4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5180
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

tm kirjoitti: 10 Tammi 2023, 20:29

...Nokan nostokahva ("käynnistysveivi") katkesi tänään, kun töistä lähtiessä kääntelin 1CV:tä parkkipaikalla.
Tarvii vähän muuttaa muotoilua ja tulostella uusi. Joustava TPU on kyllä ollut materiaalina muuten hyvä, kovemmasta aiheesta tulostettuna veivi olisi katkennut jo monta kertaa.
Tai itse asiassa taidanpa tehdä tuon veivin polyuretaanivaluna, eli tulostelenkin vaan muotin. Tulee kestävämpi.

nostoveivi_poikki.jpg

Nyt on nostokahva ollut rikkinäisenä noin vuoden päivät... eli ilmankin on todistettavasti pärjännyt.
Nokassa korilevy on vähän ottanut itseensä alareunasta nostiskelussa, joten oli viimein aika tarttua toimeen. Uuden nostokahvan muotin ensimmäinen puolisko on nyt tulostettu, ja toinen tekeytymässä. Suunnitelma on siis vieläkin sama kuin vuosi sitten, eli valan uuden nostokahvan polyuretaanista.

muotin_puolikas.jpg
muotin_puolikas.jpg (212.14 KiB) Katsottu 2959 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7313
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Miten muotin tyhjäksi valuminen estetään, kun valuma-aukot ovat alempana kuin täyttöaukko?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5180
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Miten muotin tyhjäksi valuminen estetään, kun valuma-aukot ovat alempana kuin täyttöaukko?

Alhaalla olevat reiät eivät ole valuma-aukkoja, vaan kammen kiinnitysruuvin reiät. Ruuvi tulee muottiin valun ajaksi.

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1023
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Muottiin vielä jotain kuitua sekaan vahvikkeeksi?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5180
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Teen ainakin ensimmäisen valun pelkällä PU:lla ilman kuituja tms. lujitteita. Jos se ei kestä, niin sitten konstit käyttöön. Uskoisin että kestää...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3950
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Itse jäin miettimään miksi teet tämän yhtenä valuna, etkä osista, vai onko tarkoitus vain kokeilla kyseistä tekniikkaa?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5180
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kaikki on kokeilua, tämäkin osa :D .
Vastapallona voisi heittää kysymyksen, että miksi tehdä osista kun voi tehdä yhtenä kappaleena :wink: ?

Niin, miksi "käynnistysveivi" eli nostokahva on sellainen kuin se on? Ensinnäkin koska se on nokassa ensimmäisenä ottamassa iskut vastaan, niin halusin sen olevan joustava ja pehmeä -> ei väänny niin helposti eikä kolhi vastapuolta. Hajonnut ensimmäinen versio oli TPU-tuloste, mikä toimi kuten pitikin, muttei selvästikään kestänyt käyttöä pakkasessa. No oli se turhankin joustava (alimitoitettu), joten tässä uudessa versiossa kasvatin nyt kokoa vähän joka suuntaan. Ja kyllä, haluan kokeilla kuinka 90 ShA:n PU menestyy tässä käyttökohteessa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5180
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ärrin murrin, se teki sen "taas" :evil: . Tai no, onhan viime kerrasta jo hetki eli viime toukokuussa: luomupuolen toisioketju päätti hypätä tänään töistä kotiin ajellessa pois päältä, ja jumitella itsensä taka-akselille. Hetken eteen-taakse-työntelyn jälkeen onneksi vapautui, ja pääsin rullailemaan hissukseen pelkällä sähköllä kotiin. Tai no ei se mitään rullailua ollut, talven tähän mennessä pahimmat loskakelit pyöräteillä: viimeisen ylämäen sai taluttaa, kun ei moottorissa riittänyt vääntö.

Kerran olen toukokuun jälkeen ketjun kireyden tsekannut, tuolloin ei ollut kiristystarvetta.
Aiempien vastaavien episodien yhteydessä ketju on parista (?) kohdasta taipunut hieman kieroksi, selvästi herkistää tätä putoilutaipumusta.
Kunhan kerkiän irrotella korin ja takapyörän pois tieltä, niin pääsee tekemään tämänkertaisen vaurioraportin.

Tästäkin vaivasta pääsisi eroon, kun lisäisi ketjupyöriin reunalaipat estämään ketjun putoaminen. Silloin ketju voisi olla vaikka kuinka löysällä ja mutkalla, eikä pääsisi hypähtämään pois rattaalta. Ehkä tuo rakentelu olisi järkevää tehdä nyt. Pahaksi onneksi 3D-tulostinkin on vielä epäkunnossa, sillä saisi nuo laipat tehtyä kaikkein helpoimmin.

Toisioketjulla oli taannoin (hetken aikaa) ketjukiristin, mutta sen kanssa voimansiirron melu oli kabiinissa liian kova. Tuo toisioketjuhan pyörii kiinteästi takapyörän mukana, välissä ei ole vapaaratasta.

3Fat on vielä pikkuisen raakile otettavaksi työmatka-ajoon, siksi aikaa kun 1CV on telakalla.
No joku kulkupeli löytyy kyllä alle, jos muuta niin fossiiliauto.

Mitä tästä opimme? Emme mitään... eikun että älä piilota huoltoa kaipaavia kohteita piiloon rakenteiden sisään, tai jos piilotat niin huolehdi että ne pääsee helposti tarkastamaan ja säätämään. Ja muista myös tehdä se riittävän usein.

Polkumies
Sisällöntuottaja
Viestit: 1023
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Saisiko jostain muovilevystä leikattua laipat rattaan reunoille? Tai tekisi jonkinlaisen "portin" rattaan eteen, joka ohjaisi ketjun rattaalle kuin etuvaihtaja.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5180
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuo muovilevylaippa on se toinen vaihtoehto heti 3d-tulosteen jälkeen.
Kolmantena on alumiinilaippa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7313
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko 3D tuloste kuinka haurasta? Jos vääntää tarpeksi, niin murtuuko se?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Suosittelen käyttämään samoja menetelmiä, joita käytetään pyörissä, joissa ketjujen putoaminen on erittäin paha ongelma, eli alamäkipyörissä. Näissä ketjua ohjaa ketjupyörälle mahdollisimman lähellä ketjupyörän tulonippiä laipallinen pyörä, tai muotoiltu nielu.

Alamäikipyörän ketjunohjain.jpg
Alamäikipyörän ketjunohjain.jpg (200.87 KiB) Katsottu 2652 kertaa
Ketjunohjain.jpg
Ketjunohjain.jpg (105.17 KiB) Katsottu 2652 kertaa

Jos rakenne on vielä tämän kuvan mukainen, pätkät ketjuputkea ja kierretanko, tai muu tukitanko vanerirungon kylkeen kiinni sopivalle kohdin tulevan nipin puolelle.
Kuva
Laipat ovat muuten hyviä, mutta niiden pitää olla riittävän paljon ketjupyörää suuremmat, että ketjun leikkauskulma laipan reunan kanssa on riittävän jyrkkä. Muuten löysä ketju vain kiipeää laipan reunan varaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 27 Helmi 2024, 20:23

Saisiko jostain muovilevystä leikattua laipat rattaan reunoille? Tai tekisi jonkinlaisen "portin" rattaan eteen, joka ohjaisi ketjun rattaalle kuin etuvaihtaja.

Riittäisikö CD-levyssä koko. Ainakin olisi sitkeä materiaali ja valmiiksi pyöreä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5180
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 27 Helmi 2024, 22:30

Vähän ärsyttää, kun ei ole kuvaa esillä ja joutuu arviosta ja hatarista muistikuvista päättelemään asioita..."

Ei kannata ärsyyntyä, vaan kahlata viestiketjua taaksepäin :D .
Tuossa kuva toisioketjusta, vajaan parin vuoden takaa:

01_luomupuolen_kakkosketju.jpg
01_luomupuolen_kakkosketju.jpg (250.38 KiB) Katsottu 2645 kertaa

Tuohon voi sitten kuvitella laippoja ketjupyörien kylkiin, tai muita ohjureita ja härpäkkeitä.
Tässä kriittinen paikka tuo takapyörän ketjupyörän ulkoreuna, sisäpuolella on jo tuo jarrulevyn muovisuoja.
Sinänsä helppo homma, tarvii vaan toteuttaa :) .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14011
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 27 Helmi 2024, 22:51
jori kirjoitti: 27 Helmi 2024, 22:30

Vähän ärsyttää, kun ei ole kuvaa esillä ja joutuu arviosta ja hatarista muistikuvista päättelemään asioita..."

Ei kannata ärsyyntyä, vaan kahlata viestiketjua taaksepäin :D .
Tuossa kuva toisioketjusta, vajaan parin vuoden takaa:
01_luomupuolen_kakkosketju.jpg

Tuohon voi sitten kuvitella laippoja ketjupyörien kylkiin, tai muita ohjureita ja härpäkkeitä.
Tässä kriittinen paikka tuo takapyörän ketjupyörän ulkoreuna, sisäpuolella on jo tuo jarrulevyn muovisuoja.
Sinänsä helppo homma, tarvii vaan toteuttaa :) .

Heh, ehdit reagoida jo tuohon minun ensimmäiseen versioon, ennen kuin löysin kuvan. Helppohan tuota ketjua on selailla taakse päin. Vain 72 sivua. :(

Hyvän kuvan löysit tuostahan jo näkee, että CD-levyt sopivat mainiosti ohjurilaipoiksi. Vähän porailua ja prikoilla etäisyys kuntoon, niin saat mainiot ohjurilaipat. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin