Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vastasin viestiisi ennen kuin lähetit sen. 8)

Miksi tässä foorumiohjelmassa on sivunvaihdot. MIksei voi olla vain juokseva numero viesteissä. Hankaloittaa etsimistä ja ärsyttää, kun ei voi vastata ilman lainausta, kun viesti meneekin seuraavalle sivulle. :x

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 09 Maalis 2024, 21:58

Mikäs sille sinun saksinostimesi akulle kävi. Sehän sai latausta koko ajan. Hajosi, vaikka käytettiin vähän.

Ylläpitolaturissa oli liian alhainen jännite. Siksi se ei auttanut yhtään mitään.
Toinen syy on hituvirta, mitä kuluu koko ajan. Sama ongelma on myös nykyautoissa.

Ostin saksinostimeen nyt uudet akut, koska tuli käyttötarvetta reilusti.(muuntajaviritys ei kestänyt monta kertaa päivässä ylös-alas ajelua, vaikka vuosia kesti harvakseltaan käyttöä) Nyt on päävirtakytkin, niin saa hituvirran menekin katkaistua kokonaan. Eikä mitään äly/ylläpitolaturihöpötyksiä, vaan raakaa voimalatausta ja sitten päävirtakytkin off asentoon.

Viimeksi muokannut Vilijami, 09 Maalis 2024, 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Se on aivan sama mistä akun alijännite johtuu, puutteellisesta lataustehosta vai kylmästä akusta vai mistä vaan. Lopputulos on sama, jatkuvasti vajaajännitteinen (lyijy)akku on lyhytikäinen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 09 Maalis 2024, 21:58

En usko, etteikö laturin teho riittäisi taajama-ajossakin, jos akku on lämmin. Ongelma on talvi, jolloin akku on kylmä, eikä siksi normaalisäädöillä ota vastaan virtaa vaikka laturissa sitä olisi tarjolla.

Ei ne mittaamieni autojen akut ole yhtään täydempiä kesälläkään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 09 Maalis 2024, 22:38
jori kirjoitti: 09 Maalis 2024, 21:58

En usko, etteikö laturin teho riittäisi taajama-ajossakin, jos akku on lämmin. Ongelma on talvi, jolloin akku on kylmä, eikä siksi normaalisäädöillä ota vastaan virtaa vaikka laturissa sitä olisi tarjolla.

Ei ne mittaamieni autojen akut ole yhtään täydempiä kesälläkään.

Jos laturissa ei teho riitä, akun jännite on joka ajon jälkeen edellistä alempi ja nuo akut lopulta tyhjenevät kokonaan tavallisessa ajossa. JOs jännite on jatkuvasti ja kesälläkin liian alhainen, ei syy todennäköisesti ole liian vähäinen laturin kapasiteetti. Eihän kesällä käytetä virtaa kuluttavia laitteita. Pikemminkin syy on sulfatoitunut akku, jonka syy on liian varovainen lataus, mikä on voinut kehittyä jo joskus aiemmin (talvella).

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Laturin teho sinällään riittää, mutta pätkäajossa latausaika ei riitä. Akku ei kykene ottamaan virtaa vastaan riittävän nopeasti taajama-ajossa. Olen asentanut kesällä uusia akkuja ja mittaillut jännitteitä, eikä akku pysy silti riittävässä varauksessa. Talvi ei tällöin ole ehtinyt pilata akkua. Tässä mun arkiajossa 3-30km kerrallaan akku tyhjenee. 5-10 kertaa vuodessa tulee käytyä Haaparannalla, josta tulee 300km lenkki ja akku latautuu kyllä.

Eka havainto akun merkityksestä oli, kun 25 vuotta sitten amerikan V8 auto tuli vianhakuun, kun toimi, mutta kierrosluku ei noussut yli 3000rpm millään. Lopulta syyksi paljastui huono akku. Vaikka auto lähti käyntiin, niin laturin aaltoileva hento sähkö ei korvaa akun puskurivarasto-ominaisuutta ja kipinä jäi heikoksi.

15 vuotta olen lueskellut niitä autojen vikakoodeja ja hyvin hyvin usein moottorin vikavalot ja takertelevat automaattilaatikot alkavat kuin ihmeen kaupalla toimia, kun huolehditaan että akku pysyy hyvässä varauksessa. Epämääräiset vikakoodit poistuvat pysyvästi. Autojen järjestelmät ja vikakoodin lukijat vaativat 12,5v jännitteen luotettavan tuloksen saamiseksi.

Tiedän, ettei tämä ole suosittu mielipide, eikä moni sitä usko, ennen kuin kädestä pitäen näytän, miten auto alkaa toimia ja merkkiliikkeen 4000€ korjausarvio joutaa repiä roskikseen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nykyautojen can väyläjärjestelmät haukkaavat paljon sähköä. Jatkuvasti tehdään itsetestejä ja ollaan valppaana, valvotaan sutaiseeko rengas, tuleeko liikaa g voimia, valmistaudutaan hätäjarrutukseen, jnejne. Olen istunut useammassa parkkeeratussa autossa testerin kanssa ja seuraillut virran kulutusta. Ihan normaalia, että sammutuksen jälkeen väylän toiminnot kuluttavat 5-10A noin tunnin ajan ja väylän nukahdettua se saattaa herätä syystä tai toisesta itsekseenkin. Esimerkiksi jos kaukosäädinavaimet taskussa kävelee 10 metrin etäisyydellä auton ohi, niin kaikki herää valmiustilaan. Tai jos tutkat havaitsevat liikettä. Aina ei löydy syytä väylän heräykselle. Joskus esim. puhaltimen moottori voi käynnistyä muutamaksi sekunniksi, vaikka autolla olisi ajettu viimeksi toissapäivänä.

Nämä nykypelit kuluttavat hituvirtaa koko ajan ja akku tyhjenee hitaasti mutta varmasti, jos autolla ei ajeta. Itsekseen akku ei tyhjene talven aikana. Kokemusta on puutarhatraktorista ja päävirtakytkimellisestä kilpa-autosta. Talven jälkeen akku on vielä aivan kelpo varaustilassa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 09 Maalis 2024, 17:47

Muuten olen sitä mieltä, että tuosta lyijyakusta pitää päästä eroon. 8)

Meni 75 vuotta, ennen kuin polttiksien miinusmaadoitetusta 12 voltin systeemistä tuli standardi ympäri maailman ja toimilaitteita ja varusteita alettiin valmistaa usean valmistajan toimesta. Hinnat kääntyivät selvään laskuun.

Tällä taustalla jo vuonna 2100 sadaan autojen (ja polkupyörien) ajoakkujen jännite standardoitua siinä laajuudessa, että toimilaitteita voidaan suoraan käyttää ajoakulla. Ei siis kannata pitkästyä tätä odotellessa. :D

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja samuel »

Vilijami kirjoitti: 09 Maalis 2024, 09:57
samuel kirjoitti: 08 Tammi 2024, 09:10

Käytetty hybridiauto ollut heinäkuusta asti alla, joka ilmoitti jouluun alusta että " hybrivika / vaihteistovika, korjaamo! "

Merkkiliike ilmoitti että tarttee uuden vaihteiston, hinta vaihdettuna 14000 €. Mikä ihana joululahja!! :evil:

Miten tämä tapaus päättyi?

Auto kävi vielä mekatroniikan vaihtaneen firman katsottavana.
Meka ja uuden mallinen tiiviste (missä sihdit on paremmin kuinni) oli ehjä, vika on syvemmällä. Sanoivat että tarvii purkaa koko vaihteisto että pääsee tarkemmin tutkimaan.

Olen ajanut autolla, ottaen huomioon kovan nykäisyn polttiksen kytkeytyessä, sekä valitettavista perhesyistä omistukseeni tulleella bensa-kaasu hybridi Suburbanilla.

Mikolle on pitkä jono töihin, haluan auton sinne jatkolaittoon. Lisäksi K-auton tiedoista löytyi uusi kampanja, joka on ilmeisesti tullut kaikkiin passateihin. Ajoakku otetaan irti ja avataan että tutkitaan mahdollisia kosteusongelmia. "Hyvällä" säkällä niitä löytyy ja vaihtavat uuden akun joka on n. 4 kW isompi.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 10 Maalis 2024, 10:19

Laturin teho sinällään riittää, mutta pätkäajossa latausaika ei riitä. Akku ei kykene ottamaan virtaa vastaan riittävän nopeasti taajama-ajossa. Olen asentanut kesällä uusia akkuja ja mittaillut jännitteitä, eikä akku pysy silti riittävässä varauksessa. Talvi ei tällöin ole ehtinyt pilata akkua. Tässä mun arkiajossa 3-30km kerrallaan akku tyhjenee. 5-10 kertaa vuodessa tulee käytyä Haaparannalla, josta tulee 300km lenkki ja akku latautuu kyllä.

Isosti on kysymys juurikin akun lämpötilasta, joka rajoittaa latausvirtoja. Tämän korjaamiseksi voisi tehdä paljonkin nykyaikaisella elektroniikalla, mutta ei ole viitsitty tehdä, koska kylmästä kärsiviä autoilijoita on niin kovin vähän.

Akun latausjännitettä pitäisi kylmällä säällä nostaa, jotta latausvirta olisi riittävä. Tätä toki tehdäänkin, mutta nykyaikaisessa laturissa lämpötilan kompensointi on laturissa ja siis mittaa laturin lämpötilaa, eikä näin ollen tiedä akun lämpötilasta mitään.

Kuten niin monesti olen sanonut: "Kaikki pitäisi tehdä itse". Akun latausjärjestelmä ja auton ajonaikainen virransyöttö pitäisi erottaa toisistaan. Tuossa ei ole kyse suurista virroista, eikä varsinkaan suurista tehoista, koska 14,4 V toimii hyvin ajonaikaisena jännitteenä ja akkua voisi kylmänä herätellä jo melko rajustikin yhtä, tai enintään kahta Volttia korkeammalla jännitteellä.

Korkeammalla jännitteellä ladattaessa akku rupeaisi latautumaan heti, vaikka olisi vielä kylmä ja samalla latausvirta lämmittäisi kennoja.

Järjestelmä toimisi mukavasti ylöshakkurilla (stepup), jonka hyötysuhde noin pienellä jännitteen nostolla on erinomainen. Samalla stepuphakkurin jännitepiikit purkavat akun sulfatoitumista ja ylläpitävät akun kuntoa.

Akun latausvirrat voi tuolla jännitteennostopiirillä säätää siten, että latausvirta on aina optimaalinen akun kannalta, koska tämän laitteen voi sijoittaa akun yhteyteen. Lämpötilan mittaus ja oikeasti akkuun menevän virran mittaus on mahdollista ja helppoa myös niissä autoissa, joissa akku on paksissa tai takapenkin alla. Myös ylin latausvirta on helppo rajoittaa tällä systeemillä. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Auton oman laturin latausajat ovat nurkkapyörityksessä tosi lyhyitä. Enintään 15 minuuttia kerrallaan.
Jos autossa on 100A laturi, niin 100A x 0,25h = 25Ah.
Jos taas laittaa pienen 5A töpselilaturin lataamaan yöksi, niin 5A x 10h = 50Ah.
Tämä on se juttu, mikä aiheuttaa hämmennystä asiassa. Vaikka auton laturi on 20 kertaa tehokkaampi, niin vaatimattomallakin perinnelaturilla (ei älylaturilla) lataus yön yli voittaa kirkkaasti.

Ja tuo 100A lataus auton omalla laturilla on vain laskennallinen maksimi. Olen mittaillut ajon aikaisia laturin virtoja, niin 100A nimellistehon laturin amppeerit harvoin nousevat 45A yli. Mielummin arkiajossa 15-35A.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 12 Maalis 2024, 10:13

Isosti on kysymys juurikin akun lämpötilasta, joka rajoittaa latausvirtoja.

Autojen akut ovat vajaajännitteisiä myös kesällä. Se vaan ei silloin niin huomattavasti häiritse keskivertokansalaista, kuin tällaista pakkomielistä mittaajaa. Sitten talvella kun ei auto lähde käyntiin, niin silloin se alkaa voimakkaasti häiritä. Tästä on esimerkkejä ihan lähipiiristä, kun olen kesällä ilmoittanut huoleni akun tilasta ja höpötyksilleni on viitattu kinttaalla. Kun kerran tai kaksi lähtee pyörällä 30 asteen pakkasessa työmatkalle, niin sen aikana on ollut hyvä mietiskellä kesäisiä horinoitani, jotka muuttuvatkin kuin ihmeen kaupalla vakavasti otettaviksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 12 Maalis 2024, 11:04

Auton oman laturin latausajat ovat nurkkapyörityksessä tosi lyhyitä. Enintään 15 minuuttia kerrallaan.
Jos autossa on 100A laturi, niin 100A x 0,25h = 25Ah.
Jos taas laittaa pienen 5A töpselilaturin lataamaan yöksi, niin 5A x 10h = 50Ah.
Tämä on se juttu, mikä aiheuttaa hämmennystä asiassa. Vaikka auton laturi on 20 kertaa tehokkaampi, niin vaatimattomallakin perinnelaturilla (ei älylaturilla) lataus yön yli voittaa kirkkaasti.

Ja tuo 100A lataus auton omalla laturilla on vain laskennallinen maksimi. Olen mittaillut ajon aikaisia laturin virtoja, niin 100A nimellistehon laturin amppeerit harvoin nousevat 45A yli. Mielummin arkiajossa 15-35A.

Miksi auton pitäisi vartissa ladata 25 Ah. Normaali startti kestää muutaman sekunnin ja vie maksimissaan 800A, eli auton käynnistymiseen on kulutettu vain 800 A x 5 s 4000 As, eli vain 1,1 Ampeerituntia. Tuon lataamiseen ei tarvita sadan Ampeerin virtaa vartiksi.

Vika ei ole laturin heikossa tehon syötössä, vaan akun heikossa tehon vastaanotossa, joka taas johtuu akun historiasta mm. edellisten talvien aiheuttamasta vajaasta latauksesta ja sen aiheuttamasta sulfatoitumisesta ja kylmän akun kemian lämpöriippuvuudesta 16mV/°C.

-20°C lämpötilassa akku vaatii +20°C verrattuna latautuakseen samalla virralla 0,6 V korkeamman jännitteen. Käytännössä siis yli 15 Voltin latausjännitteen. Jos jännite on alempi, akku latautuu vastaavasti hitaammin, jää vajaasti ladatuksi ja sulfatoituu.

Laturi syöttää jännitettä. Virta on tuon jännitteen ja kuorman lopputulos. 45 A mittausarvo laturin johdosta kertoo vain, että auton laitteet ja akku yhteensä kuluttavat tehoa noin 650W teholla. Se, että virrat eivät nouse laturin täyteen virranantokykyyn asti kertoo vain siitä, että kulutusta on vähemmän, ei sitä, ettei laturi antaisi enemmän, jos siltä pyydettäisiin.

Laturit on mitoitettu niin, että niiden maksimivirran ylittävä kuormitus ei polta käämejä, vaan niiden magneettipiiri kyllästyy ja jännite alkaa laskea. Jos siis laturi ei kykene antamaan riittävästi virtaa ilmenee se ensisijaisesti jännitteen laskuna.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt ajatus pois 80-luvulta. Starttimoottori ei ole enää ainoa akun kuluttaja. Nykyautoissa on paljon sähköä syöviä laitteita. On tietokonetta jos vaikka kuinka. Lämmitysvastuksia on mm. vesitilassa, huohottimessa ja lambda anturissa. Sitä ei usko minkä verran sähköä kuluu tämän päivän polttomoottoriautossa, ennen kuin sitä mittaa itse tosielämässä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 12 Maalis 2024, 21:38

Nyt ajatus pois 80-luvulta. Starttimoottori ei ole enää ainoa akun kuluttaja. Nykyautoissa on paljon sähköä syöviä laitteita. On tietokonetta jos vaikka kuinka. Lämmitysvastuksia on mm. vesitilassa, huohottimessa ja lambda anturissa. Sitä ei usko minkä verran sähköä kuluu tämän päivän polttomoottoriautossa, ennen kuin sitä mittaa itse tosielämässä.

Kun auto käy, nuo kaikki kyllä hoituvat laturilla. Laturit ovat nykyautoissa 120 Ampeerisia, mikä tarkoittaa, että tyhjäkäynnillä laturi kykenee antamaan 60 Ampeeria. Onhan toki polttoainepumppu ja moottorinohjain ym. käynnissä jo ennen starttia, mutta tuo laskelma reilun yhden Ah kulutuksesta starttia kohti pitää silti. Startin jälkeen homma hoituu joka tapauksessa laturilla.

Dieselissä on tietenkin hehkutulpat ja moottorin käynnistyttyä pari minuuttia jälkihehku ja voi olla muutakin ylimääräistä sähkölaitetta, mutta moottorin käydessä akku ei purkaudu, jos laturi on kunnossa. Jos laturin kulutus on liian suurta, virta ei riitä ja akku alkaa purkautua moottorin käydessä, syttyy laturin merkkivalo. Se on kytketty diodin ohi niin, että valo syttyy heti, kun virtaa kulkee akusta pois päin. Jos laturin merkkivalo ei pala, akku ei purkaudu.

Jos virta riittää, mutta jännite laskee säätimen asetusarvosta kaikkien laitteiden käyttämiseen laturin antamalla virralla, näkee sen helposti siitä, että valot kirkastuvat kaasutettaessa, kun laturi korkeammilla kierroksilla kykenee suurempaan tehoon. Joka tapauksessa ajokierroksilla laturi antaa nimellisvirtansa nimellisjännitteellään, vaikkei tyhjäkäynnillä kykenisi täyteen latausjännitteeseen.

Laturin vajaatehoisuus ilmenee siis valojen himmenemisenä, siis jännitteen laskuna kierrosten laskiessa. Minä en ole havainnut tällä vuosituhannella valojen kirkastuvan kierroksia nostaessa -80-luvulla kyllä. Se, että akku ei lataudu, ei johdu laturin vajaatehoisuudesta, vaan akun kyvyttömyydestä ottaa virtaa vastaan latausjännitteellä, joka ei huomioi akun liian alhaista lämpötilaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin