Kinnerillä Nakkilasta Utsjoelle

Oletko kokenut pyörämatkailija vai suunnitteletko vasta ensimmäistä reissuasi? Täällä voit jakaa kokemuksia, raportoida matkoistasi tai hakea inspiraatiota ensi kesän suunnitelmiin.
kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Kinnerillä Nakkilasta Utsjoelle

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Kiitos kun jaksat kirjoitella matkoistasi. Hyvää tekemisen meininkiä!

Sulle kertyy näistä pitkistä vedoista hyvää kokemusta, itsestäsi, pyörästä ja erilaisista matkantekoon vaikuttavista muuttujista. Olet päivä päivältä valmiimpi halutessasi kokeilemaan joku kerta tuota toivomaasi ennätystä.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kinnerillä Nakkilasta Utsjoelle

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo kova olet kyllä ajelemaan varsinkin ikä huomioiden. Ja ilman muuta jos vaan mahdollisuus tuollaisiin reissuihin on, niin kannattaa ne ilman muuta käyttää, hyvä että et luovuttanut :)

Aika kuluu niin nopeasti ja kohta huomaat että sinullakin on oma perhe ja asuntolaina ja ruuhkavuodet ja mihinkään et enää pääse siitä oravanpyörästä :wink:

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Kinnerillä Nakkilasta Utsjoelle

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

Tulin taas eilen tänne etelään. Tällä kertaa poljin vain noin puolet matkasta, koska en kehdannut ottaa kovin montaa päivää koulusta lomaa. Pääsin Kaamasesta Ouluun bussilla. Ensin kysyin VR:ltä, mahtuisiko kinneri junaan esimerkiksi moottoripyörä- tai autopaikalle, mutta se ei kuulemma turvallisuussyistä onnistu.

Olen nyt kuukauden asunut Utsjoella itsekseni. Tarkoitus on asua siellä vielä syyskuun loppuun asti ja vaihtaa sen jälkeen Porin lukioon. Alun perin suunnittelin polkevani etelään syys-lokakuun vaihteessa, mutta kun silloin on päivä jo melko lyhyt ja joutuisin olemaan koeviikolla pois koulusta, päätin polkea jo nyt, kun muutenkin olin käymässä Nakkilassa.

Keskiviikkoaamuna lähdin ennen kahdeksaa polkemaan Kaamaseen. Oli aika kylmä keli, lämpötila taisi olla juuri nollan yläpuolella. Utsjoki höyrysi hienosti. Saavuin Kaamasen kievariin tuntia ennen bussin lähtöä, sillä olin suunnitellut syöväni siellä, mutta keittiö ei ollutkaan vielä auki. Päivän istuin Eskelisen kyydissä. Rovaniemellä jouduin vaihtamaan bussia. Yllättävän hyvin mahtui kinneri bussin tavaratilaan.

Kinneri Eskelisessä
Kinneri Eskelisessä

Bussi saapui Ouluun hieman yhdeksän jälkeen. Lähdin polkemaan. Tällä kertaa selvisin yllättävän helposti pois Oulusta. Poljin Limingan Hesburgeriin syömään, mutta se olikin jo mennyt kiinni, vaikka netissä luki, että se on auki yhteentoista saakka. En sitten koko päivänä syönyt aamupalan lisäksi juuri mitään.

Poljin yöksi Paavolaan Laurinsaaren laavulle. Saavuin sinne yhdentoista jälkeen. Söin kaurakeksejä iltapalaksi. Laavu sijaitsi ikävästi tien vieressä, eikä minulla ollut korvatulppia mukana. Varpaat palelivat, kun villasukatkin olivat jääneet matkasta. Kyllä siinä silti joten kuten nukkui, kun oli riittävän väsynyt.

Aamulla heräsin autojen ääniin ennen seitsemää. Söin aamupalaksi loput kaurakeksipaketista, ja suuntasin Oulaisiin kauppaan hakemaan lisää syötävää.

Päätin, etten halua polkea Seinäjoen kautta. Niinpä käännyin Evijärveltä Lappajärvelle. Sieltä ajoin Kuortaneen kautta Peräseinäjoelle, jossa taas pysähdyin kauppaan. Kuortaneen ja Peräseinäjoen välillä oli 20 kilometriä soratietä. Peräseinäjoelta ajoin Jalasjärvelle, ja sieltä eteenpäin samaa reittiä kuin aiemminkin olen polkenut. Tästä Seinäjoen kierrosta tuli n. 30 kilometriä lisää.

Karvialla pääsin kokeilemaan kinnerin jarruja. Pellolta näet ajoi traktori eteeni. Pyörä pysähtyi juuri ennen traktoria. En ymmärrä, miksi traktori tuli eteeni, sillä kuljettaja näytti huomaavan minut. Tai ehkä minä sitten vain luulin tulleeni huomatuksi, tai sitten traktorikuski luuli minua niin hitaaksi, että ehtii pois alta.

Poljin Poriin isovanhemmille yöksi. Perille saavuin yhdeltätoista. Takana oli vajaan 500 kilometrin päivämatka, mikä on toistaiseksi pisin, jonka olen polkenut. En tiedä tarkkaa kilometrimäärää, koska en ole toimertunut säätämään hieman yläkanttiin näyttävää matka- ja nopeusmittariani. Mittariin kilometrejä kertyi 526,9. Aikaa tähän kului taukoineen 15 tuntia ja 47 minuuttia, josta 13 tuntia 51 minuuttia pyöräilyä. Tänään poljin kotiin Nakkilaan.

Sää suosi. Yhtään ei satanut. Eilen tosin oli kohtalainen vastatuuli. Pimeällä jouduin ajamaan molempina iltoina pari tuntia. Minulla on kinnerissä kaksi ajovaloa, mutta ajoin yhdellä ajovalolla, koska en ollut varma, kuinka kauan akku kestää. Minulla ei nimittäin ollut Lapissa laturia mukana. Akku kuitenkin riitti.

Oli kiva reissu. Pyöräilykilometrejä tuli noin 650. Aikaa kului bussumatkoineen reilut 39 tuntia. Autollakin matkaan menee helposti kaksi päivää.

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Vastaa Viestiin