Joo tuohan vois olla hauska katettuna, eikä vissiin kovin vaikea tehdäkään. Mites nuo pyörien ohjauslaakerit, toimisko tuossa normaalit emäputket ja niiden laakerit ? Eikös ohjaustangon sijasta vois laittaa ratin ?
Varmasti toimii emäputket laakereina.
Ratti ja tanko vaikeuttaa kyytiin kiipeämistä ja niihin tuotuna hallintalaitteet pitkiä vaijereita. Siksi kinnerissä on luonnollisempi alaohajus tangolla tai sauvoilla.
Kuhmoisten kinneri ohella en muuten ole tavannut delta-mallisia kinnereitä kuin yhdessä piirustuskuvassa, joka on julkaistu mm. Velomania-kirjassa s. 215.
Googlen kuvahaku sanalla "kinneri" johti www.overdrive.fi foorumille topickkiin jossa autoharrastajat keskustelivat polkuautoista. Viestin sisältö: "uusi projekti loiston päivinä. Kuva on otettu Palvaanjärven East Meetingissä -97. " Viestin kirjoittaja kouvolasta.
Kuhmoisten kinneri ohella en muuten ole tavannut delta-mallisia kinnereitä kuin yhdessä piirustuskuvassa, joka on julkaistu mm. Velomania-kirjassa s. 215.
Googlen kuvahaku sanoilla "delta velomobile" tuottaa aika paljon tuloksia, esim:
Toi Zoxin "vihree" , (onks tuolla jotain nimee, tai muuta tietoo ?) rupes kiinnostamaan. Tai tommosen rakentaminen. Takapyörä vois tosissaan olla isompi 26" tai 28". Tyhmä kysymys, voisko tuo koko etu kaari kääntyä yhestä keskipisteestä ja pyörät siinä mukana ?
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Toi Zoxin "vihree" , (onks tuolla jotain nimee, tai muuta tietoo ?) rupes kiinnostamaan. Tai tommosen rakentaminen. Takapyörä vois tosissaan olla isompi 26" tai 28". Tyhmä kysymys, voisko tuo koko etu kaari kääntyä yhestä keskipisteestä ja pyörät siinä mukana ?
Petri W
nimeä en osaa sanoa ilmeisesti kuitenkin jonkin lainen proto /konsepti pyörä on kyseestä.
kyllä se tuon etukaaren voisi tehdä jäykkänä kääntyvänä, silloin vain rengas joutuu "sutimaan" kääntäessä kun renkaat kääntyvät saman verran.
itsekkin olen moista ratkaisua miettinyt ja vähän kautta rantain koittanut kysellä kuinka paljon tuosta tulisi todellisuudessa vastusta ajaessa?
tähän varmasti tietäjät foorumilta osaisi sanoa lukuja.
ajo/ohjaus ominaisuuksista tuskin kovin "hienoja" siten saisi mutta ehkä se voisi olla välttävä...
ainakin tämä eräs rakentelija (liekkö saksalainen tai itävaltalainen kaveri kirjoittaa nicillä Lowracer jonka sivut löytyy tuolta http://www.Chrisy.Crazy.lu) on ajanut koviakin nopeuksia tuollaisella kääntyvällä jäykällä akselilla varustetulla 3 rattaisella.
Toi Zoxin "vihree" , (onks tuolla jotain nimee, tai muuta tietoo ?) rupes kiinnostamaan. Tai tommosen rakentaminen. Takapyörä vois tosissaan olla isompi 26" tai 28". Tyhmä kysymys, voisko tuo koko etu kaari kääntyä yhestä keskipisteestä ja pyörät siinä mukana ?
Petri W
nimeä en osaa sanoa ilmeisesti kuitenkin jonkin lainen proto /konsepti pyörä on kyseestä.
kyllä se tuon etukaaren voisi tehdä jäykkänä kääntyvänä, silloin vain rengas joutuu "sutimaan" kääntäessä kun renkaat kääntyvät saman verran.
itsekkin olen moista ratkaisua miettinyt ja vähän kautta rantain koittanut kysellä kuinka paljon tuosta tulisi todellisuudessa vastusta ajaessa?
tähän varmasti tietäjät foorumilta osaisi sanoa lukuja.
ajo/ohjaus ominaisuuksista tuskin kovin "hienoja" siten saisi mutta ehkä se voisi olla välttävä...
ainakin tämä eräs rakentelija (liekkö saksalainen tai itävaltalainen kaveri kirjoittaa nicillä Lowracer jonka sivut löytyy tuolta http://www.Chrisy.Crazy.lu) on ajanut koviakin nopeuksia tuollaisella kääntyvällä jäykällä akselilla varustetulla 3 rattaisella.
Tuolla on mainioita youtube videoita kannattaa kattoo ! Kaveri tekee mm. isoja eturattaita lähinnä rälläkällä esim sirkkelin teristä !! 99 piikkinen tais olla yks versio. Ei siis tartte laserii.
Sähkömoottori osiot oli kans aika erikoisii, e ymmärtäny mitään mutt hurjalta näytti.
Tuo triken rakennus videokin oli mielenkiintoinen. Ei näyttänyt mitenkään kevyttekoselta eikä kovin yksinkertaiselta mutta kiinnostavia yksityiskohtia.
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Lowridessä oli soututrike, kokeilitko sitä, siinähän oli tuollainen ohjaus.
Sen vertaaminen käsillä ohjattavaan polkupyörään ei kyllä kovin paljoa kerro. Jos kaverina olisi ollut toinen, korrectilla ackeman ohjauksella varustettu soutu-trike niin sitten ehkä voisi verrata.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Kääntyvällä akselilla on toki valmistusteknisiä etuja, mutta on myös haittoja: Ohjauslaakerin täytyy olla keskipakomomenttien takia olla erittäin vahva, kiveen osuva toinen etupyöristä kääntää ohjausta voimakkaasti kiven suuntaan, ohjauskulman kasvaessa tukileveys kapenee varsinkin ulkokaarteen puolelta, jyrkillä kulmilla sisempi pyörä ottaa kiinni kuskin jalkoihin, suuren hitaumomentin takia ohjaus on hidas, katteeseen tarvittava tila ohjausliikkeitä varten on todella suuri.
Jori
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kääntyvällä akselilla on toki valmistusteknisiä etuja, mutta on myös haittoja: ... ohjauskulman kasvaessa tukileveys kapenee varsinkin ulkokaarteen puolelta
Tämä haitta tulikin henkilökohtaisesti havainnollistettua lowridessä ja kipattua kyljelleen.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Innostuin nähdessäni lowridessä tuon ennakkoluulottomasti rakennetun soutupyörän. Ajattelin jo, että siinäpä ensi talven projekti, mutta koeajettuani sen, tulin toisiin ajatuksiin. Innostus lopahti, kun ohjaus oli niin hidas ja rakenne tuntui sopivalta vain maantieliikenteeseen.
Nyt tuli juuri mieleen, että jospa asentaisi sähkömoottorin tällaiseen pyörään. Se helpottaisi kovasti erikoisesti liikkeelle lähtöä. Kun vielä laittaisi erikseen kääntyvät etupyörät, jotka olisivat tietenkin jaloilla ohjattavat.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Mallailin pyörän osia ja putkea paikoilleen , ja piirtelin tuon Zox:in proton pohjalta kuvaa. 28" takarengas ja 20" eturenkaat - tulee aika pitkälaitos , jotain 2,5m. Näyttää junalta. Alunperin kuvittelin lyhyttä ja ketterää tekeväni. Tai sitt pitää tehhä kaks. No annetaas ajatusten hautua.
Petri W
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mallailin pyörän osia ja putkea paikoilleen , ja piirtelin tuon Zox:in proton pohjalta kuvaa. 28" takarengas ja 20" eturenkaat - tulee aika pitkälaitos , jotain 2,5m.
Pitkä ja pitkä, tavallinen tadpole 28" takarenkaalla on 2-2,3m pitkä ja tavallinen miestenpyöräkin varmaan 2metriä.