Tyrkkäs vähän lunta, ni pitihän se käydä kokeilemassa "vapaa on vain umpihanki" tunnelmia Yllättävän hyvin kulki loivaan ylämäkeenkin, suti tietyst mutta liikku. Melkeinpä paremmin umpihangessa ku vetävärengas autonjäljessä.
Punakettu - Hase Kettwiesel
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Viimeisen päälle ajokengät, paksua huopaa.
Nykytöppöset (huopikkaankuvausvälineet) ovat alle puolet tuosta paksuudesta.
Kyllä nuo kestävät pohjaamattakin. Ja voihan niitä huovuttaa paksummiksi pohjasta jos kuluvat.
Ja joo, sähkömoottorilla avustettuna kulkee CF-MBB tavaratandemikin hämmästyttävän paksussa hangessa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7294
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Räntiksessä huomasin saman lumessa, että vaikka vetävä rengas suti, niin silti se avusti liikkumista huomattavasti.
Autohommista: Paras etenemiskyky/kiihtyvyys huonoissa oloissa kuten lumessa tai mudassa saavutetaan jonkinlaisella luistolla.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Näyttössä nyt lukema 36,4 - tarkottanee voltteja, eli akun tän hetken jännitettä. Kaks tolppaa viidestä jäljellä - merkkaako nuo tolpat myös jännitettä, en tiedä?
Missä kohtaa 36V akku pitäs laittaa laturiin? Manuaalissa ei mielestäni tätä sanota, ainakaan näytön manuaalissa - pitää kattoo oliko akusta omansa. Aikamoista hepreaa on miulle tuo manuaali, täytyy häntä tavata ja kääntää viel
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
"Li-ion akussa ei ole muisti ilmiötä joten sitä voidaan ladata tarpeen mukaan ja ajaa myös tarvittaessa tyhjäksi kapasiteetin siitä kärsimättä.Akussa on sisäinen akun hallinta järjestelmä BMS, joten akkua voi ajaa “rikki”, vaan BMS katkaiseen purkuvirran kun akku saavuttaa BMS,n säädetyn alijännitesuojan." Lause Pekan Sähkökiiturisivulta kopsattu. Tuosta vois ymmärtää, ettei huolta - voi ajaa niin tyhjäks ku BMS sallii?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Pekka on täysin oikeassa. Jos kuitenkin haluaa maksimoida akun elinikää, kannattaa litiumakkuja osalatailla usein ja harvoin täyteen asti. 20% - 80% kapasiteettitasolla pyöriessä akku rasittuu kaikkein vähiten.
Tuo 36 V on ihan hyvä raja panna akku lataukseen ja 40 V hyvä kohta ottaa pois laturista, ellei tarvitse täyspakkausta mukaansa. Hifistelijät käyttävät 4,05V rajaa kennoa kohti, eli 40,5 V. Noilla rajoilla ei olla vielä tuolla nopean jännitteenlaskun alueella (oikea reuna) ja kapasiteettia on jäljellä enää noin 20%, eli on jo vaara joutua polkemaan luomuna kotiin. Lisäksi lataus on tuolla alueella nopeinta.
jotenkin näin:
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7294
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Ite oon koittanut ajaa ja ladata 36-41v välillä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Näissä jänniteasioissa pitää kuitenkin pitää mielessä tämän kuvan osoittama lämpötilan vaikutus jännitteeseen ja kapasiteettiin. Tämä kuva on litiumpolymeeriakuista mittailtu, mutta periaate on sama myös litiumioniakuissa, joita noissa ajoneuvoakuissa lähinnä käytetään.
Tuo kapasiteetin putoaminen on oikeastaan vain tuon jännitteen putoamista ja kapasiteetti putoaa vain siksi, että jännite lähtee alempaa ja putoaa nopeammin. Jos tuollainen kylmänä tyhjäksi ajettua akku lämmitetään, kuinka ollakaan siellähän se sähkö kuitenkin on akussa ja pääsee nyt pois, kun jännitetaso lämmityksen myötä nousi. Puhelinten kanssa tämän lienette kaikki huomanneet.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Joo, ehkä se jännite nousee myös kun akku on "levännyt" ajon jälkeen? Ainakin kun laitoin laturin kiinni, näytti heti voltin enemmän. Lataustapahtuu kuistilla, lämpötila lähellä nollaa.
Pari tuntia latausta ja näyttää 39V.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7294
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Niin tekee, jopa silloin nousee kun on ensin vedättänyt ylämäkeen ja sitten rullailee alamäkeen.
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Ladatessa pyörän näyttö näytti 40,4V, joten otin pois kun sehän piti olla se just oikee lukema. Kun laturin irrotin, näyttää enää 39,6V?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Latausjännite on suurempi kuin jännite, joka sillä hetkellä akussa on, jotta virta kulkee akkuun päin. Litiumakuissa se on vain vähän korkeampi, koska näissä on hyvin pieni sisäinen vastus. Lyijyakussa tuo latausjännitteen ja akun jännitteen ero on lähes pari Volttia riippuen tietenkin latausvirrasta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
jori kirjoitti: ↑21 Tammi 2022, 17:54Latausjännite on suurempi kuin jännite, joka sillä hetkellä akussa on, jotta virta kulkee akkuun päin. Litiumakuissa se on vain vähän korkeampi, koska näissä on hyvin pieni sisäinen vastus. Lyijyakussa tuo latausjännitteen ja akun jännitteen ero on lähes pari Volttia riippuen tietenkin latausvirrasta.
Milläs tuon sitten osaa arvata tai mitata? Harjottelemalla? Mietin vaan kun annatte niin tarkkoja lukemia?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14011
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
PW kirjoitti: ↑21 Tammi 2022, 17:58jori kirjoitti: ↑21 Tammi 2022, 17:54Latausjännite on suurempi kuin jännite, joka sillä hetkellä akussa on, jotta virta kulkee akkuun päin. Litiumakuissa se on vain vähän korkeampi, koska näissä on hyvin pieni sisäinen vastus. Lyijyakussa tuo latausjännitteen ja akun jännitteen ero on lähes pari Volttia riippuen tietenkin latausvirrasta.
Milläs tuon sitten osaa arvata tai mitata? Harjottelemalla? Mietin vaan kun annatte niin tarkkoja lukemia?
Ei tuo ole niin tarkkaa, jollei vartavasten halua maksimoida akun kapasiteettia päivän koitoksia varten. Vilijamin 41 V ja piuha irti on aika hyvä hanska-arvo.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7294
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Punakettu - Hase Kettwiesel
Ei tosiaan kannata niin ahdistua siitä latauksesta. Suurin piirtein vaan koittaa pysytellä noissa lukemissa, niin hyvä on. 41 voltista 42 volttiin menee tosi kauan. Siihen väliin on helppo osua, eikä ole niin vakavaa vaikka menee täyteen asti. Useita kertoja on mennyt ja sitten olen käynyt muutamia kilometrejä ajelemassa kaasu pohjassa, niin aika nopeaa laskee alle 41v lukemaan.