Punnitusketju vissiin puuttu?
Puntaroin omat pyöräni:
Twisteri 24kg
Radius Yosen 250w sähköillä ja 540wh akulla 33kg
Vois kai nuo keveämpiäkin olla?
Punnitusketju vissiin puuttu?
Puntaroin omat pyöräni:
Twisteri 24kg
Radius Yosen 250w sähköillä ja 540wh akulla 33kg
Vois kai nuo keveämpiäkin olla?
Tämä ketju on perustettu vakuutuspetoksia esiin kaivaville vakuutusetsiville ja poliisille. Siksi tuskin löytyy peukalokaasullisia yli 25 kg painavia pyöriä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Onko uudistuksen jälkeen siis niin, että 250-wattinen, sähköllä max 25km/h kulkeva, vain polkiessa avustava sähköpolkupyörä pitää vakuuttaa, jos se painaa min. 25kg?
Sähköavusteisessa ei ole painorajaa.
Pitää olla pedelec, tai muu konsti, joka estää avustuksen päällä olon yli 25 km/h nopeudessa, niin painoraja ei koske. Minulle ei vielä hahmottunut, koskeeko tämä sama myös yli 250, mutta alla 1000W avustustehoisia sähköavusteisia polkupyöriä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ymmärtääkseni uudessa laissa alle 25kg sähköpyörissä saa olla peukkukaasu ilman vakuutusvelvollisuutta.
Lisäys: selvennyksenä sähköpyörä 250-1000w.
Kyllä olen ymmärtänyt oikein.
Liikennevakuutuskeskuksen laskurista:
Sähköpyörä max 1000w, saa olla peukkukaasu, painorajoitus vakuutusvelvollisuudessa.
Sähköpyöräsi ei tarvitse liikennevakuutusta
Sähköpyörät eivät tarvitse liikennevakuutusta, jos ne painavat alle 25 kg ja kulkevat moottorin avulla enintään 25 km/h.
Sähköavusteinen max 250w, ei peukkukaasua, ei painorajoitusta
Sähköavusteiselle polkupyörälle ei oteta liikennevakuutusta
Vakuutusta ei tarvita sellaiselle sähköavusteiselle polkupyörälle, jolla voi liikkua lähtöavustuksen avulla korkeintaan 6 km/h polkematta. Lisäksi sähköavustuksen teho ei saa ylittää 250 W ja avustuksen tulee kytkeytyä pois päältä yli 25 km/ nopeudessa.
Eikös ennen vakuutuksen tarpeeseen johtanut teho yli 250W tai nappikaasu? Nyt siis kevyisiin sähköpyöriin suhtauduttaisiin enemmän kuin sähköpotkulautoihin yms, joissa on saanut olla 1kW ilman vakuutusta.
Eli jotain pientä vapauttakin uusi laki tuo entiseen verrattuna, ei pelkkää rajoittamista.
Polkumies kirjoitti: ↑16 Touko 2024, 16:31Eikös ennen vakuutuksen tarpeeseen johtanut teho yli 250W tai nappikaasu? Nyt siis kevyisiin sähköpyöriin suhtauduttaisiin enemmän kuin sähköpotkulautoihin yms, joissa on saanut olla 1kW ilman vakuutusta.
Eli jotain pientä vapauttakin uusi laki tuo entiseen verrattuna, ei pelkkää rajoittamista.
Niin se on edelleen.
Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä
Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.
Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h.
Edit:
Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus (Ulkoinen linkki) on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg.
Lähde: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... isvalineet
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Tuossa linkissä on hieman harhaanjohtava tieto.
Se on niinkuin Polkumies kirjoitti. Sähköpyörät alle 25kg, max 1000w, max 25km/h ja saa olla peukkukaasu, ei vaadi vakuutusta. Ihan kuten potkulaudoissa. Alle 25kg ei ole uudessa laissa L1e-A.
Sen perusteellahan Paseo ei siis tarvitsisi vakuutusta. Riippuu tosin millä kokoonpanolla paino mitataan. Sähköillä akun kanssa? Vara-akulla vai ilman?
Edit: Retkivarustuksessa ollaan pyörän painossa varmasti reilusti yli 25 kiloa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Eihän matkatavaroita lasketa pyörän painoon. Paljonko Paseo painaa moottorin ja jonkinlaisen akun kanssa?
Rrfi sivuilta löytyi laiton henkilörekisteri
Siellä Paseon painoksi on mitattu 21,4kg. Ei tainnut 2013 olla vielä sähköjä?
Ei oo nojapyörä, mutta vaimon taittosähkäri painaa 24kg. 250w ja 470wh akku.
Tuollahan se taitaa lukea selkeimmin:
Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.
Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h.
Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg.
Eli vapautta on tullut sen suhteen, että 1kW nappikaasullinen pyörä on vakuutusvapaa, jos se on alle 25kg. Ennen sellainen piti painosta riippumatta vakuuttaa.