4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Penkin yläkiinnike hitsattu, jatkaa samaa minimaalista tyyliä kuin alakiinnike.Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Penkin kiinnikkeet valmiit, ja kuormaliinojen sovitus ensimmäistä kertaa.
Ai tuommoinenko siitä on tulossa...

Pitäisköhän harkita vielä uudestaan tuota jousituksen toteutusta: vaakasuoraan laitettuna (kuten mustekalat kuvassa) jousien pitäisi olla todella jäykät.
Jos laittaisi penkin taakse pystympään jonkun puristusjousen, niin voisi tulla parempi...
Tai sitten vaan korvaisi nuo mustekalat kuormaliinoilla, ja laittaisi liinan ja runkoputken väliin jotain sopivasti joustavaa materiaalia, esim. jäykempää kumia.
Tarvii vähän fundeerata.

1.jpg
1.jpg (159.07 KiB) Katsottu 516 kertaa
2.jpg
2.jpg (149.07 KiB) Katsottu 516 kertaa
3.jpg
3.jpg (236.61 KiB) Katsottu 516 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 01 Helmi 2024, 23:44

vaakasuoraan laitettuna (kuten mustekalat kuvassa) jousien pitäisi olla todella jäykät.

Eikö trampoliinin jouset oo vähän niinku tarkoitettu tuohon paikkaan? Nehän on aika jämäkkiä ja niiden määrällä voi helposti säädellä jäykkyyttä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikös tuo penkki ota jokatapauksessa runkoon kiinni kun istut siihen?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Taidat joka tapauksessa joutua rakentamaan tuohon sellaisen henkarin taka-akselin ja selkänojan väliin, jotta saat edes jonkinlaista sivutukea istuimen yläosaan, selkänojan kohdalle. Tarpeeksi jäykät vaakajouset pitävät kyllä alapään summittain keskellä, mutta yläpää kiertyy sivulle erittäin helposti. Siihen takahenkariin voit sitten laittaa riittävät pystysuuntaiset jouset ja Panhardnarut ristiin, niin pysyy penkki pyörän päällä ja jousituskin on rittävän jämäkkä ilman hillittömän jäykkiä vaakajousia.Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 02 Helmi 2024, 09:10

Eikö trampoliinin jouset oo vähän niinku tarkoitettu tuohon paikkaan? Nehän on aika jämäkkiä ja niiden määrällä voi helposti säädellä jäykkyyttä.

Totta! Harmi kun ei ole lähistöllä moista pomputinta, mistä voisi pihistää kokeiluun :lol: .
Tarvii alkaa metsästää...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti: 02 Helmi 2024, 09:40

Eikös tuo penkki ota jokatapauksessa runkoon kiinni kun istut siihen?

Penkin ja rungon keskiputken välissä on nyt ilmaa arviolta jotain 150 - 200 mm -> sen verran on painumavaraa. Niin jäykät jouset tarvisi laittaa, ettei pohjaa heti kun penkkiin istahtaa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 02 Helmi 2024, 09:43

Taidat joka tapauksessa joutua rakentamaan tuohon sellaisen henkarin taka-akselin ja selkänojan väliin, jotta saat edes jonkinlaista sivutukea istuimen yläosaan, selkänojan kohdalle. Tarpeeksi jäykät vaakajouset pitävät kyllä alapään summittain keskellä, mutta yläpää kiertyy sivulle erittäin helposti. Siihen takahenkariin voit sitten laittaa riittävät pystysuuntaiset jouset ja Panhardnarut ristiin, niin pysyy penkki pyörän päällä ja jousituskin on rittävän jämäkkä ilman hillittömän jäykkiä vaakajousia.

Kyllä, jonkin sortin tuki on ollut listalla alusta alkaen, pitämään istuimen yläpään keskellä.
Linkkuhässäkkää ajattelin, katsotaan taipuuko henkariksi :) .

Tuo tuplajousitus (sekä vaaka- että pystyjouset) voisikin olla hyvä ratkaisu...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Hommasin laatikollisen trampoliinin jousia. Ensimmäiset kokeilut teen kuvan mukaisella kahdeksalla jousella, mutta tod.näk. tarvii kuitenkin lisätä vielä ainakin pari jousta. Näkee (tuntee) sitten joskus kun pääsee koeajolle.Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Pääset vähemmillä jousilla ja saat vähän progressiivisemman jouston, kun käännät istuinosan kiinnitysosan toisin päin. Joustavan osan jänne lyhenee ja kulma muuttuu jouston aikana nopeammin ja joustosta tulee loppua kohti jäykempi. :?

Nuttu nurin.jpg
Nuttu nurin.jpg (156.06 KiB) Katsottu 355 kertaa

Voi olla, että joudut lisäämään jousen selkänojan kannattimeen, jotta ylähihnat pysyvät kireämmällä, mutta kannattanee kokeilla ennen kuin lisäilet hirmu määrän jousia. Yksi kumiköysi selkänojan kannatinputken ja taka-akselin väliin riittänee. :)

Lyhyt perä.jpg
Lyhyt perä.jpg (294.81 KiB) Katsottu 350 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Totta toki tuo, mutta jos istuinosan kiinnitysosan kääntää toisin päin, niin se tulee samalla alemmas -> syö tilaa penkin ja rungon välistä, penkki ei pääse liikkumaan niin alas kuin nyt -> jousituksen liikevara pienenee, kuski jää korkeammalle ja painopiste nousee.

Kiinnitysosan kääntö siirtäisi alaputken (eli nivelpisteen) myös enemmän kuskin alle ja lähemmäksi painopistettään, jolloin jarrutuksissa kuski+penkki pyörähtäisi helpommin tuon nivelpisteen ympäri eteenpäin. Vastajousilla penkin yläosaan tätä pystyisi toki hillitsemään.

Eli suinpäin en tuota ehdotettua modausta tee, nykyinen ratkaisu pitää todeta ensin käytössä huonoksi .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 04 Helmi 2024, 10:37

Totta toki tuo, mutta jos istuinosan kiinnitysosan kääntää toisin päin, niin se tulee samalla alemmas -> syö tilaa penkin ja rungon välistä, penkki ei pääse liikkumaan niin alas kuin nyt -> jousituksen liikevara pienenee, kuski jää korkeammalle ja painopiste nousee.

Kiinnitysosan kääntö siirtäisi alaputken (eli nivelpisteen) myös enemmän kuskin alle ja lähemmäksi painopistettään, jolloin jarrutuksissa kuski+penkki pyörähtäisi helpommin tuon nivelpisteen ympäri eteenpäin. Vastajousilla penkin yläosaan tätä pystyisi toki hillitsemään.

Eli suinpäin en tuota ehdotettua modausta tee, nykyinen ratkaisu pitää todeta ensin käytössä huonoksi Kuva.

Tuota liikevaran pienenemistä en huomannutkaan. :oops:
Ne sivuliikkeen rajoittimet (Panhardtangot tai -narut) joudut siihen kuitenkin laittamaan, ja niille kiinnityspisteet, jolloin rakenne muuttuu paljon helpommin jousitettavaksi. Siksi tässä vaiheessa jousituksen miettiminen on vain ajatuslihasten verryttelyä ilman sen kummempaa tavoitteellisuutta. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eikö yläpään heiluminen olisi helpoin kokeilla estää ristiin menevillä naruilla/pikkuliinoilla?
Itse asiassa yläputkien liinoissa olisi näköjään sopivan mittaiset ylimäärät tähän tarkoitukseen jo valmiina. Siirtää vaan lukot lähelle taka-yläputkea ja kiinnittää roikkuvat päät ristiin. Samalla estetään penkin kippaaminen eteen päin.

Liitteet
IMG_1424.jpeg
IMG_1424.jpeg (692.62 KiB) Katsottu 342 kertaa
Vastaa Viestiin