Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorumista

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
sauri
Viestit: 104
Liittynyt: 17 Touko 2009, 11:56
Paikkakunta: Vantaa

Re: Brandipohjainen vai tieteellinen ajattelu?& jarrut.

Viesti Kirjoittaja sauri »

jviirret kirjoitti:

Noihin mun jarruihin ei nyt enää kosketa! Ajattelin tuoda muutamat huonot länget mukana niin joku kokeilunhaluinen saa näyttää omassa pyörässään miten niillä tehdään eturenkaan sutijarrutus asfaltilla. Itse en usko ennen kuin näen :roll:
Kyllä mä olen enempikin arka kuin rämäpää noissa vauhti ja jarrutustilanteissa, eli uskoisin että huolesi on aiheeton.

Olisiko tässä nyt kolehdin paikka koko nojapyörä-yhteisöltä että Jukalle saadaan hyvät ja toimivat hydrauliset jarrut? Kun ei miehellä näköjään ole varaa itse hankkia riittävän tehokasta jarrua pyöräänsä :D

Ehkä huhtamäen kuuden jarrusatulan titaanijarrut riittäisivät? :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Brandipohjainen vai tieteellinen ajattelu?& jarrut.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Hyvä, että huoleni on aiheeton. Kiinnostaa kyllä nähdä, millaiset länget sinulla olisi. Kuvat tänne? Jos sattumalta löydän samanlaiset kokoelmastani, voisin videoida kokeen nettiin. Jos ei sutijarrutusta tule, niin varmaan selvinnee, mistä se kiikastaa.

Joo, jonkulaisen "näppituntuma" kaksipyöräisten käyttäytymiseen tulee kun on harrastanut 13vuotta moottoripyöräilyä (taustatietoa).
No tuossa on liitteenä kuvia. Ei ollutkaan yhtään Promax länkiä irrallaan, joten niistä kuva pyörässä paikoillaan. Sivukuvista näkee selvästi tukevuuserot jotka on längen kiinnitys- ja jarrupalan kiinnitys pisteiden välissä. Tältä väliltä länget luultavasti joustaa sen verran että palat ei vastaakkaan enään oikein vanteeseen. Näyttää siltä että tuo irrallaan oleva hopean värinen olisi tukevin, mutta siinä on tuo vaijerin kuoren kiinnitys hahlo kaikista ohuin ja siitä olikin tullut se kuoren mutka läpi. Paikoillaan oleva Promax näyttää taas heikoimmalta, se ei ole edes edestäpäin katsottuna paksuin noista.

optimistx kirjoitti:

Aihe kiinnostaa jopa niin paljon, että jos syy ei muuten selviä, voisin maksaa postikulut, jos lähetät yhdet länget tänne tutkittavakseni (ellei selvinnyt Jyväskylässä tai valokuvista).
No bad feelings?

No bad feelings. Halvimmaksi taitaa tulla jos haet itse Biltemasta nuo Promax jarrut, maksanevat suunnilleen saman kuin postikulut. Kunnon testejä varten niihin pitää vaihtaa se vaijerin kuoren putki, koska modulaattori on siinä kiinni.

Jukka

Liitteet
Musta ja hopea sivusta
Musta ja hopea sivusta
Musta ja hopea edestä
Musta ja hopea edestä
Higracerissa paikoillaan oleva Promax jarru
Higracerissa paikoillaan oleva Promax jarru
Viimeksi muokannut jviirret, 21 Heinä 2010, 07:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Brandipohjainen vai tieteellinen ajattelu?& jarrut.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

sauri kirjoitti:

Olisiko tässä nyt kolehdin paikka koko nojapyörä-yhteisöltä että Jukalle saadaan hyvät ja toimivat hydrauliset jarrut? Kun ei miehellä näköjään ole varaa itse hankkia riittävän tehokasta jarrua pyöräänsä :D

Tästä pääsemmekin siihen ihan alkuperäiseen kysymykseen: Paljonko rahaa pitää kerätä jotta saa riittävän hyvät jarrut?
Nyt pyörä pysähtyy 30km/h nopeudesta 5m matkalla, vielä olisi vara laittaa tehokkaammat jarrut koska rengas ei mene sutiksi eikä perä nouse ilmaan. Jos yritän vältellä vielä nestejarruja niin seuraava parannus olisi hankkia isompi jarrulevy 160-->200mm ja adapteri jarrusatulalle. Tällöin levyjarrun teho nousisi karkeasti 25%, joko sitten haarukka taipuisi käyttökelvottomaksi :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Joo, jonkulaisen "näppituntuma" kaksipyöräisten käyttäytymiseen tulee kun on harrastanut 13vuotta moottoripyöräilyä (taustatietoa).

Haa, se olet siis sinä, eikä kaimasi, jonka endurotuloksia tulee goolettamalla. Yritin joskus etsia kotisivuasi googlella käyttämällä koko nimeä. :D

"Enempikin arka kuin rämäpää noissa vauhti ja jarrutustilanteissa," sopii ilmeisen hyvin ainakin enduroon. 8)

Viimeksi muokannut jori, 21 Heinä 2010, 09:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re:

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Haa, se olet siis sinä, eikä kaimasi, jonka endurotuloksia tulee goolettamalla. Yritin joskus etsia kotisivuasi googlella käyttämällä koko nimeä. :D

Eiku hän on nimenomaan kaima, eri henkilö, en tunne.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Brandipohjainen vai tieteellinen ajattelu?& jarrut.

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Nyt pyörä pysähtyy 30km/h nopeudesta 5m matkalla, vielä olisi vara laittaa tehokkaammat jarrut koska rengas ei mene sutiksi eikä perä nouse ilmaan.

Mittaustarkkuuden rajoissa olet jo aika lähellä sitä että jompikumpi noista tapahtuu. Luultavasti se levyn suurennus riittäisi tuohon helposti.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Brandipohjainen vai tieteellinen ajattelu?& jarrut.

Viesti Kirjoittaja jori »

Teemu Kalvas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Nyt pyörä pysähtyy 30km/h nopeudesta 5m matkalla, vielä olisi vara laittaa tehokkaammat jarrut koska rengas ei mene sutiksi eikä perä nouse ilmaan.

Mittaustarkkuuden rajoissa olet jo aika lähellä sitä että jompikumpi noista tapahtuu. Luultavasti se levyn suurennus riittäisi tuohon helposti.

Arvaan, että pelkkä viikonlopun ajelu mäkisemmässä keskisuomessa riittää polttamaan rasvat pois jarrupaloista ja jarrut ärhäköityvät omia aikojaan.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Kiitos Jukka Viirretille jarrukuvista. Selvisikö Jyväskylässä jarrunsäätöjutut?

Mittailin liiteripyörän V-jarrun längen taipumaa kuvan taipuma0 tavalla. Suora työkalu oli kiinni jarrulängen alaosassa ja jarrukumin kohdalla (sormien kohdissa, kuva on tilanne ennen kahvan painamista täysin voimin), ja yläosasta näki maalarinteipin millimetriasteikolla längen taipuman. Oli karkeasti noin 2 millimetriä, kun voimaa oli kahvassa noin 20 kilopondia. Tällöin jarrulängen yläosaa kiskoo noin 3*20 kilopondia eli noin 60 kilopondia. Kun vaijerin alapään liikevaraa on n. 22 millimetriä, vie taipuma tästä noin 10 %.

Silmämäärin vilkaisemalla näyttäisi jarrulänkien paksuus eri kuvissa olevan samaa luokkaa ja ehkä siis taipumatkin samaa suuruusluokkaa (?). Herää kysymys, ovatko valmistajat turvallisuuden takia tehneet jarrulänget tahallaan taipuisiksi. Luulisi olevan helppo tehdä jäykempiä länkiä, tai jopa harrastaja voisi itse halutessaan jäykentää niitä. Tosin jarrupalan kohdalla täysin jäykkä länki hyödyttäisi enää noin 2 mm/ 3 = 0.7 mm leveämpänä ilmarakona tms.

Längen taipuma ei vähennä jarrukumiin siirtyvää voimaa, ellei taipumisen takia jarruvaijerin liikkumavara lopu kahvan puristusvoimaa lisättäessä. .

Ripustin noin 10 kilopondia kahvan päähän. Paljasta jarruvaijeria näkyy arviolta noin 10 mm pätkä kuvassa 10kpmin.jpg (vaijerin paksuus on 2 mm). Puristin sitten lisäksi kädellä kaikin voimin, jolloin vaijeria näkyi enää noin 2-3 millimetriä (mutta kuitenkaan se ei mennyt 0 mm:iin!). (vaijerin vapaassa päässä oleva maalarinteipin asteikko ei liity ollenkaan tähän, vaan pelkästään taipuman mittaukseen).

Kun lopetin puristamisen ja kahvaan jäi 10 kilopondin ämpärikuorma, niin vaijeripa ei palautunutkaan noin 10 mm kohdalle, vaan pysyi kohdassa 2-3 mm. Ilmeisesti jarruvaijerin ja sen kuoren välinen lepokitka/liikekitka aiheuttavat tämän hysteresis-ilmiön. Jarruvaijeri oli hyvin öljytty tässä kokeessa.. Ammoin jarruvaijeri saatettiin tehdä ilman kuorta, ja kääntää herkän rullan ympäri, jolloin hysteresis-ilmiö oli paljon vähäisempi ja jarrut "paremmat".

Kuperkeikkoja ajatellen tämä hysteresisilmiö saattaa olla aika yllättävä: vaikka ajaja vähentää kahvasta voimaa jonkin verran huomatessaan alkavan kuperkeikan, niin jarruvoima jarrupaloissa ei vähenekään. Kitkavoima jarruvaijerin ja kuoren välillä on yllättävän suuri (mutu, ei mitattu vielä).

Jos kuivalla asfaltilla jarrutettaessa kiekkoa ei saa lukkoon, luulisin syynä olevan

1) kahva törmää ohjaustankoon eikä siis puristusvoiman lisäys välity vaijeriin (helppo huomata)

2) jarruvaijerin alapään liikkumavara ei riitä ( kumisuojus tms saattaa estää huomaamasta tätä)

3) vanteen ja jarrukumin välinen kitkakerroin on pieni ( vettä, mutaa, öljyä, jotain muita kalvoja)

Syy 2 lienee aika tavallinen, jos on jätetty iso ilmarako jarrukumin ja vanteen väliin. Ylhäältä otetussa kuvassa näkyy haitarimainen suojuskumi, jonka poistin vaijerin ympäriltä ja kuvausta varten asetin maalarinteipillä renkaan päälle. Jos se on paikallaan, on vaikea havaita, että jarruvaijerin liike ei riitä. Joskus hikeentyneenä tappelemaan tämän pulman 2 kanssa levitin vaijerikuoren / kaarteen lähellä olevaa metallipidikettä keskeltä leveämmäksi, jolloin vaijeria paljastuu pidempi matka (kuvassa sitä on levitetty aivan vähäsen).

Kuivalla asfaltilla ajaessa tämä (surkea? halpis-?)jarru pysäyttää kiekon helposti näin säädettynä.

Liitteet
Längen taipuman mittaus, ei kuormitusta kuvassa.
Längen taipuman mittaus, ei kuormitusta kuvassa.
taipuma0.jpg (36.47 KiB) Katsottu 3356 kertaa
Haitarimainen kumisuojus poistettu, vaijerinkuoren pään pidikettä levitetty hieman. Noin 20 kilopondia kahvassa.
Haitarimainen kumisuojus poistettu, vaijerinkuoren pään pidikettä levitetty hieman. Noin 20 kilopondia kahvassa.
suojuspois.jpg (45.55 KiB) Katsottu 3356 kertaa
Kahvassa 10 kilopondia, voimaa vähennetty noin 20 kilopondista alas. Vaijeria vain vähän näkyvissä vieläkin
Kahvassa 10 kilopondia, voimaa vähennetty noin 20 kilopondista alas. Vaijeria vain vähän näkyvissä vieläkin
10kpmax.JPG (43.67 KiB) Katsottu 3356 kertaa
Kahvassa 10 kilopondia, lisätty voimaa vähitellen. Huomaa kahvan asento, vaijerin näkyminen längen lähellä.
Kahvassa 10 kilopondia, lisätty voimaa vähitellen. Huomaa kahvan asento, vaijerin näkyminen längen lähellä.
10kpmin.jpg (42.48 KiB) Katsottu 3356 kertaa
Kahvassa 10 kilopondia, lähikuva. Vapaata vaijeria näkyy noin 10 mm (tai ylikin, vaijerin paksuus 2 mm)
Kahvassa 10 kilopondia, lähikuva. Vapaata vaijeria näkyy noin 10 mm (tai ylikin, vaijerin paksuus 2 mm)
10kpminlahi.jpg (38.75 KiB) Katsottu 3356 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Kiitos Jukka Viirretille jarrukuvista. Selvisikö Jyväskylässä jarrunsäätöjutut?

Eipä joutanut edes kyseleen, melkoinen ero vain on eri pyörien jarruissa, vaikka mitään lukkojarrutuksia en lainapyörillä uskaltanutkaan kokeilla.

optimistx kirjoitti:

Mittailin liiteripyörän V-jarrun längen taipumaa kuvan taipuma0 tavalla.

No ei kai tuohon suuntaan taipuminen paljon mitään haittaa :shock:
Taipumisesta on haittaa myös kun se on renkaan pyörimisliikkeen suuntaista, silloin palat kääntyvät jarrutuksen aikana eivätkä enään tehokkaassa jarrutuksessa vastaakkaan vanteeseen samassa asennossa kuin kevyessä päivittäisessä jarruttelussa. Ei palat kuluvat normi ajossa vanteen malliseksi, mutta tehokkaammassa jarrutuksessa kääntyvät ja vääntyvät "väärään" asentoon.

optimistx kirjoitti:

Silmämäärin vilkaisemalla näyttäisi jarrulänkien paksuus eri kuvissa olevan samaa luokkaa ja ehkä siis taipumatkin samaa suuruusluokkaa (?). Herää kysymys, ovatko valmistajat turvallisuuden takia tehneet jarrulänget tahallaan taipuisiksi.

Eivät kaikki valmistaja, tässä esimerkiksi Shimano Deore länget:

Kuva

Selvästi paksumpaa materiaalia tuosta tyvestä, ja molempiin suuntiin. Joko nyt uskot että jarruissa on merkki- ja mallikohtaisia eroja?

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 28 Heinä 2010, 23:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Syy 2 lienee aika tavallinen, jos on jätetty iso ilmarako jarrukumin ja vanteen väliin. Ylhäältä otetussa kuvassa näkyy haitarimainen suojuskumi, jonka poistin vaijerin ympäriltä ja kuvausta varten asetin maalarinteipillä renkaan päälle. Jos se on paikallaan, on vaikea havaita, että jarruvaijerin liike ei riitä. Joskus hikeentyneenä tappelemaan tämän pulman 2 kanssa levitin vaijerikuoren / kaarteen lähellä olevaa metallipidikettä keskeltä leveämmäksi, jolloin vaijeria paljastuu pidempi matka (kuvassa sitä on levitetty aivan vähäsen).

Onko tuollainen muokattu jarru sitten enään vertailukelpoinen, tokihan halvasta saa vaikka kuinka hyvän ku hitsaa ja pajottaa.

optimistx kirjoitti:

Kuivalla asfaltilla ajaessa tämä (surkea? halpis-?)jarru pysäyttää kiekon helposti näin säädettynä.

Kokeilitko? Kuvista päätellen nuo kokeilemasi länget on samanlaiset kuin omista parhaimmaksi kommentoimani irrallaan olevat hopean väriset, vertaappa vaikka noihin bilteman promax jarrulänkiin kuinka paljon ohuempi materiaali on kun länkiä taivutetaan renkaan pyörimis suuntaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Eikö tuosta jarrutustapahtumasta ja pyörimissuuntaanvääntymisetä saisi videokuvaa?

Kamera pyöränrunkoon kiinni vahtimaan länkiä ja paloja - ja ei kun menoksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Selvästi paksumpaa materiaalia tuosta tyvestä, ja molempiin suuntiin.

Jos ne ovat Selvästi paksumpaa materiaalia tuosta tyvestä, ja molempiin suuntiin ja samaa materiaalia, ne ovat painavammat. Jos ne eivät ole samaa materiaalia: alumiinia, ne ovat magnesiumia, jonka materiaalijäykkyys on noin puolet alumiinin vastaavasta tiheydet 2,8:1,7. Eli lopputulos on sama, jos kappaleet ovat umpiainetta. Jos Shimanon länget ovat ontot, voivat ne olla yhtaikaa merkittävästi kevyemmät ja jäykemmät, muuten ei.

Tuota jarrupalan asennon muuttumista jarrutuksen aikana en ymmärtänyt. Arveletko tosiaan länkien tuolla 40 mm matkalla taipuvan niin paljon, että eri merkit voidaan taipumasta erottaa. Jarruvoima kun nyt on kuitenkin enintään tuon nelisenkymmentä kiloa painoa vastaava jarrupalaa kohti. Jos jotain taipumista esiintyy, arvelen sen olevan kotoisin jarrutapeista ja niiden välyksistä. Länkien merkkikohtaisia eroja voi olla vaikea mitata. Mitä arvelet tuon asennon muuttumisen vaikuttavan jarruttamiseen.

Kokeilin Lowridessä niitä jarrujasi. Olivat tosiaan hengettömän tuntuiset. Vastasivat napakan tuntuisesti kahvoissa, mutta vauhti ei hidastunut odotetulla tavalla. Liukkaat jarrupalat. Poljin parkkipaikalle laskevan mäen jarru pohjassa alas, jolloin olin havaitsevinani jarruvoiman kasvua. Voi tosin olla poljinvoiman vähenemisestä johtuvaakin. :P Kulutin vain levyjarrua.

Omat vannejarruni vaativat useamman kilometrin mäkien polkemista alas jarrut pohjassa, kunnes alkoivat pitää. Eivät tosin pidä enää niin kuin silloin, koska jarrupalamateriaali vanhenee nopeammin, kuin minun käytölläni ehtii kuluttamaan vanhentunutta pintaa pois. Levyjarrujen jarruvoiman huononemisesta en tiedä, kun en omista sellaisia.

Minä en usko alkuunkaan, että vaihtamalla länget Deoreiksi jarrusi alkaisivat kuin taikaiskusta pitämään noilla jarrupaloilla, jotka sinulla on nyt kiinni. Fillari auton hinaukseen jossain turvallisessa paikassa ja hinauksessa rajua jarruttelua, kunnes savu ja pyörän perä alkavat nousta tai naru katkeaa. Sitten pitää.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Selvästi paksumpaa materiaalia tuosta tyvestä, ja molempiin suuntiin.

Jos ne ovat Selvästi paksumpaa materiaalia tuosta tyvestä, ja molempiin suuntiin ja samaa materiaalia, ne ovat painavammat. Jos ne eivät ole samaa materiaalia: alumiinia, ne ovat magnesiumia, jonka materiaalijäykkyys on noin puolet alumiinin vastaavasta tiheydet 2,8:1,7. Eli lopputulos on sama, jos kappaleet ovat umpiainetta. Jos Shimanon länget ovat ontot, voivat ne olla yhtaikaa merkittävästi kevyemmät ja jäykemmät, muuten ei.

Kukaan ei ole väittänyt että esim. nuo deoren länget ois kevyemmät ja minun käsittääkseni alumiiniakin on useampia eri lujuusluokkia( http://www.thyssenkrupp.fi/alumiinit.html ). Enkä osaa sanoa onko nuo Deoret juuri ne huiput, hyvät vai huonot, pistin vain esimerkkinä järkevämmästä muotoilusta.

jori kirjoitti:

Tuota jarrupalan asennon muuttumista jarrutuksen aikana en ymmärtänyt. Arveletko tosiaan länkien tuolla 40 mm matkalla taipuvan niin paljon, että eri merkit voidaan taipumasta erottaa.

No ainakin nuo halvat taipuu tai tappien reiät venyy soikeiksi, kalliimmista ei ole omaa kokemusta ja kukaan sellaisen omistaja ei ole jaksanut tänne asti tätä topickia lukea.

jori kirjoitti:

Kokeilin Lowridessä niitä jarrujasi. Olivat tosiaan hengettömän tuntuiset. Vastasivat napakan tuntuisesti kahvoissa, mutta vauhti ei hidastunut odotetulla tavalla. Liukkaat jarrupalat. Poljin parkkipaikalle laskevan mäen jarru pohjassa alas, jolloin olin havaitsevinani jarruvoiman kasvua. Voi tosin olla poljinvoiman vähenemisestä johtuvaakin. :P Kulutin vain levyjarrua.

Ei sen teho siitä parantunut, ainakaan minä en jarruttelusi jälkeisellä ajolenkillä eroa huomannut. Kuumempanakin se levyjarru on joskus käynyt, eivät tainneet edes haista jarruttelusi jälkeen? Myös joku toinen kokeilija "havaitsi huonouden" tuossa levyjarrussa. Sillä kuitenkin noilla ajolenkeillä pärjäsi, kertaakaan ei tarvinnut vannejarruun koskea kun ei mitään äkki tilanteita tullut.

jori kirjoitti:

Minä en usko alkuunkaan, että vaihtamalla länget Deoreiksi jarrusi alkaisivat kuin taikaiskusta pitämään noilla jarrupaloilla, jotka sinulla on nyt kiinni.

Hyvä! Siis joissakin osissa voi kuitenkin olla merkki ja mallikohtaisia eroja? Joku tuolla aiemmin kehui Kool stop merkkisiä paloja. Ainakin pelkät halvimmat palat maksaa enempi kuin koko Promax jarru paloineen ja modulaattoreineen.

Mahtaisiko levyjarru muuttua paremmaksi jos satulan vaihtaisi Deoreksi :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja jori »

Alumiinia on tosiaan eri lujuuksista, jopa hyvin suurella skaalalla. Tiheydet ja jäykkyydet poikkeavat kuitenkin mitättömän vähän toisistaan. Reiät voivat siis venyä soikeiksi ja vivut jäädä taipuneeseen tilaan (myötää), mutta jäykkyyteen tai painoon näillä lujuusluokilla ei ole mainittavaa merkitystä -vain muodolla.

Jotain outoa niissä jarruissasi todella on. Olisikohan Raahen ilmassa jotain jarruihin vaikuttavaa voiteluainetta. ;)

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Joutilas kirjoitti:

Eikö tuosta jarrutustapahtumasta ja pyörimissuuntaanvääntymisetä saisi videokuvaa?

Kamera pyöränrunkoon kiinni vahtimaan länkiä ja paloja - ja ei kun menoksi.

Rakentava idea sinulla. Kokeilin alustavasti ilman kameraa niin, että paikallaan ollen painoin kiekon lukkoon jarrukahvalla, ja sitten yritin vemputtaa koko pyörää edestakaisin itse kyydissä (toinen jalka kevyesti maassa) siten, että jarrulänget vääntyisivät vuoron perään eteenpäin ja taaksepäin. Silmämääräisesti ei minkäänlaista liikettä, vaikka länkien yläosahan suurentaisi jarrupalojen liikettä 3-4 -kertaiseksi.

Sitä paitsi pääsääntöisesti mm. Amontonsin lakien mukaan kitkavoima on riippumaton jarrupalan pinta-alasta ja siis myös asennosta. (Voi kehitellä poikkeuksia, ääritapauksia, näihin sääntöihin, mutta silti hyvä muistaa pääsääntö).

Vastaa Viestiin