Jostain syystä moottoreiden valuteräslohkoissa (kova materiaali) on kannenpulttien ja laakeripukkien kierteet vielä jatkomuttereitakin pidemmät, kaksi- tai jopa kolmekertaa pidemmät. Myös kiertokangen laakereissa on usein kaksi kertaa pidemmät mutterit verrattuna std muttereihin. Ja korkeaviritteisissä kilpamoottoreissa kierteitä vielä pidennetään entisestään.
Harmi kun ei ole kotitallissa momentti-, puristus- ja vetomittareita, mikäli olisi niin tekisin testejä jotka eivät jättäisi jossitteluvaraa.
Huomasin alunperin jatkomutterin suuremman vetovoiman 15-vuotiaana mopoa virittäessä. Laskin kantta hiomalla hiekkapaperilla tiiliskiven päällä. Kannesta ei tullut tietenkään käsivaralla hioen ihan suora. Normaali m6 muttereilla ei saanut kantta kiristettyä niin tiukalle, ettei se olisi vuotanut. Pinnapultit olivat mustaa lujempaa materiaalia, kuin tavallinen 8.8. Muttereista korkkasi kierteet, ennen kuin kansi piti paineen. Silloin ajattelin, että jatkomutterissa on pidempi kierre, sen täytyy kestää enemmän kiristystä. Kun kokeilin, niin ilokseni huomasin ajatukseni toimivan ja kansi alkoi pitämään.