Kaksi jarrua yhdelle kahvalle

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Kaksi jarrua yhdelle kahvalle

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Oliko foorumilla kokemusta siitä kahden hydraulijarrusatulan käyttämisestä yhdellä kahvalla? Riittääkö kahvan työntämä nestemäärä jarruttamaan kahta satulaa?

Näitä nelimäntäisiä jarruja voi käyttää käsittääkseni samalla kahvalla, jolla kaksimäntäisiäkin:

Magura-MT5-eSTOP-Bremszange-2702005_800x800@2x.jpg
Magura-MT5-eSTOP-Bremszange-2702005_800x800@2x.jpg (37.46 KiB) Katsottu 410 kertaa

Mietin myös kahden polkupyörän jarrusatulan yhdistämistä mopon jarrukahvalle, mutta mopossa on aina varsinainen DOT3/4-jarruneste, ja polkupyörissä yleensä mineraaliöljy, joten pitäisi joko valita sellainen polkupyöränjarru, jossa käytetään DOTtia (heikommin saatavilla ainakin jos romuista kasaa), tai vaihtaa tiivisteet joko kahvasta tai satuloista (ei houkuttele).

shopping (2).jpeg
shopping (2).jpeg (19.88 KiB) Katsottu 410 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksi jarrua yhdelle kahvalle

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko jotain syytä, että polkupyörien jarrunesteenä käytetään mineraaliöljyä?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kaksi jarrua yhdelle kahvalle

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Voi olla että toimii riittävästi, mutta onko sulla joku hyvä syy miksi sä haluat nelimäntäiset jarrusatulat eikä ne kaksi mäntäiset satulat kelpaa? Tuskin tällä foorumilla on yhtään henkilöä joka on kokeillut tollaista kun ei juurikaan ole henkilöitä jotka olisi tietoisia tuosta mahdollisuudesta.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3848
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kaksi jarrua yhdelle kahvalle

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti: 02 Maalis 2024, 11:14

Onko jotain syytä, että polkupyörien jarrunesteenä käytetään mineraaliöljyä?

Suurin syy taitaa olla se että mineraaliöljy on hydrofoobinen, eli ei ime vettä itseensä tosin kuin DOT 4/5 jota näkee pyörän jarruissa. Tämä on ainakin huollossa erittäin suuri etu koska nestettä kuluu hyvin hitaasti joten pullot seisoo korkattuina hyllyssä pitkiä aikoja ennen kuin ne kuluu loppuu vaikka olisivat pieniä (=>250ml)

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kaksi jarrua yhdelle kahvalle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ei ole normaali fillarikäytössä tarvetta suurille lämpötilankestoille, niin mineraali riittä ominaisuuksien puolesta. Ja kosteuden imemättömyyden ansiostahan se on jopa parempaa tässä käytössä.

Hienosti toimii tupla mehumagurat yhdellä normikahvalla kinnerin etulevyssä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kaksi jarrua yhdelle kahvalle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Wacky kirjoitti: 02 Maalis 2024, 11:27

Tuskin tällä foorumilla on yhtään henkilöä joka on kokeillut tollaista kun ei juurikaan ole henkilöitä jotka olisi tietoisia tuosta mahdollisuudesta.

Miksi ei tietäisi?
Käsittääkseni jokainen kuka ymmärtää hydrauliikan toimintaperiaattee ja osaa ajatella, tietää myös tuon mahdollisuuden.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaksi jarrua yhdelle kahvalle

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Wacky kirjoitti: 02 Maalis 2024, 11:27

Voi olla että toimii riittävästi, mutta onko sulla joku hyvä syy miksi sä haluat nelimäntäiset jarrusatulat eikä ne kaksi mäntäiset satulat kelpaa?

Ei siis ole tarkoitus käyttää nelimäntäisiä, vaan ajatus oli, että jos yksi nelimäntäinen toimii samanlaisella kahvalla kuin yksi kaksimäntäinenkin, niin toimisiko siksi kaksi kaksimäntäistä yhdellä kahvalla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kaksi jarrua yhdelle kahvalle

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti:

Oliko foorumilla kokemusta siitä kahden hydraulijarrusatulan käyttämisestä yhdellä kahvalla? Riittääkö kahvan työntämä nestemäärä jarruttamaan kahta satulaa?...

Kokemusta on vain kaksimäntäisistä jarrusatuloista (Shimano BL-MT400): 1CV:ssä yhdelle jarrukahvalle yhdistetyt kaksi jarrusatulaa toimineet ongelmitta arkiajossa jo reilut pari vuotta. Kahva toki painuu syvemmälle kuin yhden jarrusatulan kanssa, muttei tankoon asti, ainakaan vielä. Jarrupaloja en ole vielä vaihtanut, enkä tsekannut paljonko paloissa pintaa jäljellä tällä hetkellä.

Näin siis etujarrun kanssa: takana on toki samanlainen systeemi, mutta nykykokoonpanossa toiselle jarrusatulalle ei ole edes korvaketta, ja toisenkaan pyörän jarru ei ole ollut hetkeen käytössä (ketjun vääntämä jarrulevy söi jarrupalan/palat loppuun, menossa remonttiin).

Pitää toki muistaa, että mun ajossa ja ajoympäristössä jarrut ei joudu koville...

Viimeksi muokannut tm, 02 Maalis 2024, 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kaksi jarrua yhdelle kahvalle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Nelimäntä7sten männät on pienempiä pinta alaltaan yksittäin kuin kaksimäntäisten männät. Yhtrenlaskettu ala lienee liki samoissa. Tehoerot synynevät paremmin kitkapinnalle jakaaantuvasta paineesta ja ehken saavutetaan satulalle tukevampi rakenne, kuin isohalkaisijainen mäntä ei pakota satulan geometriaa kidaltaan syväksi ja siten joustavaksi.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaksi jarrua yhdelle kahvalle

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Härski kirjoitti: 02 Maalis 2024, 12:34

Hienosti toimii tupla mehumagurat yhdellä normikahvalla kinnerin etulevyssä.

Onko kyseessä ne ihan kaupalliset Maguran yhdellä kahvalla toimivat kahden satulan hydraulijarrut? Sellaiset minullakin on yhdessä nuijapäässä. Niissä kahvan sylinteri on halkaisijaltaan selkeästi isompi kuin normaaleissa kahvoissa.

Vai omatekoinen viritys?

Härski kirjoitti: 02 Maalis 2024, 12:50

Nelimäntä7sten männät on pienempiä pinta alaltaan yksittäin kuin kaksimäntäisten männät. Yhtrenlaskettu ala lienee liki samoissa.

Hyvä tietää. En ole tarkemmin tutkinut nelimäntäisiä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kaksi jarrua yhdelle kahvalle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Omatekele.. Mutta ei mun tekemä ja aikaa on kulunut varmaan 10 vuotta rakentamisesta. Rakantajan hengissäolostakaan en ole varma, niin tarkat speksit on hatarat.

Laite itsessäänkin tällä hetkellä luoksepääsemättömissä niin ennsaa osanumeroita tms tsekattua.

Käsittääkseni tavallinen yhdelle satulalle tarkoitettu kahva, kun letkusto ainakin on mallia "teese ite". Satulat kuitenkin on peilikuvat ja tarkoitettu tuollaiseen käyttöön.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 471
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaksi jarrua yhdelle kahvalle

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

DOT neste voi liuottaa rungon maalia.

Vastaa Viestiin