Optima Baron, erot

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Moi,

Iskin silmäni Optima Baroniin ja yritän nyt saada kuolanerityksen hallintaan.

Onko tietoa noiden mallieroista? Näyttäisi olevan osa vannejarruilla ja osa levyillä. Sitten on 20" ja 26" tuumaisia takapyöriä ja taitaa olla 26" eturengastakin.. Onkohan tuo 20/20 joku kääpiöversio? 26/26 lienee etupään muutoksella olevan helposti toteutettavissa?

t.Ville

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Optimalla kyllä on 20/20 nojapyöriä, kuin myös 26/26 mallejakin, mutta baronit on 20/26
Ainakaan pikaisella vilkaisulla ei heidän nettisivuillan ole muita vaihtoehtoja: http://www.optimabikes.com/optima-baron.html

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Niinpä, tässä kuva vehkeestä - runko näyttää kyllä Baronilta:

Kuva

Saattaa olla vuosimallia Wanha.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Kyytsis kirjoitti:

Iskin silmäni Optima Baroniin ja yritän nyt saada kuolanerityksen hallintaan.

Älä suotta, se on hyvä pyörä ja hallitsematon kuolan eritys voi johtaa onnelliseen omistussuhteeseen. :)

Kyytsis kirjoitti:

Onko tietoa noiden mallieroista? Näyttäisi olevan osa vannejarruilla ja osa levyillä. Sitten on 20" ja 26" tuumaisia takapyöriä ja taitaa olla 26" eturengastakin.. Onkohan tuo 20/20 joku kääpiöversio? 26/26 lienee etupään muutoksella olevan helposti toteutettavissa?

Ekana tulee mieleen mallit xlow ja xs. Ensinmainittu on kisakäyttöön tehty matalampi muunnos ja jälkimmäinen Aasian markkinoille tehty pienempi malli, jonka itsekin omistin viime kevääseen asti. Molemmat ovat 20/26 -malleja, jälkimmäinen levyjarruilla.
Baron on käsittääkseni ollut varsin pitkään tuotannossa, 90-luvun puolelta asti. Lukuisia erilaisia variaatioita löytyy siksi varmasti.
Hirveän kiva ja nopea pyörä ajaa, suosittelen. Ainoa, missä pyörä ei toimi kunnolla, on vilkkaasti liikennöidyillä alueilla ajaminen huonon näkyvyyden takia... siksi jouduin luopumaan omastani.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Kyselin jo Optimaltakin

Dear Ville,

The Optima Baron was never built as a 20/20 bike.

The only 20/20 bikes that we made were the Dingo (touring, no longer produced) and the Stinger (racing, see our website)
Both these models have rear suspension.

We are of course interested to see pictures of this bike so we can let you know if this bike was built by Optima or not.

Best regards,

Yme Boomstra
Optima Cycles
Salland 5, 1948 RE Beverwijk
The Netherlands
Tel +31 (0)251 261222
Fax +31 (0)251 261229

Pistin sinne kuvan ja odottelen heiltä jotain kannanottoa. Ensin ajattelin itsekin noita xlow ja xs malleja, mutta edellinen omistaja on 190cm pitkä, joten tuskin on xs :)

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Tulihan sieltä vastaus, on siis vanhempi ja vähemmän tehty malli.

Dear Ville,

Thank you for sending the picture of the bike.

It was clearly wrong in saying we never produced such a bike, the bike in the picture was indeed built by Optima.
In the mean time I found frame sketches of this model in our archive from 11 years ago…. (This was well before I started working here)

Apparently very few of these bikes were built.

Best regards,

Yme Boomstra

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

Moi moi kaikille minulla on uusi mustavalkoinen baron tilasin sen suoraan optimalta runkosettinä ja rakensin senpolkupyöräksi vanhan fujinin vehkeistä.
Olin hieman yllättynyt että rullaus parani niin selkeästi vaikka mulla on samat renkaat ja kiekot ku fjinissakin.
Minun kokemukseni mukaan baron sopii hyvin kaupunkiliikenteeseen Helsinki ,Tallinna,Keila,Haapsalu.... ajoasento muistutta fujinia paljon eikä jousituksen puutekkaan ole mitenkään merkittävä tekijä.Suosittelen vajaan tuhannen kilometrin kokemuksella oikein lämpimästi.

Risto
reippaasti rekkulilla

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja PW »

R.reipas kirjoitti:

Moi moi kaikille minulla on uusi mustavalkoinen baron tilasin sen suoraan optimalta runkosettinä ja rakensin senpolkupyöräksi vanhan fujinin vehkeistä.
Olin hieman yllättynyt että rullaus parani niin selkeästi vaikka mulla on samat renkaat ja kiekot ku fjinissakin.
Minun kokemukseni mukaan baron sopii hyvin kaupunkiliikenteeseen Helsinki ,Tallinna,Keila,Haapsalu.... ajoasento muistutta fujinia paljon eikä jousituksen puutekkaan ole mitenkään merkittävä tekijä.Suosittelen vajaan tuhannen kilometrin kokemuksella oikein lämpimästi.

Miten se rullaus voi parantua os samat renkaat ? Matalampi ajoasento ?

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuota minäkin ihmettelin :shock: Istumakorkeus ja nojakulma sama. Vai oliko vanha Fujinin Tour versio, joka on hieman korkeampi ja pystymmässä ajettava? Kuvien mukaan tuo Tour on myös vähän etupainoisempi, joka ei tee hyvää vierintävastukselle. Muuten eroa ei oikein voi selittää, tai, no, voisiko vaikuttaa jos Fujinin takapäässä olisi ollut vähän väljää ja renkaat kulkee eri reittiä tms.?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

R.reipas kirjoitti:

Minun kokemukseni mukaan baron sopii hyvin kaupunkiliikenteeseen Helsinki ,Tallinna,Keila,Haapsalu...

Mää sain tarpeekseni siitä, kun meinasin jäädä auton alle keskimäärin kahdesti viikossa pyörän mataluuden takia: vieressä ajaneet autot koukkasivat yllättäen eteen, aitojen takaa tultiin pyörätielle katsomatta ja niin edespäin. Vaihtoehtona oli jarruttaa pyörästä vauhti nolliin 20 kertaa risteyksissä jokaisen työmatkan aikana tai ajaa korkeammalla ja näkyvämmällä pyörällä. Päädyin jälkimmäiseen vaihtoehtoon, kun pyörässä liehuva lippu ei kuitenkaan paranna omaa näkemistä risteyksissä.

Erinomainen ja nopea pyörä Baron on kyllä muuten, harmitti ihan tosissaan luopua siitä.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Vain kahdesti viikossa? Maantiepyörällä ja cyclocrossarilla viime talvi ja kevät meni suunnilleen "kahdesti päivässä"... Pahimpia ovat bussit, jotka yrittävät pelotella pois liikenteestä. Kun annoin HKLlle palautetta, oli vastaus että "kannattaa suunnitella reitit siten, että voi pysyä pyöräteillä". Helsingissä Tukholmankatua on kuitenkin ikävä kiertää kun molemmissa päissä muuten on reitit kunnossa.

t.Ville

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Kyytsis kirjoitti:

Vain kahdesti viikossa? Maantiepyörällä ja cyclocrossarilla viime talvi ja kevät meni suunnilleen "kahdesti päivässä"... Pahimpia ovat bussit, jotka yrittävät pelotella pois liikenteestä. Kun annoin HKLlle palautetta, oli vastaus että "kannattaa suunnitella reitit siten, että voi pysyä pyöräteillä". Helsingissä Tukholmankatua on kuitenkin ikävä kiertää kun molemmissa päissä muuten on reitit kunnossa.

t.Ville

Joo, tuo liika mataluus jopa pysäytti projektini, onneksi siten, ettei henki mennyt.
Eikös kevyen liikenteen reittiopas antaisi vaihtoehtoja? Voisin itsekin katsella, jos kerrot, mistä minne pitäisi ajaa. Alustavasti se näytti löytävän Tukholmankadun välttäviä kiertoteitä, jotka eivät tuntuneet haitallisesti pidemmiltä ainakaan kartalla.
Toisaalta pyöräilijänä ja toisaalta bussimatkustajana tuntuu kohtuuttomalta, että täysi bussilastillinen ihmisiä joutuisi minun puolen minuutin pyöräilymukavuuteni takia käyttämään esim. ylimääräisen matkustajatunnin.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Tulipa sitten Baron ostettua kun tarjous tuli kyllin hyväksi. On nyt Optimalla, jossa purkavat ja pakkaavat sen. Saan sen sitten ensi viikolla.

Opin myös pyörän historiasta. Entinen Optiman työntekijä teki tuon silloiselle tyttöystävälleen. On ainoa Optima Baron 451 pyörillä, Baronia on muuten tehty useampia 405 pyörillä. Alunperin tuossa oli myös takakate, mutta se on mennyt eri reittejä kuin itse pyörä.

Rakentaja kertoi, että Challenge apinoi Taifun mallinsa tästä yksilöstä...

hannu
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Heinä 2010, 20:04
Paikkakunta: Etelä Saksa

Re: Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja hannu »

Morjens
onnitelut hyvästä valinnasta,ajan toista kesää Baroonia täällä Saksassa enkä halua pyörää vaihtaa :lol:
T:Hannu

HPV Speedmachine

R.reipas
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Marras 2006, 21:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Optima Baron, erot

Viesti Kirjoittaja R.reipas »

Iltaa
Koin itsekin jonkinmoisen yllätyksen paremmasta vauhdista alamäissä ja kertaus samoilla kiekoilla renkailla ja paineilla. Penkin kulmaa olen toki hiukan laskenut pyörän luonteen vuoksi siinä kuntuntui saavan perän kipeäksi liian pystyllä asennolla.

Risto
reippaasti rekkulilla

Vastaa Viestiin