Lifebike

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuommonen otsikon mukanen sähköavusteinen pystypyörä on tuossa ihmeteltävänä. Kolme vaihdetta ja edessä napamoottori, akku tarakalla. Vaimon työpaikalle ostivat, tarkotuksena tutkailla olisiko sähköavusteisuudesta motivoimaan pyörän käyttöön. Jos tuota vaikka pääsis kokeilemaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo just tomosen lady mallien kävin kokeilemassa tuossa aamuhämärissä. Meno on kyllä helppoa, vähän liiankin helppoa. Vähän kun polkimia pyörittää ni vauhtia on heti riittävästi !
Toisaalta semmonen ilmiö kun lopettaa polkemisen moottori jarruttaa , liekkö ominaisuus vai vika ??
Ilman moottoria aika jäykän ja raskaan tuntunen peli , eli oikeesti tarttee moottorin ei tuolla muuten viittis polkee.
Toinen paha vika ett se on pystypyörä, se imavirran määrä mitä tuolla ylhäällä joutu ottaan vastaan ( huh huh ).
Kyllä sitä vaan ihmettelee ett ihmisen pitää elää yli 50v. enneku ymmärtää et alhaalla tuulee vähemmän ja siellä polkeminen on paaljoon hauskempaa !!
Kolme eri tehoaluetta valittavana ja tais olla joku mäkilähtö teho vielä erikseen.
Vähän tuommosella ajellessa vois olla semmonen huijauksen maku jos vaikka ajaa ohi ja luulevat vanhaa miestä kovakin kuntoiseksi :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Toisaalta semmonen ilmiö kun lopettaa polkemisen moottori jarruttaa , liekkö ominaisuus vai vika ??
Ilman moottoria aika jäykän ja raskaan tuntunen peli , eli oikeesti tarttee moottorin ei tuolla muuten viittis polkee.

Näyttäisi olevan vaihteellinen napamoottori. Nuo pienihalkaisijaiset ovat yleensä vaihteellisia. Alennusvaihde pienentää moottorin kokoa ja hiukan painoa, mutta tuottaa vaihteen takia melkoisesti vastusta vapaana pyöriessään. Vaihteeton napamoottori rullaa kyllä hyvin, mutta painoa tahtoo olla nelisen kiloa. Vaihteelliset painavat jopa alle kolme kiloa. Jos vaihteellisia olisi vapaakytkimellä varustettuja, nousisi paino vapaakytkimen verran, jolloin moottorin ei painaisi vielä ihan vaihteettoman napamoottorin painoa, mutta rakenteen monimutkaisuus olisi jo toista luokkaa.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Just tommonen miesten malli meni mun edelle yhdesti työmatkalla. Tuskin oli kovin pitkäikäinen ku kuljettaja ei yhtään hidastellu/keventänyt ku päästeli kiskojen ja monttujen yli. Ainakaan toista kertaa en sitä ole nähnyt.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Toisaalta semmonen ilmiö kun lopettaa polkemisen moottori jarruttaa , liekkö ominaisuus vai vika ??
Ilman moottoria aika jäykän ja raskaan tuntunen peli , eli oikeesti tarttee moottorin ei tuolla muuten viittis polkee.

Näyttäisi olevan vaihteellinen napamoottori. Nuo pienihalkaisijaiset ovat yleensä vaihteellisia. Alennusvaihde pienentää moottorin kokoa ja hiukan painoa, mutta tuottaa vaihteen takia melkoisesti vastusta vapaana pyöriessään. Vaihteeton napamoottori rullaa kyllä hyvin, mutta painoa tahtoo olla nelisen kiloa. Vaihteelliset painavat jopa alle kolme kiloa. Jos vaihteellisia olisi vapaakytkimellä varustettuja, nousisi paino vapaakytkimen verran, jolloin moottorin ei painaisi vielä ihan vaihteettoman napamoottorin painoa, mutta rakenteen monimutkaisuus olisi jo toista luokkaa.

Jori

Tieto, että vaihteeton napamoottori rullaa hyvin, oli hyvä, kun aloin jo olla huolissani, että vapaana pyöriessään ne vastustaisivat menoa. Olen nimittäin tilannut 20" ja 26" pyöräkokoihin napamoottorit Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy:stä. Toimitukset vaan ovat kovasti viivästyneet.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei vaihteelisessa moottorissa mitään ongelmia ole. Itselläni on hainzmanni ja kytkentä tapahtuu siinä niin sanotulla kytkinlaakerilla , joka on mielettömän yksinkertainen rakenne. Painoa säästetään sillä että moottori on niin sanottu rauraton. Takanavan pyöriessä moottori ei ole pyörinnässä mukana kuin tarvittaessa. Suoraveto moottorien huonopuoli on että moottori pyörii koko massallaan lähes mukana. Mangneetit aihheuttavat varmasti jonkinlaista vastetta pyöriessä. Kyllä hainzmannin pojat ovat homman ratkaiseet jo vuona 1962 kotiopäin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

Tämä vaimon työpaikan lifebike on "rikki", ei siis sähköpuoli pellaa, jostain syystä se on ilmaantunu tuohon meijän pihaan. Ilmeisesti oletuksena ett mie korjaisin sen, paikallinen urheiluliikkeen korjaaja ei kuulemma koske.
Onko vinkkiä mistäpäin kannattaa lähtee liikkeelle ? Oma arvaus ett pitäs mitata akku, onko virtaa ja siitä eteenpäin koittaa mitata, mihin asti mahollinen virtata tullee.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Koita ensimmäisenä tutkia löytyiskö sulakkeita?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Koita ensimmäisenä tutkia löytyiskö sulakkeita?

Jukka

Hyvä vinkki !

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja jori »

Koska viimeksi käytetty sähköllä ja miten vika ilmaantui?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Koska viimeksi käytetty sähköllä ja miten vika ilmaantui?

En nyt oo ihan varma mutt luulisin ett se on seisonu syksystä tai jopa loppu kesästä jonkinlaisia sähkökatkoksia siinä on ollu aikasemminkin. Ne on luultavasti liittyny tuohon akunkiinnitykseen. Pitää kysellä tarkemmin vaimolta.

Petri
Edit
Tarkempi kysely kertoo ett ennen joulua on viimeks toiminu ja lopettannu kesken ajon vedon yhtäkkiä.

Petrii

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja jori »

Alkuperäinen vika on siis katkos tai oikosulku virtapiirissä. Sulake on hyvä arvaus. JOs ei löydy sulakkeita, kannattaa noudattaa alussa ehdottamaasi protokollaa: Yleismittarilla seuraamalla akulta lähtien, minne asti jännitettä tulee. Ensin on tietysti varmistettava, että akussa on vielä asiallinen napajännite. On sentään ollut monta kuukautta lataamatta. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Alkuperäinen vika on siis katkos tai oikosulku virtapiirissä. Sulake on hyvä arvaus. JOs ei löydy sulakkeita, kannattaa noudattaa alussa ehdottamaasi protokollaa: Yleismittarilla seuraamalla akulta lähtien, minne asti jännitettä tulee. Ensin on tietysti varmistettava, että akussa on vielä asiallinen napajännite. On sentään ollut monta kuukautta lataamatta. :)

Ok, kuhan vaimo muistaa illalla tuoda tuon akun lukon ni saan sen irti ja lataukseen.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Lifebike

Viesti Kirjoittaja PW »

Sulake o tuossa akun päässä normaali littana auton sulake (keltanen), oli ehjä. Mittaria en vielä oo löytäny (pojan takana), ehkä jos tulee kotia.
Akusta lähtee 3 + liitintä, en tutkinu mutt ilmeisesti jaku menee valolle joku pedelecille ym. Voinko tuon akun kytkee väliaikasesti suoraan tohon moottoriin, kokeillakseni onko moottori kunnossa ?

Muokataas viel moottorin juuressa tommonen liitin, miks siihenkin menee 3 piuhaa ? Eri nopeuksia vai ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin