Quest 668

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

jori kirjoitti: 02 Elo 2023, 10:55
Härski kirjoitti: 01 Elo 2023, 22:31

Taitaapi olla haritusta sulla eturenkaissa jos tienpuoleinen rengas kuluu sisäpinnalta. Haritushan meinaa sitä, että renkaan etureunat on kauempana toisistaan kuin takareunat. 🙂

Välttämättä ei ole tuosta kyse. Käsitin, että noissa kuvissa näkyy vain vasen rengas, joka on kyllä kauttaaltaan kulunut. Jos vain vasen eturengas on näin kulunut ja oikea, yhtä paljon ajettu, eturengas ei ole yhtä kulunut, on merkki harituksesta ja vaatii siis raidetangon pidentämistä.

Kuvissa näkyy molemmat renkaat. Ylemmän kuvan kuluneempi rengas on vasemmanpuoleinen. Miten tuo raidetangon pidennys onnistuu? Onko sillä kiire? Olen viikon päästä lähdössä polkemaan Utsjoelle. Pitääkö asia sitä ennen hoitaa kuntoon?

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja jori »

Laalli12 kirjoitti: 02 Elo 2023, 11:46
jori kirjoitti: 02 Elo 2023, 10:55
Härski kirjoitti: 01 Elo 2023, 22:31

Taitaapi olla haritusta sulla eturenkaissa jos tienpuoleinen rengas kuluu sisäpinnalta. Haritushan meinaa sitä, että renkaan etureunat on kauempana toisistaan kuin takareunat. 🙂

Välttämättä ei ole tuosta kyse. Käsitin, että noissa kuvissa näkyy vain vasen rengas, joka on kyllä kauttaaltaan kulunut. Jos vain vasen eturengas on näin kulunut ja oikea, yhtä paljon ajettu, eturengas ei ole yhtä kulunut, on merkki harituksesta ja vaatii siis raidetangon pidentämistä.

Kuvissa näkyy molemmat renkaat. Ylemmän kuvan kuluneempi rengas on vasemmanpuoleinen. Miten tuo raidetangon pidennys onnistuu? Onko sillä kiire? Olen viikon päästä lähdössä polkemaan Utsjoelle. Pitääkö asia sitä ennen hoitaa kuntoon?

Ei raidetangon pidentäminen sen kummallisempi asia ole kuin: pallonivelpää irti ohjainvarresta, yksi pyöräytys vastapäivään (ulommas) ja takaisin kiinni. Tuo on pienin määrä, jonka näissä malleissa raidetankoa voi pidentää. Läpipultillisia pallopäitä voi pyöräyttää myös vain puoli kierrosta.

Se on muistaakseni M6 kierretankoa se raidetangon kierre, joten tuo pidentää raidetankoa yhden millin, eli säätää aurausta noin pari milliä aurauksen suuntaan. :)

Pallonivelen kiinnitys ohjainvarteen on melko väljässä reiässä, Kannattaa irrottessa katsoa, kumpaan suuntaan se välyksessään on. Jos on kiinni keskilinjan puoleisessa reunassa, voi riittää pelkästään se, että kiristää kiinnitysmutterin niin, että siirtyy välyksissään reiän ulompaan reunaan. Nämä ovat niin pieniä muutoksia, että pitää olla tarkkana myös tämän suhteen. :?

Parempi tietysti olisi, jos aurauksen mittaisi ennen ja jälkeen säädön. Parasta olisi, jos kuski olisi kuormana mittauksen aikana ja mitan molemmissa päissä tarkkasilmäinen mittaaja. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Laalli12
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

3F7A3999-9C64-4FB1-BEA8-2703ED19C795.jpeg

Tällainen yllätys odotti, kun palasin viikonlopun hiihtoretkeltä tunturista. Lauantaina tuuli niin, että riekot lensivät tuulen mukana takaperin. Lauantainen myrsky oli vienyt kinnerin mennessään. Onneksi kori näytti ehjältä. Tuuli oli vienyt vaahtomuoviaukkopeitteen (foam cover) ja sen aukon tukkivan vaahtomuovipeitteen mennessään ties minne. Onko jollakulla sellaisia ylimääräisiä vai pitääkö ne tilata Hollannista asti?

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Vastaa Viestiin