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 08 Marras 2021, 19:09

Käy kattomassa tämä ketju. Käsittelen siinä just tuota asiaa.
https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic. ... apa#p65055

Prikkaa mietinkin. Kamala työ olisi levystä leikata tuollaisia läpysköjä.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

https://www.puuilo.fi/warma-vedetty-akseli-20mm-1m
Jos taka-akselit ovat vaikkapa tällaista 20-millistä, niin kuinkahan pitkälti tukematonta akselia uskaltaisi jättää ulos ennen ensimmäistä laakeripukkia?

Riippuu tietysti siitä, kuinka pahoihin töyssyihin aikoo ajaa, kuinka kovilla ja kapeilla renkailla ja kuinka painavalla lastilla... Saisi nätin rakenteen, jos jättäisi takarenkaat kattamatta ja katteesta ulos tulisi ainoastaan akseli, jonka päässä takapyörä.

Mutulla heitän, että ei kovin pitkää pätkää voi jättää ulos. Jos normaaliin yksipuoleisesti tuettuun kiekkoon halutaan jo 14mm BMX-akseli, niin 20mm ei varmaan anna viedä tuentaa kovinkaan monta senttiä kauemmas. Yhtään kauempana leikkausvoimat muuttuvat taivuttaviksi ja voiman varsi kasvaa prosentuaalisesti todella paljon.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Jos ei halua nauttia itse tekemisestä niin tasauspyörästöjä saa myös ostaa, ainoa josta on itsellä kokemusta on Samagaga. Siellä on myös versio (DG72NCS) johon saa rataspakan suoraan kiinni niin ei tarvitse väliakselia. Tasauspyöräston hinta on luokkaa 100 dollaria. Lisäksi saa valmiit taka-akselit omien mittojen mukaan teetettynä. Akselin saa suoraan kiinni navan 6-reikäiseen levyjarrukiinnikkeeseen. Akseleiden hinta 2 kpl oli muistaakseni luokkaa yhteensä 60 taalaa.
Toimitus oli suht nopea ja jostain syystä tullikin oli suosiollinen. Napojen pitäisi olla 15 mm akselille sopivat. Kannattaa ottaa myös 15 mm lukkorenkaat pitämään akseleita paikoillaan...
http://www.samagaga.com/Category.aspx?Category=DG72. Itse asioin "Jerryn" kanssa: jerry@samagaga.com

Vastaa Viestiin