Ärrin murrin, se teki sen "taas" . Tai no, onhan viime kerrasta jo hetki eli viime toukokuussa: luomupuolen toisioketju päätti hypätä tänään töistä kotiin ajellessa pois päältä, ja jumitella itsensä taka-akselille. Hetken eteen-taakse-työntelyn jälkeen onneksi vapautui, ja pääsin rullailemaan hissukseen pelkällä sähköllä kotiin. Tai no ei se mitään rullailua ollut, talven tähän mennessä pahimmat loskakelit pyöräteillä: viimeisen ylämäen sai taluttaa, kun ei moottorissa riittänyt vääntö.
Kerran olen toukokuun jälkeen ketjun kireyden tsekannut, tuolloin ei ollut kiristystarvetta.
Aiempien vastaavien episodien yhteydessä ketju on parista (?) kohdasta taipunut hieman kieroksi, selvästi herkistää tätä putoilutaipumusta.
Kunhan kerkiän irrotella korin ja takapyörän pois tieltä, niin pääsee tekemään tämänkertaisen vaurioraportin.
Tästäkin vaivasta pääsisi eroon, kun lisäisi ketjupyöriin reunalaipat estämään ketjun putoaminen. Silloin ketju voisi olla vaikka kuinka löysällä ja mutkalla, eikä pääsisi hypähtämään pois rattaalta. Ehkä tuo rakentelu olisi järkevää tehdä nyt. Pahaksi onneksi 3D-tulostinkin on vielä epäkunnossa, sillä saisi nuo laipat tehtyä kaikkein helpoimmin.
Toisioketjulla oli taannoin (hetken aikaa) ketjukiristin, mutta sen kanssa voimansiirron melu oli kabiinissa liian kova. Tuo toisioketjuhan pyörii kiinteästi takapyörän mukana, välissä ei ole vapaaratasta.
3Fat on vielä pikkuisen raakile otettavaksi työmatka-ajoon, siksi aikaa kun 1CV on telakalla.
No joku kulkupeli löytyy kyllä alle, jos muuta niin fossiiliauto.
Mitä tästä opimme? Emme mitään... eikun että älä piilota huoltoa kaipaavia kohteita piiloon rakenteiden sisään, tai jos piilotat niin huolehdi että ne pääsee helposti tarkastamaan ja säätämään. Ja muista myös tehdä se riittävän usein.