Jatkokehitystä.
- Spectri_regulaattorin_kiinnike_v2_4.JPG (39.75 KiB) Katsottu 5286 kertaa
Jatkokehitystä.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Jatka vaan saman suuntaan. Vähän vielä putkea pidemmäksi ja sisemmäksi, jolloin laippaosasta, tai ainakin sen kulmista voi luopua. Rakenne kevenee ja muuttuu lujemmaksi ja terävät kulmat poistuvat.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tulostin tuollaisenaan ja ihan hyvä tuli. Parempi kuin edellinen versio. Nyt tajusin myös laittaa osat tulostumaan erillään toisistaan, niin osien irrottamisessa tapahtunutta rikkoontumista ei enää tapahtunut.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Teetkö pultinteiätkin tulostamalla, vai porataanko ne valmiiseen tulosteeseen?
Täytyy myöntää, että hyvän näköistä jälkeä saa nykyään tulostamalla. Oma mielikuva tulosteista on, että ne olisivat jokseenkin röpelöpintaisia.
Kaikki reiät teen tulostamalla ja tarvittaessa (kun ei pää muista tehdä toleransseja 0,1-0,2 mm) avarran poralla. Tässä tapauksessa 5 mm oli määritelty ja 5,5 mm poran terällä hoonailin kaikki reiät, kun ei välikokoa ollut käsillä. Paitsi nuo reiät, johon regulaattori tulee kiinni. Niille näytin M5 kierretappia.
FDM:llä tulostaessa edelleen kerrokset näkyy. SLA:lla ei.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Poraaminen ei yleensä ole mahdollista, koska tulosteet ovat useimmiten enemmän tai vähemmän onttoja. Em. kiinnike on tulostettu 100 % täytöllä (infill), joten siihen olisi voinutkin reiät porata, mutta miksi porata, kun ne voi suunnitella suoraan kappaleeseen.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Mä suunnittelen reijät sopivalla ylimitoituksella ja tulostan enkä edes hoonaa niitä sen jälkeen. Yleensä 0,3 mm ylimääräistä riittää hyvin siihen että reikään mahtuu todella nätisti pultti.
Reikien poraamisessa muoviin on myös se ongelma että muovin sulamispiste on niin alhainen että harvasta porasta löytyy tarpeeksi alhaisia kierroksia että niitä voisi onnistuneesti porata.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->) Pony4 Bike (2022 ->)
Vaihteeksi ehti tämän kimppuun. Viikon hommassa onkin mennyt muutama kuukausi. Onneksi on talliaikaa saanut lisää. Autot korjataan pihalla...
Sain ketjunkiristimen paikalleen. Myös rusahtamaan kiristäessä, mutta ei hajonnut. Noin 5 mm pitää tuoda paluupuolen ketjulinjaa rungosta poispäin. Sitten pitäisi jatkaa ketju ja laittaa se yhteen. Tehdä sähköt loppuun, niin sitten olisi ilman valoja koeajovalmius.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Ekatoka luomuajotestaus. Takavaihtaja ei varmaan ole säädöissä, kun menee isoimmalta yli eikä pudota pienimmälle.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Nyt se on periaatteessa ajokuntoinen sähkölläkin. Ehkä siinä L1e-a luokassa. Napista sähköt kuitenkin avustaa.
Käytännössä kuitenkaan ei. Vaatii säätämistä. Erityisesti etujarrut, koska toinen ottaa paljon enemmän kuin toinen. Joten jarruttaminen on tällä hetkellä suorastaan vaarallista. Lisäksi ohajus tuntuu raskaalta, joten sen kulmien säätäminen saattaa auttaa.
Varusteista puuttuu valot, viiri, käsijarru ja lokarit.
Myös etupyörän akseleita pitää pyörittää sisään, jotta saa leveyttä pienemmäksi. Hieman alle 90 cm. Tosin ei se silti mahdu varaston ovesta ajamalla sisään.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Alkaa olla kyllä projektiväsymys aika kova. Vastustelua on sieltä ja täältä. Tekniikka on osin uutta ja ihmeellistä. Esim. Ensimmäiset levyjarrut ja vielä hydrauliset. Lisäksi ensimmäiset ilmaiskarit. Hankitut osat on hukassa mm. Banjot ja venttiilinjatke. Tuo jatke on tärkeä osa, koska melkein kaikki iskarien venttilit on sellaisissa paikoissa, että tukivarret on tiellä. Huoh. Viikon hommassa mennyt puoli vuotta.
Tuleva kuljettaja pelkää kovasti tulevaa ajoa. Siinäkin on sitten työsarkaa. Eikä tule yksin saamaan pyörää varastosta/toon. Saas nähdä saako purkaa koko pyörän sinne missä se on ollut tähänkin asti nämä vuodet.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Heh, en enää muistanut, että olin ostanut toisen iskaripumpun, joka sopii kaikkiin paitsi yhteen. No smirgeli ratkaisi senkin pulman.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Kulkuaukon maksimileveys on 840 mm (oven sisäkulmasta karmin sisäkulmaan). Pyörän saa "kavennettua" mittaan 890 mm akselien päistä mitattuna, kun ruuvaa akselit niin sisään kuin voi.
Sinänsä harmi, jos pyörää ei tuosta ovesta saa sisään, se pitää purkaa. Kokemusta ei ole triken ujuttamisesta. Tarakan akkulaukku hankaloittaa vielä lisää. Pitäisi akku saada runkoputken viereen, mutta se on ihan oma epistolansa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Kun aikoinaan olin ostamassa kinneriä, pidin visusti huolen siitä, että sen saa mahtumaan takapihan ovesta (ja myös euovesta) sisälle olohuoneeseen. Oviaukon leveys on 77 cm. Milan SL on 69,6 cm leveä, joten se mahtuu hyvin kulkemaan 77 cm leveästä terassin ovesta. Etukäteissuunnittelu on se, joka ratkaisee loppupeleissä - helpompaa kuin ruveta leventämään ovea...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
ajarmala kirjoitti: ↑15 Kesä 2025, 22:07Kun aikoinaan olin ostamassa kinneriä, pidin visusti huolen siitä, että sen saa mahtumaan takapihan ovesta (ja myös euovesta) sisälle olohuoneeseen. Oviaukon leveys on 77 cm. Milan SL on 69,6 cm leveä, joten se mahtuu hyvin kulkemaan 77 cm leveästä terassin ovesta. Etukäteissuunnittelu on se, joka ratkaisee loppupeleissä - helpompaa kuin ruveta leventämään ovea...
Tätä pyörää hankittaessa oli tarjolla vain tämä pyörän runko(sarja). Ota tai jätä -periaatteella. Triket (kuten myös SpecBike) taitaa pääasiassa olla 850 mm leveitä, joten eivät ne 900 mm leveimmistäkään käytettävistä ovista mahdu ongelmitta sisään, JOS ovi ei aukea ihan auki kuten meillä (julkisivun rakenteet ovat tiellä). Eivätkä sinunkaan terassin ovesta kulje kuin ehkä kantamalla poikittain. Leveyttä on tullut tähän pyörään alkuperäisestä lisää, koska eturipustukset on tehty kokonaan uusiksi kantavuuden parantamiseksi. Nykyisessä mallissa kantavuus on parempi johtuen varmaan tämän minun rungon heikkouksien löytymisestä.
SpecBiken sivuilta:
External width mm 850
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org